کد خبر: ۴۸۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
شورش‌های خیابانی در آلمان بيش از 200 زخمي‌برجاي گذاشت؛
تجارت آنلاین: روزنامه گاردين به نقل از يکي از بنيانگذاران جنبش‌هاي معترض فضاي امنيتي شهر‌هامبورگ را به داستانهاي ديستوپيايي و پسا آخرزماني تشبيه کرده است که فشار پليس و حضور هليکوپتر‌ها در هر گوشه شهر ديده مي‌شود.
فاطمه مهتدي: درحاليکه بسياري از کارشناسان سياسي جهان درانتظار ديدار ولاديميرپوتين رئيس جمهور روسيه با دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي اولين بار در نشست گروه جي 20هستند،
حضور گسترده معترضان به اين نشست زاويه ديد رسانه‌ها را به خود جلب کرد که بيانگر جنبش اعتراضي به رويکرد سيستم سرمايه داري است. روزنامه گاردين به نقل از يکي از بنيانگذاران جنبش‌هاي معترض فضاي امنيتي شهر‌هامبورگ را به داستانهاي ديستوپيايي و پسا آخرزماني تشبيه کرده است که فشار پليس و حضور هليکوپتر‌ها در هر گوشه شهر ديده مي‌شود.اين اعتراضات که چند روز پيش از شروع نشست برگزار شده شهر را به تجمع گروه‌هاي مخالف کاپيتاليسم و طرفدار محيط زيست تبديل کرده است. تظاهرات عليه اجلاس سران گروه ۲۰ از سوي برگزارکنندگان «به جهنم خوش آمديد» نام گرفته است. سازمان دهندگان اين اعتراضات گروه‌هاي ضد سرمايه داري هستند. روز چهارشنبه گروهي از معترضان در يک اجراي هنري خود را به شکل زامبي (مُرده‌هاي متحرک) در آوردند و اعتراض خود را به برگزاري اجلاس گروه ۲۰ در‌هامبورگ ابراز کردند. پليس آلمان مي‌گويد پس از برخوردهاي پيش‌آمده ميان ماموران و معترضان، برگزارکنندگان تظاهرات‌هامبورگ آن را لغو کردند. پليس عليه معترضان از اسپري فلفل و ماشين آب‌پاش استفاده کرده است و معترضان هم بطري و اشياء ديگري به سمت ماموران پرت کردند. درگيري‌هايي ميان معترضان و نيروهاي پليس روي داد که دست‌کم 200 نفر در آن زخمي‌شدند.درگيري بين پليس و معترضان آنجايي شديد شد که عده‌اي از معترضان سياهپوش حاضر نشدند مطابق دستور پليس نقاب‌هايشان را بردارند. چند هزار معترض با پارچه‌نوشته‌هايي مثل "به جهنم خوش آمديد" و "گروه ۲۰ را نابود کنيد" به سمت محل برگزاري اجلاس مي‌رفتند و شعارهايي ضد نظام سرمايه‌داري و عليه دونالد ترامپ و مي‌دادند. پليس آلمان مي‌گويد شمار تظاهرکنندگان ۱۲ هزار نفر بوده که از ميان آنها حدود هزار نفر حاضر نشدند نقاب‌هايشان را بردارند. حدود ۲۰ هزار مامور پليس براي محافظت از اجلاس گروه ۲۰ در‌هامبورگ به کار گرفته شده‌اند. آنها تدابير امنيتي شديدي را در مرکز شهر به اجرا گذاشته‌اند تا معترضان نتوانند خود را به محل اصلي اجلاس برسانند.به گزارش خبرگزاري فرانسه بازداشتگاهي با ظرفيت ۴۰۰ نفر هم براي مقابله با معترضان در نظر گرفته شده است.منتقدان مي‌گويند پليس آلمان‌هامبورگ را به يک دژ نظامي‌تبديل کرده است. بنا به تخمين پليس آلمان حدود ۱۰۰ هزار معترض از سراسر اروپا براي شرکت در تظاهرات بر ضد اجلاس گروه ۲۰ در دو روز نشست سران اين گروه به‌هامبورگ خواهند آمد. معترضان به اجلاس گروه ۲۰ بر اين باورند که کشورهاي عضو اين گروه در زمينه مقابله با تهديدات صلح جهاني موفق نبوده‌اند.

*مبارزه با تروريسم يکي از محورهاي نشست

درحاليکه تنش درباره بحران قطر باعث نگراني آمريکا و ديگر کشورهاي غربي شده انتظار مي‌رود که بحث و تلاش درباره حل اين بحران در نشست نيز ادامه يابد قابل ذکر است «ترزا مي» نخست‌ وزير انگليس بامداد ديروز در هنگام ورود به‌هامبورگ براي شرکت در نشست گروه 20 عنوان کرد که اصلي‌ترين هدف او از اين سفر، ترغيب سران کشورهاي جهان به تلاش براي مقابله با حمايت مالي از تروريسم است. وي همچنين عنوان کرد: چنانچه در اين نشست، طرحي مبني بر تحريم کره شمالي به دليل آزمايش موشکي اخير اين کشور مطرح شود، از آن حمايت خواهد کرد.نخست‌ وزير انگليس شنبه در حاشيه نشست گروه 20 با دونالد ترامپ رئيس ‌جمهوري آمريکا ديدار و گفت‌وگو می‌کند. به گزارش منابع انگليسي، انتظار مي‌رود طرفين در اين ديدار پيرامون مجموعه‌اي از موضوعات مورد علاقه به ‌ويژه مسئله آزمايش موشکي کره شمالي گفت‌وگو کنند.

*ديدارهاي حاشيه اي رهبران گروه ۲۰
نشست سران کشورهاي گروه ۲۰ در حالي ديروز کار خود را آغاز کرد که مقامات کشورهاي عضو از روز گذشته ديدارهاي دو جانبه‌ و سه جانبه‌اي داشته‌اند. نشست دو روزه سران کشورهاي گروه ۲۰ به عنوان کشورهاي داراي مهم‌ترين اقتصادهاي جهان ديروز در‌هامبورگ آغاز مي‌شود. در آستانه شروع اين نشست و در حالي که از روز چهارشنبه سران کشورهاي مختلف سفر خود را به‌هامبورگ، محل برگزاري اين نشست آغاز کرده‌اند، ديدارهاي دو جانبه‌اي ميان رهبران مهم‌ترين اقتصادهاي جهان صورت گرفته است. در اين ميان روز گذشته آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور آمريکا ديدار و گفت‌وگو کرد. براساس اطلاعيه کاخ سفيد در اين ديدار سران دو کشور در حالي به گفت‌وگو درباره هماهنگي در خصوص حوزه‌هاي کليدي سياست‌گذاري پرداخته‌اند که پيش از اين در مسائل مختلفي از جمله توافق آب‌وهوايي پاريس و هم‌چنين مسئله مهاجران اختلافات گسترده‌اي داشتند. گفته مي‌شود مرکل و ترامپ در اين ديدار هم‌چنين درباره اجراي توافق مينسک، تنش‌زدايي از بحران شکل گرفته در روابط قطر و برخي کشورهاي عرب و هم‌چنين خلع سلاح هسته‌اي در سراسر شبه‌جزيره کره به رايزني پرداخته‌اند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در دو روز گذشته با اکثر رهبران حاضر در نشست ديدار دو جانبه داشته است. در آستانه آغاز اين نشست رهبران آمريکا، ژاپن، و کره جنوبي نيز در محل کنسولگري آمريکا در‌هامبورگ با يکديگر ديدار کردند. در اين ديدار سه جانبه روساي جمهور آمريکا و کره‌جنوبي و نخست‌وزير ژاپن بر همکاري نزديک‌تر براي تشويق چين در راستاي اتخاذ نقش بيشتر براي جلوگيري از برنامه هسته‌اي کره شمالي توافق کردند. سران کشورهاي چين، برزيل، هند، روسيه و آفريقاي جنوبي نيز پيش از آغاز اين نشست با يکديگر ديدار و خواهان اقتصاد جهاني گشوده‌تر شدند. در بيانيه‌اي که پس از ديدار دیروز سران اين کشورها در‌هامبورگ منتشر شد، سران کشورهاي بريکس از "سيستم مبادلاتي چندجانبه، جامع، شفاف، آزاد و قانوني" حمايت کردند.سران اين کشورها هم‌چنين ضمن تاکيد بر ضرورت افزايش حضور کشورهاي در حال توسعه در اقتصاد جهاني خواهان اجراي مشترک توافق آب‌وهوايي پاريس شدند؛ توافقي که‌امريکا اخيرا خروج خود از آن را اعلام کرد.
 
*مسابقه اي براي سران کشورها
نشست گروه ۲۰ چندهفته قبل از انتخابات پارلماني آلمان برگزار مي‌شود. اين نشست براي آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بخت بزرگي است. او قبل از انتخابات در بيست و چهارم سپتامبر سال جاري ميلادي (۲۰۱۷) موفق شده ميزبان رهبران گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان باشد. اين امر مي‌تواند به عنوان امتيازي براي پيروزي مجدد وي در انتخابات و همچنين افزايش قدرت وي به عنوان فردي که قابليت رهبري جهان را دارد باشد. اين در حالي است که حضور در نشست گروه ۲۰ براي چين نيز اهميتي ژئوپلتيک دارد. چين همواره مي‌کوشد در سياست‌هاي جهاني تاثير گذارد. اين کشور مي‌تواند در اين نشست با رهبران کشورهاي بزرگ جهان چون آمريکا و روسيه ديدار و در سطحي برابر گفت‌وگو کند. هند نيز تلاش خواهد کرد تا در حوزه اصلاحات اقتصادي و مبارزه با تروريسم حداکثر بهره را از اين نشست ببرد. رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوري ترکيه هم به زعم خود تلاش خواهد کرد تا در اين همايش بر مبارزه با تروريسم تاکيد بيش از پيش تاکيد کند. پادشاه عربستان سعودي به اين همايش نرفته است. دليل سلمان بن‌عبدالعزيز براي حضور نيافتن در همايش گروه بيست اقتصاد بزرگ جهان پايان نيافتن بحران قطر است. پسر او محمد بن سلمان نيز در اين نشست حضور نخواهد داشت و رهبري هيئت عربستاني را يک وزير مشاور به عهده خواهد داشت. به نظر مي‌رسد که همايش گروه ۲۰ براي عربستان چندان اهميتي ندارد که مقامي‌مهم‌تر را به آن اعزام کند.
آلبوم تصویری زیر بخش هایی از صحنه های تظاهرات و درگیری ها بین معترضان و پلیس را در روز  و نیمه شب گذشته نشان می دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار