کد خبر: ۴۷۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
تجارت آنلاین از درد و دل موتورسیکلت سواران پایتخت گزارش می دهد؛
تجارت آنلاین: موتورسیکلت به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل به حساب می آید، در شهر تهران نزدیک به 5/3 میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد، که از این تعداد نزدیک به 600هزار آن روزانه رهسپار مرکز شهر می شوند،
قاتق نان یا قاتل جان؟!
محمد خادمی: موتورسیکلت به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل به حساب می آید، در شهر تهران نزدیک به   5/3 میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد،  که از این تعداد نزدیک به 600هزار آن روزانه رهسپار مرکز شهر می شوند، استقبال شهر نشینان از موتورسیکلت دلایل گوناگون دارد، موتور سواران به چند دسته تقسیم می شوند، دسته نخست افرادی هستند که برای فرار از ترافیک این وسیله را انتخاب می کنند تا در زمان ترافیک از لابه لای خودروها عبور کنند و مدت زمان کمتری را در ترافیک گرفتار شوند، دسته دوم افرادی هستندکه این وسیله را برای تفریح مورد استفاده قرار می دهند که این افراد کمترین میزان را تشکیل می دهند، دسته سوم افرادی هستند که به دلیل اینکه قدرت خرید خودرو ندارند و به یک وسیله نقلیه احتیاج دارند اقدام به خرید موتورسیکلت می کنند، اما دسته آخر افرادی هستند که از این وسیله  برای کسب و کاراستفاده می کنند و هر روز صبح راهی معابر پایتخت می شوند تا با جابه جا کردن کالا و مسافر بتوانند خرج خانواده شان را به دست آورند، این موتور سواران با همه خطراتی که تهدیدشان می کند و از هیچ گونه خدماتی بهره مند نیستند  مورد بی مهری مسئولان قرار می گیرند که در ادامه درد و دل راکبان پیک موتوری را می خوانید:

*آمار چه می گوید
در کل کشور 11 میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد، که این تعداد موتورسیکلت معادل 44 میلیون دستگاه خودروی شخصی تولید آلودگی می‌کند، یعنی سهم 19 درصد آلودگی تهران را برعهده دارند، از این تعداد موتور سیکلت5/3 میلیون دستگاه از موتورسیکلت‌های کاربراتوری در تهران تردد دارند و طبق آمار های مرکز کنترل کیفیت هوای شهر تهران روزانه نزدیک به 600هزار موتور سیکلت در محدوده منطقه12 تهران (مرکزپایتخت) اقدام به تردد می کنند.طبق آمار رئیس پلیس پیشین تهران تردد 70 درصد  موتورها در تهران مربوط به حوزه اشتغال بوده و برای امرار معاش انجام می شود و فقط 30 درصد برای امورات شخصی است. البته نباید نادیده گرفت که حدود 40 درصد از جان باختگان حوادث رانندگی در تهران را موتورسیکلت سواران تشکیل می دهند، که این میزان در کشورهاي با سطح درآمد بالا بین 5تا18 درصد است.

*چرا موتورسیکلت با کیفیت تولید نمی شود؟
شاید یکی از دلایل برخورد زیاد ماموران نیروی انتظامی با راکبان موتور سوار تولید زیاد آلودگی هوا از سوی این وسایل است، که در این خصوص «علی مرادی» یکی از موتور سیکلت دارانی که پاتوقش در میدان ولی عصر است، می گوید:« مردم که این وسایل را تولید نمی کنند و تنها به عنوان مصرف کننده هستند، آلودگی هوا در مرحله نخست دودش به چشم خود ما موتور سواران می رود که صبح تا شب در معابر شهر تردد می کنیم، بنابراین مسئولان باید با تولید کنندگان این وسایل برخورد کنند تا محصول با کیفیت تر به بازار عرضه کنند.همچنین تولید کنندگان موتورسیکلت در کشور در زمان فروش محصولات شان اقدام به ارائه کلاه ایمنی نمی کنند و هیچ نهادی نیز به این موضوع نظارت ندارد، اگر کلاه ایمنی یکی از قواعد راکبان برای استفاده از موتور سیکلت به حساب می آید باید کارخانه های تولید کننده موتور سیکلت این کلاه ها را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند، مثل این می ماند که تولیدکنندگان خودرو کمربند ایمنی را به روی محصولات شان نصب نکنند.»او ادامه می دهد:« متاسفانه نگاه مسئولان و افراد جامعه به قشر موتور سوار نگاه مزاحمان شهری است، در صورتی که اگر این افراد نیاز مالی نداشته باشند هیچ گاه حاضر نمی شوند از این وسیله پر خطر استفاده کنند.»این راننده موتور سیکلت در پاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اینکه بسیاری از موتور سواران توجهی به قانون راهنمایی و رانندگی نمی کنند و باعث برهم زدن نظم تردد جامعه می شوند؟ پاسخ می دهد:« حجم موتورسیکلت در شهر تهران بسیار زیاد است و اگر اندکی از این حجم وسیع بی نظمی کنند مردم تصور می کنند که تمام موتور سواران به قانون راهنمایی و رانندگی توجه نمی کنند.»

*شهرداری به دنبال سودآوری از موتور سواران
در این میان یکی دیگر از موتور سوارانی که خود را «ناصر ملکی» معرفی می کنند و شغلش ثابتش مسافرکشی با موتور است می گوید:« به دلیل اینکه این کار شغل اصلی من است و با این کار خرج زندگی ام را تامین می کنم مدام اخبارحوزه کاری ام را دنبال می کنم، به طوری که به تازگی مسئولان اعلام کرده اند که موتور سیکلت ها باید همانند خودروها معاینه فنی بگیرند، در صورتی که این وظیفه کارخانه های تولیدکننده موتور سیکلت است که معاینه فنی آن را تهیه کنند نه اینکه مصرف کننده اقدام به تهیه  معاینه فنی کند.»او ادامه می دهد:« شهرداری تهران به دنبال به دست آوردن سود است و طرح معاینه فنی برای موتورسیکلت ها تنها یک طرح پول ساز برای شهرداری به حساب می آید و هیچ کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی کند، چرا که همه موتورسیکلت ها کاربراتوری هستند و معاینه فنی هیچ تغییر در سیستم موتور نمی کند، بنابراین حجم میلیونی موتوری که درپایتخت است اگر بخواهند تنها 10 هزار تومان بابت معاینه فنی به شهرداری بدهند مبلغ قابل توجهی می شود.»به گفته این راننده موتور سیکلت شهرداری به دنبال سود آوری از تردد موتور سیکلت ها است، چرا که به دنبال اجرا کردن طرح زوج و فرد و طرح ترافیک برای موتور سیکلت هاست و این طرح با هدف کاهش تردد موتورسیکلت ها به محدوده مرکز شهر نیست، بلکه شهرداری به دنبال این است که طرح تردد به محدوده مرکز شهر را نیز به موتور سواران بفروشد.»  «ملکی» می افزاید:« اگر شهرداری به دنبال ساماندهی موتورسیکلت ها در محدوده بازار تهران است  نخست چرخی هایی را که اقدام به حمل بار در محدوده بازار می کنند و مشکلاتی را برای تردد عابران و خودروها به وجود می آورند  ساماندهی کند و دوم اینکه طرح تولید موتور سیکلت برقی را با هزینه مناسب برای مصرف کنندگان فراهم کند.»

*بیمه نداریم
یکی دیگر از افرادی که با موتور امرار معاش می کند، «حامد تاج میر» است، او نیز دل پری از مسئولان دارد، به خبرنگار «تجارت» می گوید:« افرادی که با موتور کار می کنند از هیچ خدمات بیمه ای برخوردار نیستند و به جای اینکه مسئولان مربوط کمک کنند تا این حجم وسیع از موتورسواران را بیمه تامین اجتماعی کنند مشکلات فعالیت را نیز به وجود می آورند.»او درپاسخ به سوال خبرنگار «تجارت» درباره اینکه مسئولان چه کمکی برای بیمه این قشر باید انجام بدهند؟ پاسخ می دهد:« می توانند موتور سوارانی که خرج زندگی شان را از مسافرکشی و حمل بار به دست می آورند همانند رانندگان نیسان و تاکسی از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار کنند، نه اینکه نمایندگان مجلس قانونی را به تصویب برسانند که موتور سواران حق ندارند مسافر و بار جابه جا کنند.»این موتور سوار می گوید:« این روزها به دلیل بیکاری که در جامعه وجود دارد جمعیت قابل توجهی از بیکاران با موتور مشغول به کار هستند و جا دارد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارت کار تلاش کنند قانونی به تصویب برسانند تا افرادی که با موتور مشغول به کار هستند با یکسری تغییرات و اصلاحات به کار خود ادامه دهند نه اینکه در سال  اشتغال و تولید ملی که از سوی مقام معظم رهبری  نامگذاری شده است باعث بیکار شدن نیروی انسانی شوند.»او درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار «تجارت» درباره اینکه چه اقداماتی باید انجام شود تا شغل پیک موتوری ها قانونی شود؟ پاسخ می دهد:« قانونی به تصویب برسد که راکب و ترک نشین آن از کلاه ایمنی استفاده کنند آن وقت اجازه مسافر کشی صادر شود، رانندگان این وسیله نقلیه از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند، در صورتی که مقررات رعایت شود حمل بار بلا مانع شود(یک الگویی در نظر گرفته شود)، روند بدست آوردن گواهینامه سریع تر انجام شود نه اینکه چندین ماه طول بکشد تا فرد به گواهینامه موتور دسترسی پیدا کند.»

*درخارج هم همین طور است
«علی رضا بختیاری »یکی از جوانان موتور سواری است که در محدوه چهارراه طالقانی خیابان ولی عصر  با موتور خود مسافر کشی می کند، می گوید:« موتور سواران مسافرکش در شهرتهران هرکدام یک پاتوقی دارند و دیگر موتور سواران به حریم دیگری برای مسافرکشی مراجعه نمی کنند.» او ادامه می دهد:« هنری ندارم وقبلا با موتور در رستوران کار می کردم و غذا برای مشتریان می بردم اما به دلیل طولانی بودن زمان فعالیت تصمیم گرفتم با موتور کار کنم تا شب ها زود تر به خانه بروم.»این موتور سوار درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه از شغلت راضی هستی؟ می گوید:« روزانه بین 70تا130 هزار تومان درآمد دارم و در این ترافیک تهران کمک حال خیلی از افراد که می خواهند از شر ترافیک خلاص پیدا کنند می شوم و به موقع آنها را به محل مورد نظر شان می رسانم، من برای هرمسافر نیز کلاه ایمنی دارم، اما متاسفانه ماموران راهنمایی و رانندگی هر از گاهی بی دلیل اقدام به متوقف کردن موتورسیکلتم می کنند.»«بختیاری» به وضعیت خارج از کشور اشاره می کند، می گوید:« در کشور هند وچین که جمعیت زیادی در شهر ها زندگی می کنند موتور سیکلت زیاد تردد می کند و موتور سیکلت نقش مهمی در حمل و نقل این کشور ها دارد، حتی موتور سیکلت ها برای مسافرکشی نیز طراحی شده اند و سهمی  را در حمل و نقل عمومی کشورشان  برعهده دارند.»او ادامه می دهد:« در کشورهای شرق آسیا همانند ژاپن و کره نیز موتور سیکلت نقش مهمی در حمل و نقل مردم دارد.»

*مشکلات را پیگیری کرده ایم

برای اینکه این موضوع را بیشتر بررسی کنیم به سراغ «فتحعلی مرادی» نایب رئیس اول اتحادیه صنف حمل و نقل بار سبک شهری و پیک موتوری رفته ایم، او در این باره می گوید:« درحال حاضر نزدیک به 500 دفتر پیک موتوری در سطح شهر تهران فعالیت دارند که در هر یک از این مراکز بین 10تا20 نفر موتور سوار مشغول به کار هستند، که جمعیت نزدیک به 8هزار نفر تحت پوشش اتحادیه فعالیت می کنند. دفاتر پیک موتوری  بعد از تایید شدن از طرف اتحادیه باید تاییدیه اداره اماکن نیروی انتظامی را نیز بگیرد و سپس این مراکز از راننده های مورد اطمینان استفاده می کند.»
او درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اینکه تاکنون اتحادیه اقدامی برای برطرف کردن مشکلات راکبان موتور سیکلت که از این طریق کسب درآمد می کنند، کرده است؟ پاسخ می دهد:« بارها موضوع بیمه تامین اجتماعی این افراد را از سازمان تامین اجتماعی پیگیری کرده ایم که متاسفانه این نهاد بیمه گذار توجهی به این درخواست اتحادیه نکرده است و آن طور که پیداست تعریف شغلی در اداره بیمه برای پیک موتوری ها صورت نگرفته است.»«مرادی» درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار«تجارت» درباره اینکه چه صنفی در ردیف فعالیت پیک موتوری ها قرار می گیرد که از خدمات بیمه ای برخوردار هستند؟ پاسخ می دهد:« وانت های  بار بری از جمله صنف های هستند که هم ردیف فعالیت های  پیک موتوری ها هستند و در حال حاضر وانت بار ها از خدمات بیمه ای برخوردار هستند و در صورتی که سازمان بیمه در این خصوص اقدامی انجام دهد گام بلندی برای این قشر زحمت کش که در سرما و گرما با موتور به شهروندان خدمات رسانی می کنند، برداشته  می شود.»

*هیچ نهادی توجه ندارد
«صادق کامران لیسار» دبیر اتحادیه صنف حمل و نقل بار سبک شهری و پیک موتوری تهران نیز به خبرنگار ما می گوید:« موتور سیکلت سواران از هیچ خدماتی بهره مند نیستند و این افراد به دلیل اینکه کارفرما ندارند و به شکل اختیاری فعالیت دارند از مزایای بیمه برخوردار نشده اند و این موضوع مهم ترین نیاز راکبان پیک موتوری است.»او درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اینکه اتحادیه تاکنون چه اقداماتی را برای بیمه پیک موتوری ها انجام داده است؟ پاسخ می دهد:« این موضوع را از 4سال پیش در دستور کار اتحادیه قرار داده ایم، که تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است، جلساتی با تعدادی از اعضای شورای شهر تهران برگزار کرده ایم، با مسئولان سازمان تامین اجتماعی بارها نامه نگاری کرده ایم و همچنین نشست هایی با نمایندگان دوره قبل مجلس تشکیل داده ایم که متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.»این عضو اتحادیه پیک موتوری ها در ادامه صحبت هایش می افزاید:«از دیگر مشکلات پیک موتوری ها این است که دولت، شهرداری و ستاد تبصره 13 هیچ خدماتی را برای موتور سیکلت ها انجام ندادند و حتی اقدام به جمع آوری موتورسیکلت های فرسوده نیز نکرده است.»او به طرح موتور سیکلت های برقی که از سوی شهرداری تهران به مرحله اجرا در آمد اشاره می کند، می گوید:« قبل از اینکه مسئولان شهرداری تهران بخواهند این طرح را مورد اجرا قرار دهند اتحادیه اعلام کرد که مدل این موتور سیکلت ها برای پیک موتوری مناسب نیست، اما توجه به این موضوع نکردند و راکبان موتور سیکلت نیز از طرح خودروهای برقی به دلیل طراحی و قیمت آن استقبال نکردند.»


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار