کد خبر: ۴۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت برنج به خاطر ممنوعیت واردات
دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: نرخ برنج ایرانی به دنبال شایعاتی مبنی بر عدم واردات، افزایش ۱۰۰ درصدی در بازار را تجربه کرده است.
یک شایعه قیمت برنج ایرانی را دو برابر کرد!
دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: نرخ برنج ایرانی به دنبال شایعاتی مبنی بر عدم واردات، افزایش ۱۰۰ درصدی در بازار را تجربه کرده است.
مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به وضعیت بازار برنج خارجی، اظهار داشت: در دولت دهم واردات 2 میلیون تنی برنج با سرو صدای کشاورزان همراه شد، به طوریکه با روی کار آمدن دولت یازدهم و اجرای طرح انتزاع سیاست گذاری ممنوعیت واردات در فصل برداشت محصول اتخاذ شد.
وی با انتقاد از سیاست غلط وزارت جهاد مبنی بر ممنوعیت واردات، افزود: اجرای این سیاست زمینه را برای قاچاق کالا فراهم می نماید، به طوریکه در زمان واردات این محصول به کشورهای همسایه به ویژه امارات سوق داده می شود، که در نهایت از طریق مرزنشینان، ملوانان، ته لنجی، مناطق آزاد و تعاونی‌های مرزنشین به شکل غیر رسمی به کشور وارد می شود.
کشاورز ادامه داد: علی رغم ممنوعیت واردات در فصل برداشت، قیمت برنج خارجی افزایش نیافته و تنها قیمت برنج ایرانی به دنبال شایعاتی مبنی بر عدم واردات افزایش 100 درصدی را در بازار تجربه کرده است.
به گفته وی نرخ هر کیلو برنج ایرانی کیفی 10 تا 20 هزار تومان و برنج پرمحصول 6 تا 7 هزار تومان است.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به ضرورت تغییر تعرفه فصلی به جای ممنوعیت واردات، گفت: با توجه به آنکه امکان خرید ارقام پرمحصول برای تمامی اقشار امکان پذیر نیست، از این روپیشنهاد تغییر تعرفه فصلی را به وزارت جهاد داده‌ایم که انتظار می رود هر چه سریع تر تصمیمات وزارت جهاد دراین زمینه اعلام شود.
وی با اشاره به آخرین وضعیت واردات برنج بیان کرد: طبق برآوردها، ماهانه باید بین 100 تا 150 تن برنج وارد کشور شود، این در حالی است که باید کمتر از این میزان، واردات داشته ایم.
کشاورز با بیان اینکه ذخیره سازی جدی برای دوران ممنوعیت نداریم، عنوان کرد: با توجه به واردات ماهانه کمتر از 100 هزارتن برنج و  شایعۀ کمبود برنج خارجی، زمینه برای قاچاق، گرانی برنج ایرانی و تعطیلی بنگاه ها  فراهم شده است.



نام:
ایمیل:
* نظر: