کد خبر: ۴۷۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
با افزايش 20 درصدي فرصت های شغلی در صنایع کوچک رقم می خورد
تجارت آنلاین: قرار است تا پايان سال جاري 130 هزار شغل مستقيم در شهرك‌هاي صنعتي كشور ايجاد شود. ايجاد اين ميزان شغل تنها بخشي از برنامه‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است.
خیز اشتغال در شهرکهای صنعتی
تجارت آنلاین: قرار است تا پايان سال جاري 130 هزار شغل مستقيم در شهرك‌هاي صنعتي كشور ايجاد شود. ايجاد اين ميزان شغل تنها بخشي از برنامه‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در جهت هدف‌گذاري‌هاي صورت گرفته براي سال «اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال» است.
آنطور كه پيش از اين اعلام شده برای تحقق اهداف بلند تولید و اشتغال توجه به شاخص‌هایی چون نوسازی، بهبود و اصلاح ساختارهای تولید در واحدهای صنعتی، بهبود فضای رقابتی برای توسعه و افزایش تولید به منظور تامین نیاز داخلی و توسعه صادرات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طبق برنامه ششم توسعه سهم 40 درصدی براي بخش صنعت در جهت بهره‌برداري تسهیلات نظام بانکی در نظر گرفته شده است. روزهاي ابتدايي سال‌جاري بود كه محسن صالحي‌نيا، معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد كه اگر امسال بتوانیم 180 تا 200 هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی را در بخش صنعت جذب کنیم که حداقل 30 درصد بیشتر از منابعی است که سال گذشته جذب شده، شاهد جهش در تولید و صادرات خواهیم بود.

*افزايش 20 درصدي اشتغالزايي در شهرك‌هاي صنعتي
از طرف ديگر آنطور كه علي يزداني، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي اعلام كرده در سه ماه نخست امسال اشتغال ایجاد شده در شهرک‌های صنعتی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. بر اين اساس در دو ماه اول امسال نیز تعداد قراردادهای ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک‌های صنعتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 47 درصد رشد داشته است. براساس اعلام مسئولان وزارت صنعت پیش‌بینی ما این است که تا پایان سالجاری تنها در شهرک های صنعتی سراسر کشور 130 هزار شغل مستقیم ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران مي‌گويد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید تمامی ارکان نظام اعم از هر سه قوه، مردم و اصحاب رسانه کمک کنند تا این سیاست‌ها محقق شود. یزدانی اظهار داشت: هر سه قوه با اصلاح قوانین، حمایت از سرمایه‌گذاری و اصلاح فرآیندها و حمایت‌های مالی و مردم نیز با مصرف کالاهای داخلی کمک کنند تا اقتصاد مقاومتی محقق شود. وی ادامه داد: یکی از رسالت‌هایی که در دستور کار داریم تکمیل زیرساخت‌ها در داخل شهرک های صنعتی است تا هم روند سرمایه‌گذاری و استقرار واحدها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را سرعت ببخشیم و هم از بنگاه‌های کوچک حمایت کنیم.
صنایع کوچک و متوسط ۹۲درصد کل صنایع کشور را تشکیل داده و با اشتغالی افزون‌بر یک میلیون نفر، سهم ۴۵درصدی از کل اشتغال صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است، اهمیت توجه به آن دو چندان می‌شود. در این روند جهت‌گیری سیاستگذاری دولت می‌تواند به سمت حمایت بیشتر از صنایع کوچک و متوسط باشد. دولت‌ها در کمک به بهبود زیرساخت‌های مورد نیاز صنایع کوچک نقش مهمی دارند زیرا می‌توانند موانع را برداشته و شرایط را برای رشد آنها فراهم کنند.

*اهميت صنايع كوچك براي اشتغالزايي

در ارتباط با اهميت صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي در اشتغالزايي و پيشرفت اقتصاد، فرج‌الله زمانی، كارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار «تجارت» گفت: صنایع کوچک به دلیل اشتغالزایی، درآمدزایی، کمک به رشد کارآفرینی و توسعه کسب و کار به عنوان ستون فقرات اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته شناخته شده‌اند. در بسياري از کشورها دولت نقش کارآفرینان را به خوبی شناخته و این مهم را درک کرده که توسعه از طریق صنایع در واحدهای کوچک هم می‌تواند شکل بگیرد. اين فعال صنعتي در ادامه خاطرنشان كرد: دولت با کمک دیگر بخش‌های اقتصادی مجموعه‌ای از خدمات را به صنایع کوچک ارائه می‌دهد تا انگیزه کارآفرینان برای سرمایه‌گذاری در این زمینه افزایش پیدا کند، چراكه توسعه صنایع کوچک درنهایت موجب رشد مناطق مختلف می‌شود. این خدمات شامل کمک‌های مالی، حمایت مالیاتی، وام‌های کم‌بهره، فضا دادن به کارآفرینان برای بازاریابی، بهبود زیرساخت‌ها، صدور مجوز، رهنمودهای فنی و آموزشی است.
زمانی با اشاره به ايجاد انگيزه براي بخش‌هاي صنايع كوچك توسط مشوق‌هاي در نظر گرفته شده از سوي دولت، خاطرنشان كرد: دولت با امتیازهایی که می‌دهد نه‌تنها در کوتاه مدت برای کارآفرینانی که به دنبال راه‌اندازی صنایع کوچک هستند، ایجاد انگیزه می‌کند بلکه در بلندمدت نیز پایه‌های کارآفرینی در اقتصاد کشور را تقویت کرده و کشور را به سمت توسعه پیش می‌برد. در حالی که بسیاری بر این باورند که این غول‌های صنعتی هستند که چرخ اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته را می‌گردانند اما بهتر است بدانیم صنایع کوچک نقش مهمی در اقتصاد این کشورها ایفا می‌کنند. وي ادامه داد: شرکت‌های کوچک و متوسط نیروی باثباتی در اقتصاد و اشتغالزايي بسياري از کشورها هستند و بزرگترین گروه از صادرکنندگان را تشکیل می‌دهند. اهمیت صنایع کوچک در ساير كشورها در حدی افزایش یافته که موفقیت اقتصاد ملی و محلی به موفقیت صنایع کوچک وابسته شده است.
اين كارشناس مسائل صنعتي و اقتصادي در ادامه با اشاره به نقش موثر صنايع كوچك در اقتصاد ساير كشورها، ادامه داد: با نگاهی به تجربه کشورهای مختلف می‌توان به این نکته اشاره کرد که جهت‌گیری سیاست این کشورها در راستای افزایش تعداد کسب و کارهای کوچک و متوسط برای ایجاد اشتغال و به دنبال آن افزایش صادرات و گسترش بازارهای هدف است. از آنجایی که کارآفرینان ستون اصلی خلاقیت و تولید هستند و کسب و کارهای کوچک برای موفقیت اقتصاد کلیدی هستند باید به این مهم توجه کرد. زماني در پايان خاطرنشان كرد: بدون کمک دولت نمی‌توان چندان به آینده این مسئله امیدوار بود چرا که این صنایع بیشتر به سمت کوچک شدن و انزوا پیش می‌روند. در این شرایط نیازمند همراهی دولت در قالب حمایت از طرح‌هایی که کارآفرینان ارائه می‌دهند، تنوع مشارکت اجتماعی و خلاق، کمک به جوانان و کمک به گروه‌های آسیب‌پذیر هستیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار