کد خبر: ۴۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
تب کریمه کنگو چگونه به انسان منتقل می شود؟
مدیرکل اداره دامپزشکی استان تهران، با بیان اینکه موردی از آلودگی به تب کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده است، گفت: مردم از ذبح دام در منازل خود به ویژه در فصول گرما اکیدا خودداری کنند.
هشدار دامپزشکی به شهروندان در خصوص تب کریمه کنگو
مدیرکل اداره دامپزشکی استان تهران، با بیان اینکه موردی از آلودگی به تب کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده است، گفت: مردم از ذبح دام در منازل خود به ویژه در فصول گرما اکیدا خودداری کنند.
به گزارش تجارت آنلاین، سیداصغر برائی‌نژاد در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون مورد مثبتی از بیماری تب کریمه کنگو در استان تهران مشاهده نشده است، اظهار داشت: امیدواریم با رعایت توصیه های وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی توسط مردم، این وضعیت همچنان ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است، گفت: شیوع این بیماری معمولا در فصل گرما و با افزایش جمعیت کنه ها، صورت می‌گیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو بومی کشور خودمان است افزود: این بیماری در جمعیت حیوانات اهلی و وحشی می تواند وجود داشته باشد و وجود آن در جمعیت حیوانات اهلی برای انسانها ممکن است خطرآفرین باشد.
برائی نژاد با اشاره به اینکه این بیماری در دام علائم خاصی ندارد و معمولا به صورت یک تب زودگذر دیده می شود، اضافه کرد: بنابراین تشخیص آن در دام ها بسیار سخت و مشکل است، اما در جمعیت انسانی این بیماری با درصد کشتار بالا می تواند مخاطرات جدی و زیادی را ایجاد کند.

*تب کریمه کنگو چگونه به انسان منتقل می شود؟
مدیرکل دامپزشکی استان تهران، راههای انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را مورد اشاره قرار داد و گفت: این بیماری از طریق گزش کنه، ذبح دام، ترشحات و خون دام و تمام گوشت تازه ذبح شده با زخم بدن انسان می تواند منتقل شود.
به گفته وی، در استان تهران اقدامات خوبی در راستای کنترل این بیماری انجام شده، به طوری که از ابتدای امسال، بحث سم پاشی دامداری ها به ویژه دامداری های سنتی در اولویت کار دامپزشکی قرار داشته تا جمعیت کنه ها کاهش پیدا کند.
برائی نژاد افزود: در استان تهران، نزدیک به ۳۵۰ هزار رأس دام سنگین و ۷۵۰ هزار رأس دام سبک داریم که بخشی از این دام ها در دامداری های صنعتی و بخشی در دامداری های سنتی هستند.
وی تصریح کرد: ۷۰ درصد دام های سنگین استان تهران در واحدهای صنعتی و گوسفندداری ها عمدتا سنتی هستند.

*توصیه های دامپزشکی به مردم برای پیشگیری از  ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو
مدیرکل اداره دامپزشکی استان تهران گفت: مردم گوشت مورد نیازشان را از مراکز مجاز تهیه کنند، ضمن اینکه در کشتارگاه های مجاز، ما گوشت را ۲۴ ساعت در پیش سرد و دمای یخچالی نگهداری می کنیم که اگر ویروسی در آن وجود داشته باشد از بین برود.
وی تاکید کرد: مردم اکیدا از ذبح دام به ویژه در فصول گرما در منازل خود خودداری کنند؛ چرا که بر این اقدام نظارت بهداشتی انجام نمی شود و کارشان می تواند بسیار مخاطره آمیز باشد.
برائی نژاد با بیان اینکه مردم از تماس با کنه ها جدا خودداری کنند، گفت: توصیه ما به افراد این است که کنه را با دست از بدن دام جدا نکنند، چرا که این امر می تواند برای انسان بسیار مشکل ساز باشد.
وی ادامه داد: همچنین اگر به هر دلیلی فردی خواست دام ذبح کند، باید تمام مسائل بهداشتی فردی را به دقت رعایت کند، ضمن اینکه استفاده از عینک، ماسک و دستکش ضروری است.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران افزود: برای خرد کردن گوشت استفاده از دستکش ضروری است؛ همچنین مردم از مصرف گوشت تازه وگرم به شدت خودداری کنند.
وی با تاکید بر اینکه مصرف جگر به صورت خام و نیمه پخته اصلا توصیه نمی شود، تصریح کرد: جگر باید حتما کاملا پخته و سپس مصرف شود.
این مقام مسئول ادامه داد: دوشیدن شیر دام ها به صورت دستی ممکن است برای فرد مشکلاتی ایجاد کند، چرا که احتمال دارد کنه روی بدن آن دام وجود داشته باشد و هنگام دوشیدن شیر فرد را بگزد.
برائی نژاد تصریح کرد: از مردم می خواهیم توصیه های ما را جدی بگیرند، چرا که این اقدام از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام در جامعه جلوگیری می کند.

*مصرف فرآورده‌های لبنی مشکلی برای مردم ایجاد نمی کند
وی درباره اینکه آیا مصرف لبنیات سنتی نیز می تواند باعث انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان شود، اظهار داشت: مصرف فرآورده های سنتی لبنی مشکلی از این جهت برای انسان ایجاد نمی کند. در این میان بحث بیماری های دیگر مانند تب مالت و سل مطرح است.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران ادامه داد: درباره شیر خام اگر ما این محصول را بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه کاملا بجوشانیم تمام عوامل بیماری زا در آن از بین خواهد رفت، البته به شرطی که کاملا جوشانده شود، چرا که گاهی شیر به مدت ۱۰ دقیقه بر روی اجاق گاز قرار می گیرد، اما آن طور که باید بجوشد نمی جوشد، بنابراین باید به این مسئله دقت کنیم، ولی درباره دیگر فرآورده های سنتی مانند پنیر، ماست، خامه و ... چنین بحثی مطرح نیست؛ چرا که امکان جوشاندن این فرآورده ها وجود ندارد، بنابراین مصرف آنها به مردم توصیه نمی شود.
وی به مردم توصیه کرد در صورتی که قصد انجام ذبح دام را دارند به قربانگاه هایی که شهرداری تهران در چهار نقطه از شهر دایر کرده مراجعه کنند.
برائی نژاد با بیان اینکه این کشتارگاهها در مناطق ۱،۴، ۱۵ و ۱۸ دایر شده اند، ادامه داد: این کشتارگاهها همیشه فعال هستند. مردم می توانند به آنجا مراجعه و با خیال راحت دام خود را ذبح کنند؛ چرا که در این مراکز دامپزشکی مقیم حضور دارد و کشتار به صورت کاملا بهداشتی و تحت نظارت انجام می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: