کد خبر: ۴۷۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
سجاد سالارونديان
کارشناس بازار پول
بازيگران بازار پول عبارتند از:رهبر(بانک مرکزي)و پيرو (سپرده گذاران و موسسات اعتباري). بانک مرکزي براي اجراي موفقيت آميز سياست‌هاي پولي خود همواره سعي مي‌کند با اقدام غيرقابل پيش بيني ،فاصله اطلاعاتي نسبت به ساير بازيگران بازار پول ايجاد کند.
همانطور که مي‌دانيد مدتي است ناامن کردن بازار پول از طريق پخش شايعات منفي و نامساعد کردن فضاي کسب و کار براي تعاوني‌هاي اعتباري و بانکهاي خصوصي در حال اجرا مي‌باشد.
 با شرايط پيش آمده احتمال دارد بانک مرکزي به دنبال تحقق 2 هدف اصلي حرکت کند
1-کاهش ميل به سفته بازي و کاهش کنز پول ميان سپرده گذاران و درنهايت تقليل نرخ سود بانکي و انتقال منابع پولي از بخش اسمي‌به بخش واقعي اقتصاد به منظور ايجاد رونق اقتصاديي؛ چراکه مدت طولاني است سرعت گردش پول در اقتصاد ايران پايين آمده و سپرده گذاران به عنوان مالک بخش شبه پول با نرخ‌هاي سود بالا تمايلي به کاهش نرخ سود نداشتند و با نامني ايجاد شده و ترس از ريسک از دست رفتن سپرده‌ها ،انتظاراتشان نسبت به نرخ سود تعديل مي‌شود.
2-قرار گرفتن تعاوني‌هاي اعتباري غير مجاز ، در مسير ادغام و شفاف شدن با فشار رواني وارد شده از طرف سپرده گذاران ناراضي بر آنها .
اين نوع رفتار هيجاني و واکنش احساسي سفته بازان و سپرده گذاران به شايعات به دليل دريافت ناقص علائم اطلاعات از بازار پول است.سپرده گذاران به عنوان پيرو بازي بازار پول که در آن بانک مرکزي نقش رهبري را دارد،اطلاعات بازي را با تاخير و ناقص دريافت مي‌کنند.
بنابراين سپرده گذاران نمي‌توانند رفتار بانک مرکزي را پيش بيني کنند و بدون اينکه مطلع باشند در راستا و مسير بازي براي تحقق 2 هدف پيش گفته حرکت مي‌کنند.احتمال دارد در پايان بازي ،بازنده سفته بازان و برخي از سپرده گذاران پرريسک با تمايل به نرخ سود بالا و برنده بازي بانک مرکزي شود.
در ضمن دستيابي به 2 هدف مذکور از دستاوردهاي بازار پول است که در تمام مدت اجراي قاعده بازي، بانک مرکزي تلاش مي‌کند وقفه اطلاعاتي را حفظ کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار