کد خبر: ۴۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
نشست خبری رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی هم صنف؛ «مهدی کریمی تفرشی» در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی،مواد غذایی، «ایران آگروفود 2017» برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین در این نشست خبری مهدی کریمی تفرشی با بیان اینکه صنعت غذا در ایران خصوصی ترین صنعت است، گفت: دولت باید نقشه خودش را در این زمینه کاهش دهد و سهم اختیارات بیشتری برای بخش خصوصی قائل شود چرا که هر بخش خصوصی نقش بیشتری داشته آن صنعت موفق‌تر بوده است. 


رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف در جمع خبرنگاران یکی از مشکلات این صنعت را کمبود نقدینگی برای اصلاح زیرساخت ها و خرید دستگاه های بسته بندی نوین دانست و پیشنهاد کرد بانک ها برای حمایت از تولید، تسهیلات را با احتساب تعرفه های تولید در اختیار صنعت غذا بگذارند نه اینکه تعرفه تولید مواد غذایی را مانند دیگر صنایع ببینند.
رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف اعلام کرد که از نظر تولید و عرضه هیچ مشکلی برای ماه رمضان وجود ندارد و طرح مسئله افزایش قیمت در ماه رمضان بی معنی است.
رئیس هیات مدیره صنایع غذایی گلها درباره وضعیت صادرات مواد غذایی ایران گفت: پس از برجام با رفع مشکلات در گشایش های اعتباری و کاهش موانع گمرکی، صادرات مواد غذایی روند خوبی را در پیش گرفته است. 
برجام اثرات مثبتی در بازار داخلی و خارجی محصولات و صنایع غذایی داشته است به گونه ای که در زمان تحریم ها تولید کنندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز شان که از خارج باید وارد می شد با مشکلات عدیده ای مواجه بودند اما پس از امضای برجام نه تنها این مشکل برطرف شد بلکه قیمت و کیفیت این مواد مورد نیاز صنایع افزایش بیشتری پیدا کرد چرا که بازارهای جهانی به روی ما باز شد و قدرت انتخاب بیشتری داشتیم و این عامل سبب شد تا رقابت در بازار افزایش پیدا کند.


وی افزود: صادرات مواد غذایی ایران به کشورهای همسود همچون روسیه که مورد تحریم جهانی قرار گرفته است، وضعیت خوبی دارد و با توجه به مشکلات سیاسی میان این کشور و ترکیه اکنون زمان مناسبی برای بهره مندی بازرگانان ایرانی از بازار بکر روسیه است. 
این تولیدکننده موادغذایی توصیه کرد بازرگانان برای ورود به بازار کشورهایی مانند روسیه و گرجستان در صورت رعایت استانداردهای لازم و کیفیت محصول می توانند به راحتی محصولات غذایی خود را به این کشورها صادر کنند. 
وی اضافه کرد: پس از فروپاشی شوروی سابق برخی تولیدکنندگان ایرانی به صادرات کالاهای غیرکیفی به کشورهای همسود دست زدند بنابراین هنوز دیدگاه منفی نسبت به صنعت مواد غذایی ایران وجود دارد که فقط با صدور کالای کیفی می توان چهره مخدوش ایران در این زمینه را ترمیم کرد. 
وی گفت: اکنون مواد غذایی ایران به روسیه، کانادا، استرالیا، برخی کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج فارس صادر می شود اما به دلیل مشکلاتی در گشایش اعتبار اسنادی (ال.سی) و سوئیفت هنوز نتوانسته ایم به منطقه اروپای غربی و آمریکا صادرات چندانی داشت.
رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف ادامه داد: یکی از مشکلاتی که هم اکنون وجود دارد این است که مشوق های صادراتی با تأخیر پرداخت می شود در حالی که کشورهای همسایه ایران با قوانینی که دارند به سرعت و به محض خروج محموله صادراتی از گمرک هایشان مشوق های خوبی در اختیار صادرکنندگان خود قرار می‌دهند چرا که وقتی تولید یک محصول بیش از نیاز بازار میشود بازار داخلی از آن اشباع می شود باید به فکر صادرات آن بود.
کریمی تفرشی تاکید کرد : طرح مسئله افزایش قیمت در ماه مبارک رمضان معنایی ندارد و تنها باعث ایجاد دغدغه و نگرانی در مردم می شود ته وزارت صنعت معدن و تجارت برنامه‌ریزی‌های صورت داده تا افزایش قیمت محصولات مختلف در ایام و ماه های خاصی در صورت نیاز اعمال شود تا دیگر مردم در هر بازه زمانی از این مسئله نگرانی نداشته باشند.
وی گفت: یکی دیگر از مشکلات در صنایع غذایی این است که وقتی برندی مطرح می شود و مشتری برای خود پیدا می‌کند برخی به جای تلاش برای ایجاد یک برند مورد اعتماد مردم به دنبال تقلب هستند و محصولات تولیدی خود را که به صورت زیر زمینی است به نام این برند های مطرح به بازار می دهند که البته دستگاه های نظارتی در این زمینه همکاری خوبی با صنایع دارند و به منظور شناسایی آنها را پلمپ می‌کنند اما از مردم می‌خواهیم زمانی که یک محصول مورد اعتماد شان را خریداری کردند شاهد کاهش کیفیت محسوس آن بودند صنایع یا دستگاه‌های نظارتی را در جریان قرار دهند چرا که ممکن است آن محصول تقلبی باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: