کد خبر: ۴۶۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
ترکیه رسم همسایگی را به جا نیاورد
ساخت سد ایلیسو بر روی رودخانه دجله باعث خشکسالی در کشورهای عراق و سوریه می‌شود که نتیجه نهایی آن افزایش ریزگردها در کشور ما خواهد بود.
جلوگیری از ساخت سد ایلیسو با ایجاد کمپین‌های مردمی
در روزهای گذشته پیغامی مبنی بر تاثیرات منفی ساخت سد ایلیسو ترکیه در فضای مجازی دست به دست در حال چرخش بود و از مخاطبین خود خواسته آن را امضا کنند که در این نامه اعتراضی به سازمان ملل در خصوص ساخت این سد در ترکیه و تاثیرات سو آن در کشور ایران هشدارهایی داده شده و در آن به نقض معاهده بین‌المللی از سوی ترکیه اشاره شده است.
سدی با ظرفیت 3 برابر بزرگترین سد ایران که ساخت آن از سال 2006 میلادی آغاز شده و بنا بر برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال 2019 میلادی ادامه دارد و با توجه به مرزی بودن این سد در جنوب شرق ترکیه و احداث آن بر روی رود دجله که به خاک عراق سرازیر می شود و محیط زیست کشور ایران را نیز به خود وابسته کرده است. به گونه‌ای که نهایت منجر به خشک شدن زمین‌های کشاورزی عراق و افزایش ورود ریزگردها به داخل کشور خواهد شد.
این سد نیازمند مجوزهای قانونی بین المللی و جلب رضایت کشورهای ایران و عراق است که دولت ترکیه بدون اخذ مجوزهای قانونی از مجامع بین‌المللی در حال ساخت آن است.

* عراق و سوریه پیگیر اصلی ساخت سد ایلیسو در مجامع بین‌المللی
علیرضا دائمی قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در این خصوص گفت: ساخت این سد بر میزان آب ورودی به رودخانه های پایین دست مانند اروند رود و شط العرب تاثیرگذار خواهد بود که در نهایت کانون ریزگردها در منطقه جنوب عراق و سوریه یا به بیان دیگر میان رودان دجله و فرات تقویت خواهد کرد.
وی افزود: آسیب اصلی ساخت این سد در ابتدا بیشتر گریبان کشورهای سوریه و عراق را خواهد گرفت و در مرحله سوم قسمت‌های غربی و جنوبی کشور ما تحت تاثیر این ریزگردها قرار می گیرند.
قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل عنوان کرد: در قالب پروتکل‌ها و مباحثی مربوط به تغییر اقلیم امکان پیگیری وجود دارد و به زودی نیز همایشی با حضور دبیر کل سازمان ملل متحد در ایران با موضوع همکاری‌های بین‌المللی برای کاهش ریزگردها در ایران برگزار خواهد شد.
دائمی خاطرنشان کرد: این سد مستقیما در مرزهای کشور ما ساخته نمی شود و بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی کشوری که همجوار است و بیشترین آسیب را می‌بیند باید پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه مواضع ایران در خصوص این سد روشن است، بیان کرد: ایران نیز در مجامع بین‌المللی اقداماتی انجام داده است ولی مسئولیت اصلی آن با کشور عراق و سوریه است.



نام:
ایمیل:
* نظر: