کد خبر: ۴۷۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
ادعای بالا بودن باقیمانده سموم دفع آفات نباتی نسبت به حد مجاز است
طی روزهای گذشته برخی منابع خبری اعلام کردند چند محموله هندوانه و خربزه ایرانی به وزن ۳۰۰۰ تن از بندر سلطان قابوس عمان مرجوع شده است. دلیل عدم مجوز واردات آن، بالا بودن باقیمانده سموم دفع آفات نباتی نسبت به حد مجاز است.
ماجرای هندوانه‌های مرجوعی از عمان چیست؟
باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات نوشت: ماجرای هندوانه‌های مرجوعی از عمان ربطی به وزارت جهاد ندارد.
 طی روزهای گذشته برخی منابع خبری اعلام کردند چند محموله هندوانه و خربزه ایرانی به وزن ۳۰۰۰ تن از بندر سلطان قابوس عمان مرجوع شده که دلیل عدم مجوز واردات آن، بالا بودن باقیمانده سموم دفع آفات نباتی نسبت به حد مجاز است.
براین اساس به سراغ مسئولان مربوطه می رویم تا از صحت وسقم ماجرا با خبر شویم:
محمد رضا میر مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: آخرین استعلام از بنادر جنوبی حاکی از آن است که تا این لحظه محموله برگشتی از عمان نداشتیم و این احتمال وجود دارد که محموله ها هنوز به این کشور نرسیده باشد.
به گفته وی اگرچه نمی توان این خبر را تکذیب کرد، اما تا دو روز آینده این مسئله مشخص خواهد شد.
میر با بیان اینکه مرجوع شدن یک محصول کشاورزی دلیلی مبنی بر باقی ماندن سموم و فلزات سنگین نیست، گفت: مرجوع شدن هندوانه‌ها از عمان تنها ممکن است به سبب نداشتن اخذ مجوزهای لازم اتفاق افتاده باشد، لذا تا رسیدن محصول به بنادر جنوبی نمی توان اظهار نظر کرد.
مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: مرجع تعیین کننده میزان باقی مانده سموم و فلزات سنگین سازمان غذا و داروست و این موضوع ربطی به وزارت جهاد ندارد.
وی تصریح کرد: نداشتن گواهی باقی مانده سموم و فلزات سنگین دلیلی مبنی بر سموم بیش از حد مجاز در محصول نیست، چراکه این احتمال وجود دارد که شرکت‌های صادرکننده به سبب عدم آشنایی به صادرات اقدام به دریافت مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو نکرده باشند.

*صدور گواهی نامه تعیین کننده سموم از سوی سازمان غذا و دارو جای تعجب است!

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: از آن جا که وزارت جهاد مصرف کننده کود و سموم به میزان دلخواه است، لذا صدور گواهی های لازم مبنی بر میزان باقی مانده سموم و فلزات سنگین از سوی سازمان غذا و دارو جای تعجب دارد.
وی با اشاره به ماجرای مرجوع شدن هندوانه صادراتی از عمان افزود: البته تاکنون محموله‌ای به بنادر جنوبی نرسیده و ممکن است که کالا در راه باشد.
نورانی با انتقاد از این مسئله که صادرات متولی ندارد، گفت: از آن جا که طرح انتزاع و بازرگانی در دست وزارت جهاد است، از این رو باید از قوانین دیگر کشورها برای محصولات اطلاعات لازم را کسب نماید و سپس صادرکنندگان را راهنمایی کند، چراکه صادرکنندگان ممکن است اطلاعات لازم راجع به صادرات را نداشته باشند.
وی ادامه داد: با توجه به آنکه اساس کار مملکت تولید، صادرات، اشتغالزایی و ارزآوری است، لذا انتظار می رود که مسئولان امر توجه بیشتری به امر صادرات داشته باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر: