کد خبر: ۴۸۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
مسئولان وزارت نيرو با افزايش بي‌سابقه پيک مصرف برق هشدار دادند؛
تجارت آنلاین: شبکه برق در سراسر کشور در شرایط ریسک کامل قرار گرفته و در برخی کلانشهرها و شهرهای کشور همچون تهران، شاهد بروز خاموشی های پراکنده در چند روز اخیر بودیم که در صورت ادامه روند مصرف افسارگسیخته برق، احتمال بروز خاموشی های گسترده وجود دارد.
آژير خاموشي به صدا درآمد!
با ثبت 53 هزار و 360 مگاوات پیک مصرف لحظه ای برق در روز گذشته و ثبت پیک مصرف لحظه ای 53 هزار و 157 مگاوات در روز شنبه (17 تیرماه) بار دیگر میزان نگرانی ها در خصوص بروز خاموشی ها در کشور افزایش یافت.
علاوه بر نگرانی از افزایش بیشتر پیک برق، شبکه برق در سراسر کشور در شرایط ریسک کامل قرار گرفته و در برخی کلانشهرها و شهرهای کشور همچون تهران، شاهد بروز خاموشی های پراکنده در چند روز اخیر بودیم که در صورت ادامه روند مصرف افسارگسیخته برق، احتمال بروز خاموشی های گسترده وجود دارد.

* نیمی از مناطق تهران طعم قطع برق را چشیدند
گزارشهای مردمی از کلانشهر تهران حاکی از این است که در طی روزهای اخیر بخش هایی از مناطق 3، 4، 5، 7، 8، 9، 10، 12، 17، 18 و 19 دچار خاموشی هایی از کمتر از 10 دقیقه تا بیش از یک ساعت شده اند. حتی برخی از شهروندان تهرانی از قطع و یا کم سو شدن چراغ های معابر محلات خود در مناطق 10 و 14 شهرداری انتقاد کرده اند.
«کامبیز ناظریان» معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در این خصوص گفت: در دو روز گذشته به دلیل افزایش پیک مصرف برق در شهر تهران و اطراف آن، محدودیت هایی در تامین برق شهر تهران به وجود آمد که این امر به خاموشی هایی کوتاه مدت و پراکنده منتج شد که این محدودیت ها ناشی از کمبود تولید نبوده، بلکه ناشی از پر باری خطوط تامین کننده شبکه برق شهر تهران بوده است.

* عدم قطع برق در صورت صرفه جویی 10 درصدی
ناظریان افزود: هم اکنون تامین برق در حالت «سر به سر» و با «ریسک بالا» انجام می شود و تاکنون برنامه ریزی برای نوبت بندی برق وجود ندارد و همه تلاش صنعت برق این است که این اتفاق در شهر تهران و کل کشور رخ ندهد و فکر نمی کنم به این مرحله برسیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: در تهران بزرگ ظرفیت مدیریت مصرف به میزان 300 تا 350 مگاوات وجود دارد و مشترکان می توانند با مدیریت بهره برداری از سیستم های سرمایشی، هم به اقتصاد خانواده و هم به پایداری شبکه برق کمک کنند.
وی ادامه داد: اگر مشترکان روزانه 10 درصد در بهره برداری از سیستم سرمایشی مدیریت مصرف داشته باشند، نیاز به خاموشی دوره ای وجود ندارد.

* احتمال آسیب شبکه برق از شدت مصرف
همچنین «هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به ثبت رکورد مصرف 55 هزار و 400 مگاواتی هفته گذشته، گفت: این حجم از تولید، انتقال و توزیع برق، حداکثر توان صنعت برق برای تامین برق کشور است و اگر مردم 5 تا 10 درصد صرفه‌جویی را در برنامه خود نداشته باشند، شبکه‌های برق در شرایط ریسک کامل قرار گرفته و ممکن است دچار آسیب شود.
فلاحتیان با بیان اینکه "با صرفه جویی 10 درصد مصرف برق حدود 5000 مگاوات صرفه جویی خواهد شد"، گفت: هم اکنون تمام نیروگاه ها با ظرفیت نهایت خود در حال تولید هستتد.

* قطعی های پراکنده برق ناشی از فشار مصرف بر شبکه توزیع
طبق گزارش های مردمی در یک هفته اخیر در نقاطی از شهرهای تهران، اصفهان، زرین شهر، شیراز، جهرم، اهواز، بوشهر، بابل، آمل، تبریز، کرج و سمنان قطعی های پراکنده برق رخ داده که اگرچه طبق پیگیری های خبرنگار تسنیم این قطعی های 10 دقیقه ای تا بعضاً دو ساعته بیشتر ناشی از بروز مشکل فنی در برخی تجهیزات و خطوط توزیع برق این شهرها بوده اما دلیل اصلی بروز اشکالات فنی در تأسیسات توزیع نیز در کنار گرمای هوا، فشار مصرف بالا در ساعات پیک عنوان شده است.
تأسیسات و خطوط توزیع فرسوده که بخشی از شبکه توزیع برق شهرهای کشور را تشکیل می دهد، در این روزها که بار مصرف بالای برق بر شبکه توزیع گاهاً فراتر از ظرفیت این خطوط است، بروز اشکالات فنی را در این تأسیسات افزایش داده که این موضوع قطعی های پراکنده برق را به دنبال داشته است.
در همین رابطه معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: اگر ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه جويي شود، ۲۰ هزار ميليارد تومان هزينه و سرمايه‌گذاري در صنعت برق کاهش خواهد يافت.
 هوشنگ فلاحتيان، معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اشاره به اين مطلب که‌امسال در سه ماهه اول تابستان با گرماي زودرس در برخي استان‌هاي کشور مواجه بوديم به‌طوريکه گرماي بيش از ۵۵ درجه سانتيگراد را در برخي استان‌ها تجربه کرديم، افزود: متوسط مصرف برق به ۱۰ درصد بيش از مدت مشابه در سال گذشته افزايش يافت و در چنين شرايطي رکورد مصرف برق در ۱۴ تيرماه جاري به ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسيد که در صنعت برق کشور بي‌سابقه بود.
وي با بيان اينکه مردم بايستي بدانند اين حداکثر توان صنعت براي تأمين برق بوده است، افزود: اگر مردم ۵ تا ۱۰ درصد صرفه‌جويي را در برنامه خود نداشته باشند شبکه‌هاي برق در شرايط ريسک کامل قرار گرفته و ممکن است دچار آسيب شود.
فلاحتيان با تاکيد بر اين مطلب که ۱۰ درصد صرفه‌جويي در مصرف برق باعث خواهد شد تا سرمايه‌گذاري به ميزان ۲۰ هزار ميليارد تومان در صنعت برق کشور کاهش يابد، افزود: اگر اين صرفه‌جويي توسط مردم صورت بگيرد رقم ۲۰ هزار ميليارد تومان قطعاً مي‌تواند در اقتصاد ملي تاثيرات شگرفي را بجا گذاشته و براي فرزندان اين مرز و بوم ايجاد اشتغال کند.
وي با اشاره به اينکه برنامه ريزي‌هاي بسياري براي سال ۹۷ آغاز شده و قبل از ورود به تابستان آينده معادل ۴ هزار مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار خواهد شد، گفت: با توجه به حرکت اقتصادي که در کشور آغاز شده است، با رونق فضاي کسب و کار اميدواريم صنعت برق نيز بتواند برق مورد نياز را براي تمامي‌بخش‌هاي عمومي، تجاري، مسکوني، صنعتي و کشاورزي تأمين کند.
معاون برق و انرژي وزير نيرو گفت: با توجه به پيش بيني‌هاي خوب صورت گرفته در زمينه ايجاد نيروگاه‌هاي جديد، پست‌هاي جديد و خطوط برق، و تعميرات اساسي که بر روي سامانه‌هاي برق صورت گرفته بود توانستيم بخوبي برق مورد نياز کشور را تأمين کنيم.
وي از مردم خواست در ايام اوج مصرف بين ساعات ۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۲ از به‌کار گيري لوازم پر مصرف خودداري کنند تا وزارت نيرو مجبور به اعمال خاموشي در کشور نشود.
هوشنگ فلاحتيان ادامه داد: انتظار ما از همه مردم فهيم ايران اين است که دقت کنند تا از اين نعمت الهي که در زمان حاضر جدايي از آن ما را دچار مشکلات عديده اي خواهد کرد به صورت بهينه استفاده کنند.
وي آنگاه روش‌هاي مختلف مديريت مصرف و بهينه سازي را برشمرد و در ادامه اظهار داشت: تنظيم سامانه‌هاي سرمايشي بر روي ۲۵ درجه سانتيگراد، بکار گيري لوازم پر مصرف در غير ساعات پيک مصرف برق، انجام تعميرات اساسي کارخانجات توليدي در فصل تابستان، کاهش ۳۰ درصدي مصرف کارخانجات پر مصرف در زمان اوج بار، استفاده کمتر از چاه‌هاي کشاورزي در ساعات پيک، استفاده از مولدهاي اضطراري برق در ادارات، سازمان‌ها، بيمارستان‌ها، وزارتخانه‌ها و ... در حد فاصل ساعات ۱۲ تا ۱۶ مي‌تواند براي عبور از پيک تير و مرداد بسيار کارساز باشد.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي اضافه کرد: با بکار گيري مديريت مصرف و آموزش به فرزندان و بهينه سازي مصرف برق که با زندگي ما عجين بوده و تمامي‌خدمات اقتصادي، اجتماعي، حياتي و... را تحت تأثير دارد مي‌توانيم ضمن تأمين برق مطمئن و پايدار، پيک مصرف برق امسال را نيز بدون خاموشي سپري کنيم.

*فاصله‌اندک کشور تا خاموشي کامل!

با گرم تر شدن هوا در روز شنبه پيک مصرف برق دوباره بالا رفت و به بيش از ۵۳ هزار مگاوات رسيد.
پيک مصرف برق در روز شنبه در حالي در روز گذشته به ۵۳ هزار و ۱۵۷ مگاوات رسيد که رکورد مصرف برق در سال گذشته در بالاترين ميزان خود ۵۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات رسيده بود با اينحال بالاترين رکورد پيک مصرف برق در سال جاري تاکنون ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگوات بوده که در روز چهارشنبه هفته گذشته ثبت شد.
بر اساس محاسبه‌هاي انجام شده ايجاد هر ۱۰۰۰ مگاوات نيروگاه جديد حدود ۳۰۰۰ ميليارد تومان هزينه به اقتصاد کشور تحميل مي‌کند.
همچنين ميزان مبادلات برق در اين روز برابر با ۱۵۹۳ مگاوات بوده که سهم صادرات ۱۱۹۶ مگاوات و سهم واردات ۳۹۷ مگاوات بوده است.
بر اساس اعلام وزارت نيرو، ميزان مصرف برق صنايع نيز در اين روز ۴۲۳۵ مگاوات بوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار