کد خبر: ۴۷۰۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com
وزير نيرو اعلام کرد با توجه به اينکه صنعت آب و برق اين امکان را دارد تا براي انجام تمام فعاليت‌هاي خود اتکا به منابع دولتي را به صفر برساند، لازم است که هزينه خدمات از مشترکان دريافت شود و در دولت دوازدهم به سمت واقعي شدن قيمت‌ها پيش برويم.وي همچنين گفت نبايد تصور کنيم که اگر قيمت‌ها کمي‌افزايش پيدا کند براي مردم مشکلاتي به وجود مي‌آيد چرا که با واقعي شدن قيمت‌هاي آب و برق مي‌توان اشتغال زيادي را به وجود آورد همچنين مي‌توان با اجراي پروژه‌هاي بيشتر آب و فاضلاب به دنبال توسعه سلامت، بهداشت، درآمد و به طور کلي رفاه بيشتر کشور شد.وي با اشاره به اهميت مسئله آب براي کشور عنوان کرد، با توجه به حساسيت‌هاي موجود براي اين مايه حيات بايد در نوع مصرف دقت زيادي وجود داشته باشد. به گونه‌اي که براي قطره قطره اين مايع برنامه‌ريزي شود.
در حال حاضر با توجه به مشکلات کمبود آب و خشکسالي که در کشور شديدا احساس مي‌شود، به طور معمول تمام دولتمردان، نخبگان و افرادي که پيرامون موضوع آب دغدغه دارند، به اين جمع‌بندي رسيده‌اند که بخشي از اين مشکلات را مي‌شود با بزرگ کردن و بالا بردن تعرفه و قيمت تمام‌شده آب و در حقيقت توجه به موضوع اقتصاد آب حل کرد.
در حال حاضر کارشناسان صنعت آب و فاضلاب کشور معتقدند که مشکل بحران در کشور وجود ندارد و تبديل به يک فاجعه شده است و ما بايد از اين فاجعه جلوگيري کنيم و با اقداماتي که پيرامون بحث اقتصاد آب انجام مي‌دهيم چالش پيرامون مباحث آب که مي‌تواند چالش اجتماعي يا حتي امنيتي و خدماتي باشد را کمتر کنيم و نگذاريم بيش از اين موضوع آب و مصرف آن به قهقرا برود و در حقيقت بين عرضه و تقاضا تعادل ايجاد کنيم و حتي در بخش عرضه دقت‌هايي را داشته باشيم که بتوانيم آن خساراتي را که در سال گذشته به منابع آبي کشور وارد شده بود، تعديل کنيم.
در خصوص راهکار افزايش تعرفه براي حل بحران آب بايد گفت، صرفا موضوعات تعرفه‌اي و قيمت‌گذاري نمي‌تواند مشکل مديريت مصرف و کمبود آب را برطرف کند. يکسري اقدامات فني و مهندسي مي‌تواند کنار قضيه باشد، اقدامات قانوني در اين زمينه بايد صورت بگيرد آن هم از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در بحث قانونگذاري، همچنين اقدامات فرهنگي که رسانه‌هاي جمعي به خصوص صدا و سيما، مطبوعات و نخبگان حوزه فرهنگ نقش اساسي در فرهنگ‌سازي مصرف آب دارند. در کنار آن يکي از اقدامات هم مي‌تواند موضوع افزايش تعرفه و اقتصاد آب باشد. يعني مجموع اين اقدامات مي‌تواند موجب شود که بحث بحران آب را بتوانيم مديريت کنيم.
در بخش فني و مهندسي، ادارات آب و فاضلاب استاني در وزارت نيرو با اصلاحاتي نظير شبکه‌هاي فرسوده، اصلاح انشعابات، کاهش آب بدون درآمد و بهره‌وري بيشتر از آب در حوزه سازماني نقش دارند. بايد به دنبال اين بود که هم يک جرقه و طوفان ذهني در بين نخبگان، تصميم‌گيران و اثرگذاران در بحث آب کشورمان ايجاد شود و هم اينکه اقداماتي که جسته و گريخته در استان‌هاي مختلف و در صنايع مختلف انجام مي‌شود، به سمع و نظر بقيه برسد و پيرامون موضوع آب و بحران آن يک خرد جمعي به وجود بيايد و بتواند اثرگذار باشد.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بنیامین الماسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
0
حل کردن بحران کمبود اب در کليه کشورهاي جهان توسط استاد بنيامين الماسي را در گوگل و ياهو سرچ کنيد چون مشگل حل شده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار