کد خبر: ۴۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: یکی از برنامه های موفق دولت تدبیر و امید پوشش کامل بیمه درمان برای همه مردم ایران بود و یکی از اهداف دولت دوم دکتر روحانی تکمیل پوشش بیمه بازنشستگی برای همه مردم است.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر سیدتقی نوربخش در جلسه ای با حضور نمایندگان صندوق بین المللی پول و مدیران سازمان تأمین اجتماعی، گفت: بیمه و تأمین اجتماعی نوین در ایران دارای تاریخچه ای است که از سال ١٣٠٨ و زمان احداث راه آهن آغاز شده است.
وی ادامه داد: صندوق بیمه ای که برای خدمت رسانی به کارگران راه آهن ایجاد شده بود تنها به پوشش بیمه درمان اختصاص داشت و در سال ١٣٣٢ بیمه اجتماعی با مزایای بازنشستگی و پرداخت مستمری آغاز به کار کرد. در نهایت در سال ١٣٥٤ قانون فعلی تأمین اجتماعی به تصویب رسید و سازمان تأمین اجتماعی شکل گرفت.
دکتر نوربخش با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه گر کشور است و نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، اظهار داشت: این سازمان بدون اتکا به بودجه عمومی و دریافت ردیف اعتباری از دولت و بر اساس اصول و مبانی بیمه گری به فعالیت می پردازد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی پرداخت مستمری بازنشستگی و تأمین هزینه درمان را دو تعهد اصلی این سازمان در قبال جامعه تحت پوشش عنوان کرد و گفت: علاوه بر دو تعهد اصلی، ١٦ مزیت بیمه ای دیگر از قبیل بیمه بیکاری، کمک هزینه مرخصی زایمان، غرامت دستمزد ایام بیماری، وسایل کمک پزشکی و توان بخشی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن نیز به جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی ارائه می شود.
دکتر نوربخش در ادامه به تشریح مکانیزم بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی پرداخت و گفت: این سازمان با مکانیزم مزایای تعریف شده (DB) فعالیت می کند و نرخ حق بیمه ای که برای استفاده از مزایای این سازمان پیش بینی شده، معدل ٣٠ درصد حقوق و دستمزد است که ٢٠ درصد آن توسط کارفرما، ٧ درصد توسط بیمه شده و ٣ درصد توسط دولت پرداخت می شود.
وی افزود: در حال حاضر حدود ١٤ میلیون نفر بیمه شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی هستند که همراه با اعضای خانواده به بیش از ٣٥ میلیون نفر می رسند و از خدمات سازمان تأمین اجتماعی استفاده می کنند. همچنین ٣ میلیون نفر نیز مستمری بگیر هستند که به اعضای خانواده به حدود ٥ میلیون نفر می رسند و در مجموع نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره حوزه درمان این سازمان نیز گفت: تأمین خدمات درمانی جامعه تحت پوشش سازمان به دو صورت انجام می شود. روش اول خرید خدمات درمانی از مراکز درمانی دولتی، دانشگاهی، خصوصی و عمومی است و روش دوم نیز ارائه خدمات درمانی به صورت مستقیم و از طریق مراکز درمانی ملکی سازمان است که در طول ٤٠سال فعالیت این سازمان ایجاد شده اند و ٨٠ بیمارستان و ٣٢٠ مرکز درمانی را شامل می شود.
دکتر نوربخش با اشاره به بین النسلی بودن مکانیزم فعالیت سازمان تأمین اجتماعی گفت: به منظور حفظ سرمایه بیمه شدگان این سازمان فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در دستور کار قرار دارد که این فعالیت ها از طریق ٩ هلدینگ در مجموعه شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و ٣ هلدینگ خارج از شستا مدیریت می شود.
وی ادامه داد: سیاست سازمان تأمین اجتماعی در حوزه اقتصادی خروج از بنگاه داری و وارد شدن به بازار سرمایه است.
دکتر نوربخش با بیان اینکه بر اساس قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی تمامی صندوق های بازنشستگی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارند، گفت: بر اساس این قانون سطح بندی نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مشخص شده و سطوح حمایتی، بیمه ای و امدادی تفکیک شده اند که سازمان تأمین اجتماعی عهده دار ارائه خدمات بیمه ای به جامعه تحت پوشش است.

نام:
ایمیل:
* نظر: