کد خبر: ۴۸۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از برنامه های جدید این سازمان در خصوص بورسیه دانشجویان نخبه قشمی خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از ، حمیدرضا مومنی در جمع خبرنگاران از بورسیه 10 دانشجوی نخبه قشمی مشغول به تحصیل در دانشگاه های برجسته کشور، توسط منطقه آزاد قشم به عنوان  گامی در جهت ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه نام برد و گفت: این اقدام منطقه آزاد نه تنها در تامین آینده اشتغال اثر گذار خواهد بود بلکه بومی ها را برای ادامه تحصیلات و متخصص شدن ترغیب و تشویق خواهد کرد.
مومنی گفت: مطالعات متفاوتی توسط کارشناسان داخلی و خارجی برای شناسایی توانایی های قشم از سوی منطقه آزاد قشم انجام شده و بخش اول این مطالعات بیرون آمده است. 
او ادامه داد: بخش عمده این مطالعات به توسعه جامعه محلی بر می گردد و اگر قرار است توسعه محلی اتفاق بیافتد جذب نیروهای متخصص و بومی یکی از راه های رسیدن به این هدف است.
او درباره شرایط بورسیه این دانشجویان توضیح داد: شرایطی مانند معدل از عمده ترین شرط پذیرش بورسیه این دانشجویان است و جنسیت و مذهب هیچ تاثیری در بورسیه شدن دانشجویان بومی ندارد.
مومنی ادامه داد: برنامه ما پس از مطالعات، کارشناسی بسیار از سوی متخصصان و اساتید دانشگاه و هم چنین بر اساس چشم انداز منطقه برای نیازهای حرفه ای و تخصصی عملی شده  که از سوی شورایی به نام بورسیه که با همین هدف تشکیل شده است، کارشناسی شد.
او گفت: هدف ما بورسیه 50 دانشجو بود اما در حال حاضر با بررسی 100 متقاضی 10 نفر از آنها مورد قبول قرار گرفته اند و از سال تحصیلی جدید به عنوان پرسنل سازمان پذیرفته شده و به تحصیل شان ادامه خواهند داد.
به گفته مومنی انتخاب این دانشجویان بر اساس دستورالعمل ها و قواعد وزارت علوم و آموزش عالی انجام شده و تمامی استانداردهای پذیرش در آن اعمال شده است.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص چگونگی رشته های پذیرش شده گفت: چشم اندازی که در قشم در منطقه خلیج فارس تعریف شده است تبدیل شدن به هاب منطقه در حوزه انرژی، شیلات و کشاورزی است و انتخاب دانشجویان بر اساس این چشم انداز انجام شده است.
این دانشجویان پس از اتمام تحصیل و با مشخص شدن خدمت سربازی به کار در منطقه آزاد قشم مشغول خواهند شد.
مومنی درباره تعهد میان منطقه آزاد قشم و این دانشجویان و ضمانت آن توضیح داد: این دانشجویان دو برابر مدت زمان بورسیه متعهد به فعالیت در منطقه آزاد هستند و چنانچه مدیر منطقه تغییر کند از آنجایی که این برنامه مصوبه هیئت مدیران است متوقف نخواهد شد و دانشجویانی که بورسیه شده اند هم چنان در تعهد سازمان هستند. 
مومنی درباره اهمیت پذیرش و جذب بومی ها گفت: این افراد به منطقه احساس تعلق و تعصب بیشتری دارند و به نظر من به رغم هزینه ها و سرمایه ای که منطقه آزاد برای بورسیه این دانشجویان انجام می دهد، بازهم برنده اصلی منطقه آزاد است.
به گفته او قابل پیش بینی است که برخی از این متخصصان در آینده برای گذراندن دوره های تخصصی از سوی منطقه به خارج از کشور اعزام شوند.
او گفت: تعهد میان ما و دانشجویان دو جانبه است و کسی نمی تواند آن را تغییر دهد چرا که به یک مطالبه میان طرفین تبدیل خواهد شد.
مدیر عامل منطقه سازمان منطقه آزاد قشم بورسیه این دانشجویان را در راستای رویکردهای منطقه دانست و درباره این رویکردها توضیح داد: تولید نیرو یکی از رویکردهای ما در سازمان است و فکر می کنیم با حمایت و پشتیبانی نخبگان و جوانان که در آینده می توانند درصورت داشتن مهارت و تخصص لازم به مدیران منطقه تبدیل شوند، می توانیم در این راه موفق باشیم .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در دو سال و نیم گذشته فعالیت های متعددی را در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در قشم انجام دادیم که بومی ها بیشترین مشارکت را در آنها داشته اند. 
او به ایجاد مراکز کاشانه مهمان اشاره کرد و گفت: هم اکنون 60 مرکز در قشم در حال فعالیت است که همگی توسط زنان بومی قشم اداره می شوند.
به گفته او همزیستی مسالمت آمیزی رد میان مردم وجود دارد و این می توان سرمایه اجتماعی برای معرفی توانایی های منطقه و جذب سرمایه گذاری باشد.
مومنی با اشاره به اینکه قشم در چشم انداز آینده اش باید هاب منطقه در حوزه های گاز، نفت و انرژی باشد، با اشاره به دیگر اهداف اقتصادی که برای قشم تعریف شده، توضیح داد: در حوزه شیلات بر اساس برنامه ششم تا پایان این برنامه ما باید 84 هزار تن ماهی در قفس تولید کنیم. هم چنین برای  تولید و پرورش میگو در قشم در حال حاضر دو هزار هکتار زمین در اختیار داریم و هم اکنون 250 هکتار آن در حال بهره برداری است.
به گفته این مقام ارشد سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه کشاورزی در بخش گلخانه ای ، سه شهرک گلخانه ای در 270 هکتار زمین تاسیس شده و در حال بهره برداری است. 
حمیدرضا مومنی در ادامه این نشست با اشاره به سهم زیر 7 درصدی ایران در خلیج فارس در دولت قبل در حوزه بانکرینگ، درباره تلاش برای افزایش این سهم گفت: در برنامه ششم مشخص شده است که 50 درصد از بانکرینگ کشور باید در منطقه ازاد قشم ایجاد شود که به عبارتی 500 هزار تن سهم منطقه آزاد قشم می شود و هم اکنون 52 هزار تن در حال بهره برداری است هم چنین 50 هزار تن دیگر نیز با چینی ها قرارداد بسته ایم.
مومنی معتقد است ایران به لحاظ داشتن شرایط خاص مانند کیفیت و قیمت در سوخت، می تواند در افزایش سهمش در بانکرینگ در خلیج فارس موفق باشد چرا که رقبایش از این مزیت ها برخوردار نیستند.
مومنی با اشاره به جلسه ای که اخیر با حضور معاون اول ریاست جمهوری و شورای عالی مناطق آزاد برگزار شده است درباره چگونگی وضعیت پل خلیج فارس گفت: تاکنون حدود 220 میلیارد تومان برای این پل هزینه شده و 17.5 درصد از پل پیشرفت فیزیکی داشته است. 
او با اشاره به جزیئات فیزیکی این پل گفت: 3450 متر عرشه پل، 86 کیلومتر بزرگراه و 92 کیلومتر راه آهن و چهار پست اسکله برای این پل تعرف شده که آنرا به یک مگا پروژه تبدیل کرده است و به یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
مؤمنی از برگزاری جلسه ای با حضور ریاست سازمان برنامه و بودجه، محیط زیست، مسکن و شهرسازی و شورای عالی مناطق آزاد خبر داد که در هفته آینده برای پل خلیج فارس تصمیم می گیرند.
به گفته مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم خروجی این جلسه مصوبه ای است که لازم الاجرا خواهد بود. 
او عدم تعهدات بانک پشتیبان را دلیل اصلی توقف عملیت ساخت پل دانست و گفت: تصمیم برای این پل به این دلیل مهم است که باید افکار عمومی در این خصوص را پاسخگو باشیم.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم شایعات موجود در خصوص قاچاق عمده از مناطق آزاد را بی اساس خواند و گفت: درباره قاچاق تعریف قانونی وجود دارد. بر این اساس؛ قانون ورود هر کالایی به مناطق آزاد را به جز کالای ممنوعه، آزاد می داند. این کالا یا به مصرف می رسد و یا صادر می شود. اگر قرار است به سرزمین اصلی صادر شود که گمرک جمهوری اسلامی ایران مسئول ورود آن به سرزمین اصلی چرا که از کانال آنها به کشور وارد می شود. مسئولیت مناطق آزاد و گمرک در این خصوص کاملا شفاف و تعریف شده است و اینکه گفته می شود از 13 میلیارد قاچاقی که هم اکنون در کشور وجود دارد، عمده ترین آن از طریق مناطق آزاد وارد می شود، درست نیست.
مدیر عامل منطقه آزاد قشم کاهش قاچاق به کشور را بالا رفتن ریسک و تغییر مزیت ها دانست. 
او گفت: در سال های پیش سوخت عمده ترین قاچاق بود و پس از آن هم پوشاک جای آن را گرفت اما امروز گردشگری مهم ترین مزیت در قشم است و این تغییر مزیت ها در کاهش قاچاق بسیار موثر بوده است.
مدیر عامل منطقه آزاد قشم در خصوص برخورد با فساد در این منطقه گفت: تنها راه مبارزه با فساد اداری شفاف سازی است. ما شفاف سازی را از شهرسازی و املاک شروع کردیم چون این بخش بیشترین مراجعین را دارد و بیشترین فساد هم داشته است. هم اکنون مراجعه سیستم الکترونیک انجام می گیرد و مراجعه حضوری حذف شده است. در حال حاضر تمامی معاملات املاک و زمین ها و قیمت گذاری ها  از طریق  سایت اعلام می شود. ما اطلاع رسانی را در سطح گسترده ای انجام می دهیم  و همه جزییات به طور شفاف اعلام عمومی می شود.
حمیدرضا مؤمنی شفاف سازی را در جهت اهداف عالی منطقه یعنی جذب سرمایه گذاری دانست و سرمایه گذاری را عامل برای ایجاد و ثبات امنیت توصیف کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: