کد خبر: ۴۷۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
نشست خبری معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در محل این معاونت و با حضور خبرنگاران رسانه های ارتباط جمعی برگزار شد. مازیار یزدانی در این نشست از شروع عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن تهران – مشهد از هفته جاری خبر داد و یادآور شد: با برقی شدن این خط مدت زمان سفر ریلی تهران – مشهد به 6 ساعت کاهش پیدا می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، مازیار یزدانی  در خصوص تامین منابع این پروژه اعلام نمود: این پروژه با فاینانس چینی به ارزش ۱.۶ میلیارد یورو به طول ۹۲۶ کیلومتر و در مدت ۴ سال انجام خواهد شد و البته در تلاش هستیم که مدت زمان اجرای پروژه را کاهش دهیم.یزدانی با اشاره به افزایش سرعت سیر در راه‌آهن برقی گفت: خط آهن فعلی برای سرعت 160 کیلومتر در ساعت طراحی شده اما با برقی شدن همین راه‌آهن سرعت به 200 کیلومتر افزایش می‌یابد البته باید وضعیت زیرسازی و روسازی راه‌آهن این مسیر بررسی شود.
یزدانی همچنین گفت: ما اجرایی شدن پروژه راه آهن گرمسار- اینچه‌برون- گرگان را نیز در دست بررسی داشتیم  و هرچند در اجرای این پروژه‌ تاخیر صورت گرفت اما در نهایت توانستیم طی روز گذشته قرارداد نهایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون- گرگان با طرف روس‌ها نهایی کنیم. وی افزود: ارزش این قرارداد 1.2 میلیارد یورو است و طبق قرارداد چهارساله به اتمام می رسد. طول این مسیر 400 کیلومتر است و منابع مورد نیاز ساخت آن همانطور که عنوان شد از طریق فاینانس روس تامین می‌شود.
همه مزیت های شبکه ریلی
معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه از مزیت‌های توسعه شبکه ریلی یاد کرد و  گفت: کاهش تصادفات جاده‌ای، صرفه‌جویی سوخت، آلودگی هوا و کاهش تمرکز جمعیت در مرکز کلانشهرها از مزیت‌های توسعه شبکه ریلی است. یزدانی افزود: بنا داریم ریل را به مراکز توسعه بار برسانیم تا بتوانیم بخش عمده‌ای از بار از روی جاده را به ریل منتقل کنیم.یزدانی سپس به توسعه خطوط حومه ای اشاره کرد و گفت: ساخت 800 کیلومتر راه آهن حومه‌ای را در دستور کار داریم و برای توسعه خطوط ریلی حومه‌ای کلانشهرهای تهران، اهواز، مشهد، اصفهان برنامه‌ریزی کرده‌ایم و پروژه‌هایی در دست اجرا داریم. وی افزود: از این 800 کیلومتر به طور قطع 500 کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد که عمده بهره‌برداری‌ها در مسیرهای تهران – گرمسار، تهران- قزوین و حومه شهرهای تهران و مشهد است.
راه آهن؛ دومین سرویس مخابراتی کشور
معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن در ادامه به حوزه ارتباطات و علائم الکتریکی اشاره کرد و گفت:‌ راه آهن جمهوری اسلامی ایران بعد از وزارت ارتباطات بزرگترین شبکه مخابراتی کشور را دارد و به سازمان های دیگر و همچنین به مخابرات سرویس می‌فروشد و 2500 کیلومتر خطوط مخابراتی را مدیریت می‌کند. یزدانی با اعلام این‌که راه آهن طرح ترانزیت بین المللی دیتا را بر اساس مجوزهای اخذ شده را در حال اجرا دارد، گفت: امسال 500 کیلومتر تراک‌بندی بافق-بندرعباس به بهره‌برداری می‌رسد، ضمن آن‌که تمام شبکه به سیستم اتوماتیک کنترل قطار (ATC) تجهیز خواهد شد.وی با بیان این که  در هر قسمتی از خطوط گرم راه‌آهن یک کار عملیاتی در حوزه زیربنایی در حال اجراست،‌افزود:‌ یکی از تکالیف اصلی راه‌اهن حفظ و ارتقای ایمنی است که در این راستا باید پروژه‌های متعددی تعریف و اجرایی شود.
بازسازی خطوط ریلی جنوب پس از 60 سال
معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن همچنین با اشاره به بازسازی خطوط ریلی به ویژه در محور جنوب کشور و سختی این پروژه گفت: برخی از این مسیرها پس از 60 سال بازسازی می‌شوند. برای بازسازی خط دوم راه‌آهن 200 کیلومتر را هدفگذاری کرده‌ایم که از این 200 کیلومتر 50 کیلومتر، پس از 60 سال بازسازی خواهند شد و از نقاط بسیار سخت مسیر ریلی کشورمان محسوب می شوند که هیچ دسترسی جاده‌ای به این مسیرها وجود ندارد.مازیار یزدانی ادامه داد: امسال قطعا از 200 کیلومتر هدفگذاری برای بازسازی خط، 50 کیلومتر آن به بهره‌برداری خواهد رسید.وی همچنین با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن برای احداث 2هزار کیلومتر خط ریلی دوم گفت: از این 2هزار کیلومتر، 800 کیلومتر در دست اجرا است و به طور قطع 500 کیلومتر خط دوم ریلی امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
ایستگاه های راه آهن مراکز تجاری می شوند
یزدانی سپس به موضوع ساخت ایستگا‌ه‌های جدید راه‌آهن پرداخت و گفت: سیاست ما این است که ایستگاه‌های راه آهن را به مراکز تجاری مهم در شهر تبدیل کنیم. برای این منظور تا دو سال آینده  40 ایستگاه  راه‌آهن به مراکز تجاری شهر تبدیل می‌شوند به طوریکه خانواده ها و افراد بتوانند همه مایحتاج خود را از فروشگاه های ایستگاه ها خریداری کنند و به خانه ها و منازلشان برگردند. 




نام:
ایمیل:
* نظر: