کد خبر: ۴۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
دکتر پيمان مولوي
اقتصاددان
مانع مهمي‌که بقيه جهان را از استفاده از نظام سرمايه داري باز مي‌دارد عدم توانايي کشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه در توليد سرمايه است ، سرمايه عاملي است که بهره وري نيروي کار را افزايش مي‌دهد و ثروت ملل را خلق مي‌کند. سرمايه نيروي حياط بخش نظام سرمايه داري است ، مايه پيشرفت و تنها نيرويي است که گويا کشورهاي فقير جهان نمي‌توانند خودشان به تنهايي توليد کنند. در کشور‌هاي در حال توسعه و توسعه نيافته عدم تعبيه مکانيزم‌هاي تبديل دارايي و سرمايه‌هاي راکد به سرمايه‌هاي مولد بزرگترين چالش پيش روي توسعه است.
در غرب هر قطعه زمين ، هر ساختمان ، هر قطعه و تجهيزات ، برند ، لگو ، فکر و ايده و موجودي انبار يک سند مالکيت دارد که علامت آشکار يک فراينده گسترده پنهاني است که تمام دارايي‌هارا به بقيه اقتصاد ارتباط مي‌دهد. اين دارايي‌ها مي‌تواند رابطي به سابقه اعتباري مالک باشد ، مرجعي براي ديون مالياتي و تمامي‌کنش‌هاي اقتصادي.
حال ما در ايران عزيزمان بانکهايمان و سرمايه گذارانمان به سبب توجيه نبودن و به روز نبودن براي يک تامين مالي ۱۰۰ ميليارد توماني ۱۰۰ ميليارد تومان دارايي در منطقه خوب طلب مي‌کنند! آيا ما به فکرهاي مترقي و آينده دار توجه داريم ؟ فکر‌هايي که مي‌تواند ميليارد‌ها دلار ثروت ايجاد کند؟ بانکهاي ما سرمايه شان را تبديل به دارايي راکد کرده‌اند يعني به عکس جهان مترقي!
کاش مديران بانکي اين سرزمين يک بار هم که شده سري به بارسلون ، سيليکون ولي ، پارک‌هاي علم و فناوري کره و ژاپن و چين مي‌زدند تا ببينند که در جهان مترقي کنوني دارايي صرفا ساختماني ديگر وثيقه الزاما" معتبري نيست ، افکار مهمترند .
البته نظام مالکيت ما هم ايراداتي فراوان دارد ، چند بنگاه ايراني فکرشان ، برندشان و طرح تجاريشان را به صورت يک سند مالکيت دراورده‌اند؟
باور کنيد يا نه حجم دارايي‌هاي مردم فقير حاشيه نشين شهرهاي جهان ( والبته ايران) که مستند نشده‌اند و در حاشيه هستند و تبديل به دارايي قابل تبديل به سرمايه نشده‌اند چندين برابر سرمايه مورد نياز خارجي اين کشور‌هاست!
در مصر مسکن، سرمايه راکد، خانه ۹۲ درصد ساکنان شهرها و ۸۳ درصد مردم حومه را تشکيل مي‌دهد! اين عدد در ايران چقدر است؟ روند در ايران بلعکس جريان مترقي سرمايه است ، همه کار مي‌کنند و آن را به دارايي‌هايي تبديل مي‌کنند که به صورت راکد قابليت چرخش در اقتصاد را ندارند ، همين ۱۲۰۰ هزار ميليارد دلار سپرده بانکي محبوس در بانکها دليل محکمي‌به عدم بهينه از سرمايه در ايران است.
بايد با مکانيزمهاي مدرن در سرمايه داري که مالکيت يکي از اصلي‌ترين آن‌هاست شروع به ازاد سازي سرمايه‌ها و چرخش سرمايه در کشور نماييم.نمي‌شود از ماشينها و نماي ساختمان ، لباس‌هاي روز استفاده كرد و به اصل مكانيزمهاي تبديل دارايي به سرمايه بي اعتنا بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار