کد خبر: ۴۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
خبرگزاری رویترز گزارش داد؛
مدیرعامل توتال اعلام کرد که این شرکت با وجود احتمال تحریم از سوی آمریکا و ادعای شکننده بودن برجام از سوی کاخ سفید، سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در فاز 11 پارس‌جنوبی را انجام می‌دهد.
بازگشت توتال با یک میلیارد دلار به ایران
مدیرعامل یکی از بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز جهان طی گفت‌ و گویی به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که این شرکت با وجود احتمال تحریم از سوی آمریکا و ادعای شکننده بودن برجام از سوی کاخ سفید، سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در فاز 11 پارس‌جنوبی را انجام می‌دهد.
به گزارش تجارت آنلاین، بنابر قرارداد منعقد شده، توتال فرانسه با سهم 50/1 درصد، شرکت ملی نفت چین با سهم 30 درصد و شرکت پتروپارس از ایران، قرار است سرمایه‌گذاری و عملیات اجرایی فاز 11 پارس جنوبی را که نیازمند سرمایه‌ای 5 میلیادر دلاری‌ست، به انجام برسانند. بر این اساس توتال اعلام کرده که بلافاصله پس از تمدید برجام از سوی کاخ سفید در تابستان امسال،؛ یک میلیارد دلار به این پروژه تزریق خواهد کرد.
پاتریک پویان، مدیرعامل توتال، درباره ریسک سرمایه‌گذاری اخیر گفت: «ما قبلا درایران کار کرده‌آیم و شکل تازه قراردادهای نفتی این کشور، یک فرصت بی‌نظیر به‌وجود آورده که موجب می‌شود با وجود همه نگرانی‌ها، ریسک این سرمایه‌گذاری را بپذیریم. آمریکا هر شش تا هشت ماه به بازبینی برجام خواهد پرداخت و سایه تحریم را بالای سر این پروژه نگه می‌دارد اما پارس جنوبی و قراردادهای IPC ارزش این قمار را دارد.»
 در دهه 1990 میلادی، توتال در فازهای 2 و 3 پارس جنوبی در کار اکتشاف و تولید سرمایه‌گذاری کرده بود که به‌دنبال تحریم‌های هسته‌ای در سال 2006، این همکاری محدود شد و در سال 2012 با شدت گرفتن تحریم‌ها، توتال از نخستین شرکت‌هایی بود که ایران را ترک کرد. براساس گفته‌های مدیرعامل فعلی، در آن زمان قراردادهای 7-8 ساله در میادین نفت و گاز ایران نوشته می‌شد که سودآوری و ارزش ریسک نداشت اما اکنون باتوجه به فرم تازه قرارداد و استهلاک هزینه از محل گاز تولیدی، پروژه‌های ایران برای سرمایه‌گذاری جذاب شده است. دولت آمریکا آخرین‌بار در تاریخ 17 می 2017 (26 اردیبهشت96) تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران و پایبندی تهران به تعهداتش را برای مدت 120 روز تمدید کرد و تمدید بعدی این تعلیق در ماه آگوست (20 شهریور96) انجام خواهد شد و بلافاصله پس از آن، توتال یک میلیارد دلار در واحد پول یورو، به فاز 11 پارس جنوبی تزریق می‌کند.
گاز حاصل از میدان پارس جنوبی و فاز 11 به‌طور کامل برای مصرف داخلی ایران است و صادراتی از این میدان انجام نمی‌شود. توتال در این قرارداد، پول خود را در قالب کندانسه یا نفت بسیار سبک همراه گاز دریافت می‌کند. براساس گفته‌های پویان به رویترز، 20 ساله شدن قراردادهای نفت و گاز ایران، یکی از مهمترین عوامل ترغیب توتال به این سرمایه‌گذاری بوده است. پیش از این شرکت‌های بزرگ دیگری مانند رویال‌داچ‌شل و BP نیز توافق‌نامه‌های محدودی با ایران امضا کرده‌اند اما توتال نخستین سرمایه بزرگ قطعی را در اختیار پروژه‌های نفت و گاز ایران قرار می‌دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: