کد خبر: ۴۷۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
وقتی درباره استانداردسازی تولید صحبت می‌کنیم درواقع وارد بحث رقابت‌پذیری محصولات در شرایط مساوی با رقبا می‌شویم. دو عاملی که در این باره اثرگذار است تا تولیدکننده ما بتواند وارد بازار شود و سهمی از آن داشته باشد، عبارتند از نرخ و کیفیت.
 تولیدکننده باید بتواند با کاهش نرخ تمام شده، بهبود کیفیت تولید و رعایت استانداردهای لازم با رقبای دیگر وارد گود شود. در این روند استفاده از فناوری‌های روز دنیا، شناساندن هرچه قوی‌تر محصول خود در بازارهای هدف و نوظهور از جمله موارد کلیدی است.
 به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  پایگاه خبری گسترش، از آنجایی که این استانداردها در تمام بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای آشنا هستند و تولید مطابق آنها شکل می‌گیرد درنتیجه توجه به آنها نقش ما را در بازارهای هدف ارتقا می‌دهد و به رشد کشور کمک می‌کند. 
محمدمهدی رئیس‌زاده، دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه توجه به استانداردسازی در تولید به طور قطع بر کیفیت و رقابت‌پذیری کالا اثرگذار است در گفت‌وگو با صمت گفت: وقتی درباره مقوله استانداردسازی صحبت می‌کنیم درواقع وارد بحث رقابت‌پذیری در شرایط مساوی با رقبا می‌شویم. دو عاملی که در این باره اثرگذار است تا بتوانیم وارد یک بازار شویم و سهمی از آن داشته باشیم شرایط قیمتی و کیفیت است. 
او ادامه داد: برای اینکه بتوانیم به بازار جهانی وارد شویم اول از همه باید مقوله نرخ را در نظر بگیریم و بتوانیم با دیگر بازیگران رقابت کنیم. مورد دیگر کیفیت است که تابعی از رعایت مسائل و استانداردهایی است که برای تولید یک محصول نام‌آور است. کالاها قیمت‌های مختلفی دارند که در برخی از آنها مثل مقوله صنایع غذایی یا صنایع دیگر مثل بخشی از صنایع نساجی و پوشاک که با انسان سر وکار دارد رعایت برخی استانداردها اجباری است ولی برای برخی که اختیاری است تولیدکنندگانی که آن موارد را رعایت کنند می‌توانند تولیدات و در نتیجه صادرات خوبی داشته باشند. 
رئیس‌زاده در پاسخ به این سوال که وضعیت ایران در رعایت استانداردهای تولید در سطح جهان به چه صورت است، گفت: درحال‌حاضر اقلام بسیار زیادی داریم که مشمول استاندارد اجباری هستند. برخی از محصولات و تولیدات ما نه‌تنها برای صادرات بلکه برای مصارف داخلی هم مثل مقوله صنایع غذایی مشمول استاندارد اجباری هستند در نتیجه تولیدکنندگان هرگز نمی‌توانند کالای خود را حتی در بازار داخلی بدون توجه به استانداردها عرضه کنند.
 بنابراین می‌توان گفت در بسیاری از موارد به طور خودکار قانون بر رعایت استانداردهای اجباری تاکید کرده و تولیدکنندگان هم مجبور به رعایت آن هستند. درباره تولیدکنندگانی که به صادرات هم توجه دارند باید گفت در مواردی که رعایت استاندارد هم اختیاری است، سعی می‌کنند در چارچوب آن عمل کنند. 
او با بیان اینکه زمینه‌های خوبی برای تعداد زیادی از اقلام تولیدی وجود دارد، اظهار کرد: وقتی بحث از استانداردسازی می‌شود جایی که می‌خواهیم تایید استاندارد را بگیریم باید به معنای واقعی ضوابط استاندارد اعمال شود.
 اشکال آنجاست که در بسیاری موارد به‌ویژه در بخش واردات، شرکت‌های متعددی ازسوی سازمان استاندارد به عنوان شرکت‌های همکار معرفی می‌شوند که فقط به مقوله کسب درآمد توجه دارند. وقتی هم بعد مالی در نظر گرفته می‌شود، بعد کیفی لحاظ نمی‌شود. به این ترتیب متاسفانه در برخی از موارد هنوز تجهیزات لازم استاندارد را نداریم که وظیفه مسئولان است که بستر لازم را فراهم کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: