کد خبر: ۴۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تجارت آنلاین تاکید کرد:
کارشناس بازار سرمايه گفت: به نظرم بازار با نزديک شدن به مراسم تنفيذ رياست جمهوري اوضاع بهتري پيدا خواهد کرد. بازار به يک شوک نياز دارد و بايد يک شوک بيروني به آن وارد شود.
بورس به شوک حمایتی نياز دارد
کارشناس بازار سرمايه گفت: به نظرم بازار با نزديک شدن به مراسم تنفيذ رياست جمهوري اوضاع بهتري پيدا خواهد کرد. بازار به يک شوک نياز دارد و بايد يک شوک بيروني به آن وارد شود.
نويد خاندوزي کارشناس بازار سرمايه در گفتگو با خبرنگار حوزه بورس روزنامه تجارت در خصوص اوضا نابسامان بورس و روند نزولي شاخص با ويژه پس از انتخابات رياست جمهوري و نيز بررسي شرايط کلي بازار سرمايه در سال 95 اظهار داشت: در سال 95 و پيش از انتخابات رياست جمهوري بازار سهام روند صعودي داشت که دلايل ان براي سهامداران مشخص بود و مثل انتخابات مجلس دهم، دولت پيش از انتخابات با تزريق پول و حمايت از برخي صنايع از قبيل خودرويي‌ها، توانست بازار را مثبت نگاه دارد و به طور کلي همه مي‌دانستند که اگر همين دولت يازدهم براي دوره بعد انتخاب شود، روند مثبت بازار چند روزه خواهد بود و تداوم نخواهد داشت و به همين دليل سهامداران اقبال بسيار زيادي براي خريد سهام از خود نشان ندادند.
وي افزود: پس از انتخابات و آن هيجاني که تخليه شد، و نيز مسائل سياسي و اقتصادي موجب سردرگمي‌شد و خيلي از حقوقي‌ها به خاطر تغييرات احتمالي دولت جديد فکر مي‌کنند که اگر فعاليت نداشته باشند و منتظر بمانند بهتر است و در مورد حقيقي‌ها نيز تقريبا چنين تفکري وجود دارد و توقف طولاني‌مدت نمادها، افزايش نرخ سود و عدم مشارکت حقوقي‌ها موجبات سردرگمي‌و عدم فعاليت حقيقي‌ها را فراهم آورده است.
خاندوزي ادامه داد: به نظرم بازار با نزديک شدن به مراسم تنفيذ رياست جمهوري اوضاع بهتري پيدا خواهد کرد. بازار به يک شوک نياز دارد و بايد يک شوک بيروني به آن وارد شود، دولت بايد در اين بخش کاري انجام دهد و اگر بتواند بخشنامه اي در جهت کمک به صنايع، تنظيم نقدينگي و ... داشته باشد مي‌تواند روند بازار را مثبت کند، اما به طور کلي پيش‌بيني‌ام اين است که اين رشد هيجاني نخواهد بود و رشد سريعي نيست و تا زماني که دولت شوک به بازار وارد نکند اتفاق خاصي نخواهد افتاد.
وي در پايان در خصوص انتشار اوراق صکوک و اسناد خزانه اسلامي‌و تاثير آن بر بازار بيان کرد: نفس کار براي بخشي از اقتصاد خوب است، اما اينکه چه بلايي سر بازار ما مي‌آورد، مهم است چون نرخ رسمي‌سود را به بالاي 24 درصد رسانده است و اين براي بازار بسيار زيانبار است. تنها راه اين است که نحوه خريد و فروش را مديريت کنند و قوانيني بگذارند تا بخش زيادي از نقدينگي را در بازار جذب کند.

*تاثير انتشار اوراق صکوک بر بازار سهام

در هفته دوم خرداد ماه در جلسه هيئت دولت با انتشار 10 هزار ميليارد تومان اوراق بهادار صکوک براي اجراي پروژه‌ها موافقت شد مدير اداره نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار تهران در اين مورد معتقد است که اين تصميم مي‌تواند نقدينگي را از بازار سهام به سمت اوراق بدهي روانه کند.
همچنين روح الله حسيني مقدم در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به اينکه در 10 ام خرداد ماه در جلسه هيات دولت با انتشار اوراق بهادار صکوک اسلامي‌براي اجراي پروژه‌ها موافقت شد و قرار شد که 100 هزار ميليارد ريال اوراق صکوک اسلامي‌منتشر شود. به نظر شما اين موضوع چه تاثيري مي‌تواند در بازار سرمايه داشته باشد؟ اظهار کرد: انتشار اوراق از جانب هر شخصي که باشد چه دولت و چه شرکت‌ها در وهله نخست بايد ديد که چه ميزان نقدينگي در بازار وجود دارد و با چه نرخي مي‌توان تامين مالي انجام داد. به نظرم در بازار سرمايه بايد با وسواس بيشتري انتشار اوراق بهادار صورت بگيرد.
حسيني مقدم ادامه داد: بايد انتشار اوراق به نحوي باشد که براي بازار سرمايه، هم يک جريان ورودي براي نقدينگي ايجاد شود هم يک جريان خروجي وجود داشته باشد. اگر اين اتفاق نيفتد پيامدش افزايش نرخ در بازار است و ديگر پيامد اين موضوع آن است که بازارهاي ديگر از جمله بازار سهام لطمه ببينند.
مدير اداره نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار تهران افزود: اگر شرايطي براي ايجاد جريان دائم نقدينگي به سمت بازار فراهم شود، اين بازار نرخ را بهتر کشف مي‌کند و شفاف‌تر مي‌شود، در آن صورت به ساير بازارها مانند بازار سهام لطمه‌اي وارد نمي‌شود. البته اگر يک بررسي علمي‌انجام دهيم شايد امروز کسي نتواند به قطعيت بگويد که لطمه‌اي که به بازار سهام خورده قطعا به خاطر بازار بدهي است.
وي توضيح داد: اما با توجه به اين که در بازار بدهي يک نرخ بدون ريسکي تعيين مي‌شود اين موضوع در انتظارات سرمايه‌ گذاران در بازار سهام تاثير گذار است و اين موضوع باعث مي‌شود رکودي در بازار سهام ايجاد شود.
حسيني مقدم در پاسخ به اين که آيا بازار سرمايه توان جذب حجم 100 هزار ميليارد ريال اوراق صکوک را دارد، گفت: در اين مورد نمي‌توان اظهارنظر کرد اما بازار سرمايه نشان داده که بازار بدهي مي‌تواند در اين بازار به صورت کاراتري از آنچه که در بازار پول است شکل بگيرد و براي تعيين قيمت بهتر و شفاف‌تر از بازار پول عمل کند. اميدواريم دولت هم اين ملاحظات را در نظر بگيرد و از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه استفاده کنند.
مدير اداره نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به اين که در حال حاضر اسناد خزانه اسلامي‌هم نقدينگي زيادي را جذب خود کرده‌ نظر شما درباره اين اوراق چيست؟، اظهار کرد: اگر اسناد خزانه اسلامي‌در بورس هم نبود اين اتفاق مي‌افتاد هر اوراقي که پشتوانه اش دولت باشد باعث به وجود آمدن نرخي مي‌شود حتي اگر آن اسناد بدهي در بازار پول و بازار سرمايه هم منتشر نشود باز هم نقدينگي جذب و نرخ ايجاد مي‌کند.
وي با اشاره به بانک‌ها و موسسه‌هاي غير مجاز پولي گفت: وقتي اين همه موسسات داراي مجوز وجود دارد و زمينه سرمايه‌گذاري در آن‌ها وجود دارد، اما باز هم منابع پولي به سمت موسسات غير مجاز مي‌رود يعني هر زماني و هر جايي بازاري شکل گيرد از آن پول خارج خواهد شد.




نام:
ایمیل:
* نظر: