کد خبر: ۴۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
روحانی در همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار تاکید کرد؛
رئیس جمهور گفت: جنگ‌های منطقه‌ای باید خاموش شود، این جنگ‌ها نه تنها در دنیای سیاست بلکه در طبیعت منطقه نیز مشکل آفرینند.
آتش جنگ های منطقه ای را خاموش کنیم
رئیس جمهور گفت: آتش جنگ‌های منطقه‌ای باید خاموش شود، این جنگ‌ها نه تنها در دنیای سیاست بلکه در طبیعت منطقه نیز مشکل آفرینند.
به گزارش تجارت آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار که صبح دوشنبه (12 تیرماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: موضوع محیط زیست یکی از مسئله‌های مهم برای سلامت و توسعه جوامع همچنین جلوگیری‌ از مهاجرت‌های بی‌رویه است.
وی افزود: برای مقابله با بحران گرد و غبار و رفع خطرات این تهدید نیازمند برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم.
روحانی ادامه داد: دولت یازدهم یکی از اولویت‌های خود را در ایران اولویت محیط زیست قرار می‌دهد حتی دولت یازدهم به عنوان دولت محیط زیست نامگذاری شد.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اولین تصمیم در دولت یازدهم درباره مسائل زیست محیطی بود و اولین مصوبه هم در مورد همین موضوع انجام شد. اگر اقدامات دولت یازدهم نبود امروز در غرب کشورمان نه با طوفان گرد و غبار و شن بلکه با طوفان نمک مواجه بودیم و حدود 14 میلیون نفر از مردم ایران که در استان‌های غربی زندگی می‌کنند امروز ناچار به مهاجرت می‌شدند.
وی یادآور شد: تثبیت دریاچه ارومیه از افتخارات دولت یازدهم و الگوی مهم زیست محیطی برای منطقه و جهان است.
روحانی بیان داشت: به دلیل شرایط اب و هوایی با معضل دریاچه ارومیه مواجه شدیم و به دلیل کاهش ریزش آسمانی این بحران شکل گرفت، اما عدم مدیریت صحیح نسبت به منابع آب کشت‌های بی‌رویه، افقی و توسعه این کشت‌ها عدم در نظر گرفتن حق آبه‌ها و تالاب‌ها از جمله عواملی بود که باعث خشکی دریاچه ارومیه در سال 95 می‌شد و زندگی و کشاورزی مردم را تهدید می‌کرد.
رئیس جمهور اضافه کرد: دولت یازدهم اقدامات دیگری در حوزه مسائل زیست محیطی انجام داد از جمله آن می توان به احیای هور‌العظیم اشاره کرد که امروز بیش از 80 درصد این هور را آب فرا گرفته است همچنین اقدامات مختلفی برای دریاچه هامون و سایر دریاچه‌ه‌های کشور انجام شده البته این بدان معنا نیست که اقدامات ملی ما برای محیط زیست کافی بوده بلکه بدان معنا است که ما توانستیم در حد توان خود اقدامات ارزشمندی انجام دهیم.
وی گفت: مقرر بود بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای رسیدگی به مشکلات زیست محیطی در نظر گرفته شود از این روز تا پایان سال 95 دو هزار میلیارد تومان اعتبار در این حوزه هزینه شد تا این که ارومیه به تثبیت رسید.
روحانی خاطر نشان کرد: مردم می‌توانند نسبت به آینده این دریاچه امیدوار باشند و اقدامات خود را در این حوزه تکمیل می‌کند.
رئیس جمهور متذکر شد: منشأ برخی طوفان‌ها داخلی است و حدود 2 میلیون هکتار از بیابان‌های ایران می‌تواند منشأ ریزگردها باشد، البته منشأ خارجی این پدیده قابل مقایسه با منشأ داخلی نیست چرا که پدیده ریزگرد‌ها 80 درصد منشأ خارجی و 20 درصد منشأ داخلی دارد.
وی تصریح کرد: کشورهایی از قبیل عراق، سوریه، اردن، کویت، عربستان، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان جزء کشورهایی هستند که در منطقه منشأ گرد و غبار به داخل کشورمان به شمار می‌آیند.
روحانی خاطر نشان کرد: گاهی در یک 24 ساعت 8 میلیون مترمکعب خاک با طوفان گرد و غبار جابه‌جا می‌شود و این به معنای آثاری است که می‌تواند در زندگی، سلامت، کشاورزی، باغات و به طور کلی در محیط زیست کشور تأثیرگذار باشد.
رئیس جمهور تأکید کرد: مسئله گرد و غبار در دهه‌های گذشته در کشور ما مسبوق به سابقه بوده اما این پدیده نسبت به گذشته چند برابر افزایش یافته است.
وی افزود: اگر شاهد این رخداد در ده‌های گذشته بودیم امروز 100 یا 130 روز در طول سال شاهد وقوع این پدیده هستیم، همچنین اگر دریاچه هامون با ظرفیت 15 میلیارد متر مکعب آب می‌توانست باد‌های 120 روزه سیستان و بلوچستان مطبوع مردم کند امروز با خشکی این دریاچه و تالاب‌های اطراف معضل بزرگی برای مردم بوجود آمده است.
روحانی گفت: موضوع گرد و غبار همانند سایر مسائل زیست محیطی از حد مسائل ملی فراتر رفته است و امروز غرب و شرق آسیا، شمال آفریقا و بسیاری از مناطق جهان از این موضوع رنج می‌برند.
رئیس جمهور تصریح کرد: بی‌تردید گرد و غبار راه چاره دارد و برخی از این راه حل ها سلبی و ایجابی هستند. احداث سد‌ها و بندها بدون مطالعه می‌تواند برای آینده منطقه خطرناک باشد و بسیاری از این فعالیت‌ها باید متوقف شود.
وی تصریح کرد: نمی‌توانیم در برابر آنچه محیط زیست ما را تخریب می‌کند بی‌تفاوت باشیم، احداث سدهای متعدد در افغانستان و بند‌ها از کجکی، کمال‌خوان، سلما و دیگر سدها و بندها در شمال و جنوب این کشور در استان خراسان و سیستان و بلوچستان ما تأثیرگذار است.
روحانی تأکید کرد: اگر هامون به طور کامل خشک شود نه تنها از گردوغبار این منطقه، سیستان و بلوچستان در رنج است که حتی افغانستان هم در رنج خواهد بود و اگر جلوی طوفان‌های شن گرفته نشود همه مردم منطقه ما و کشورهای منطقه دارای مشکل خواهند شد.
وی ادامه داد: گاهی مردم ناچار به مهاجرت خواهند شد، تمدن‌ها در بخشی از سرزمین‌های قدیمی منطقه ما رخت برخواهد بست. کشاورزی، شهرسازی و زندگی مردم متوقف خواهد شد و این یک مسئولیت انسانی، بین‌المللی و منطقه‌ای برای همه ما در برابر این تهدید است.
رئیس جمهور گفت: ما نمی‌توانیم بدون همکاری با کشورهای همسایه، منطقه و جهان بر این معضل پیروز شویم.
روحانی اظهار داشت: بحث بر سر اینکه کدام کشور منطقه ما قوی‌تر باشد باید کنار گذاشته شود، قوی‌ترین کشور در منطقه نباید به عنوان هدف اول دنبال شود. منطقه قوی‌تر باید مدنظر ما باشد نه اینکه در رقابت‌های منطقه‌ای یک کشور بخواهد در برابر کشورهای دیگر منطقه قد علم کرده و قدرت خود را به رخ بکشد و شکاف و تفرقه را بیشتر کند.
وی در ادامه تصریح کرد: ما یک خانواده مهم در منطقه خاورمیانه و غرب آ‌سیا هستیم، نمی توانیم از همدیگر فاصله بگیریم خانواده قوی می‌تواند در یک جمع خوب زندگی کند نه اینکه یک فرد در داخل خانواده قوی‌ باشد و بقیه ضعیف باشند.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید به فکر منطقه قوی و قوی‌تر باشیم، بیان داشت: رقابت‌های مخرب نابجا را کنار بگذاریم، جنگ‌های منطقه‌ای را خاموش کنیم زیرا شعله این جنگ‌ها منجر به طوفان گرد و غبار شن هم خواهد شد نه تنها در دنیای سیاست که در طبیعت ما هم گرد و غبار و شن فراخواهد گرفت.
روحانی اذعان داشت: اگر داعش و بقیه گروه‌های تروریستی در عراق، سوریه و دیگر کشورهای منطقه به تخریب ساختمان‌ها، مزارع، شهرها و کشتن انسان‌های بی‌گناه می‌پردازند همان کشاورزی آباد منطقه تبدیل به بیابانی خواهد شد که فردا از گرد و غبارش مردم منطقه‌های عراق، سوریه، ایران و دیگران در رنج خواهند بود.
وی ادامه داد:‌ اگر تروریسم به عنوان یک معضل برای همه منطقه ما است اگر تروریسم به عنوان میکروب مسری وجود دارد که همه منطقه‌ را فرا می‌گیرد و هر آن کس و کشور و قدرت در منطقه که فکر کرده تروریسم به عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست‌های وی در منطقه و جهان محسوب می‌شود، کاملا اشتباه کرده است.
رئیس جمهور تأکید کرد: تروریسم به عنوان یک معضل دامن همه را فراخواهد گرفت مگر آنکه همه دست به دست هم دهیم تا این معضل بزرگ را در منطقه از میان برداریم، هیچ سیاستی در منطقه و جهان موفق نخواهد بود مگر سیاست برد_برد.
روحانی بیان داشت: اگر کسی فکر کند تنها می‌تواند منافع خود را به قیمت از بین بردن منافع دیگران تأمین کند حتما اشتباه کرده ولو آمریکا باشد، هر کشوری امروز در دنیا فکر کند می‌تواند به منافع دیگران صدمه بزند و خود را محفوظ نگه دارد در خطاست و اگر هر قدرت و ابرقدرتی کشوری را تهدید کند اول زندگی ملت خودش را تهدید کرده است.
وی تصریح کرد: امروز دوران دیوارکشی‌ها پایان یافته است و اگر رهبران برخی کشورها تازه به دوران رسیده به فکر دیوار افتاده‌اند دیگر آن دوران سپری شده و باید دست به دست هم دهیم نه آنکه پا را قطع کنیم. ما باید کنار یکدیگر قرار بگیریم و نه از هم فاصله بگیریم باید با احترام به حقوق دیگران، حقوق ملت خود را حفظ کنیم نه آنکه گمان کنیم با تهدید دیگران می‌توانیم حقوق خود را حفظ کنیم.
رئیس جمهور گفت: اگر عربستان در چنین فکری است خطا می‌کند، اگر آمریکا در چنین فکری است اشتباه می‌کند از اسرائیل نام نمی‌برم که تمام زندگی سیاسی‌اش خطا، غلط، تجاوز، اشغال و اشتباه بوده است و تنها راه برای زندگی مسالمت آمیز در منطقه حساس غرب آسیا و خاورمیانه و همه جهان سیاست برد_برد است.
روحانی ادامه داد: باید به یکدیگر کمک کنیم و در کنار هم قرار بگیریم، در بحث محیط زیست هم باید از سیاست برد_ برد استفاده کنیم.
وی تأکید کرد: باید به دنبال طرح‌هایی باشیم که هم ترکیه، عراق و ایران سود ببرند نمی‌توان در این منطقه به گونه‌ای برخورد کرد که یک کشور از سرچشمه‌های آب منتفع شده و فکر کنند آینده‌ای مطمئن برای مردم کشورش خواهد داشت.
رئیس جمهور بیان داشت: ما امروز راهی نداریم جز اینکه یکدیگر را یاری کنیم، در جمهوری اسلامی ایران طی دهه‌های گذشته 7.5 میلیون هکتار از بیابان‌های ما کنترل و تا حد زیادی مهار شده است اما در عین حال همچنان بیش از دو میلیون هکتار از بیابان‌های ما برای آنکه منشأ گرد و غبار باشد همچنان برای کشورمان و بسیاری از سرزمین‌هایی که در منطقه و حاشیه‌ ما قرار گرفته‌اند، خطرناک است.
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم در درون سرزمین خود را ضروری می‌داند و این راه را ادامه خواهد داد گفت: مهار بیابان‌ها، جلوگیری‌ از بیابان‌زایی‌ها با کشت مهار، مالچ‌پاشی و هر اقدام دیگری که امکان‌پذیر است را انجام خواهد داد اما در عین حال کشورهای همسایه و منطقه نیز باید در کنار هم قرار گیرند و به هم کمک کنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه اقدامات با کشور عراق و افغانستان آغاز شده است، افزود: مذاکراتی هم با ترکمنستان شروع شد، باید با همه این کشورها در سایه گفت‌وگو و مذاکره به طرح‌های مشترکی برسیم که به نفع کل منطقه باشد و حس کنیم اعضای یک خانواده هستیم و برای همدیگر باید تلاش کنیم.
وی با اشاره به اینکه اگر مردم عراق هم در رنج قرار می‌گیرند ناچار به مهاجرت می‌شوند، گفت: شهرهایی که در نزدیک مرزهای ما قرار گرفته ویران خواهد شد و به تجارت و روابط مردم  آسیب می‌رسد. آن‌ها هم ناچار به مهاجرت خواهند شد، ضرر این  مهاجرت شامل حال ما هم می شود. ما باید به فکر دیگران هم باشیم و بدانیم معضل زیست محیطی یک معضل فراملی و فرا منطقه‌ای است.
روحانی گفت: راه‌حل این است که روابط و تماس کشورها در این زمینه بیشتر شود و همکاری‌ها گسترده‌تر شود، سازمان ملل متحد بار سنگینی را در این زمینه بر دوش خود احساس کند و از همه توان خود برای جلوگیری از این معضل به کار بگیرد و ما بتوانیم با قطع‌نامه‌های متعدد و کمک‌های مالی و فنی بر این معضل پیروز شویم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار