کد خبر: ۴۸۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
وزیر نفت از پیدا و پنهان معامله گازی با فرانسوی ها به نمایندگان مجلس گزارش داد
بیژن زنگنه، وزیر نفت در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره ابعاد قرارداد توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به نمایندگان گزارش داد.
توتال زیر ذره بین بهارستان
بیژن زنگنه، وزیر نفت در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره ابعاد قرارداد توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به نمایندگان گزارش داد.
به گزارش تجارت آنلاین وزیر نفت در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) با تشریح چگونگی انعقاد قرارداد توسعه فراساحل فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: قرارداد توتال برای ما امنیت‌زا است و اگر به هر دلیلی در حین اجرا پیمانکار کار را متوقف یا رها کند هیچ پرداخت و یا خسارتی داده نمی‌شود. وی با توضیح شرایط و ویژگی‌های قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال، گفت: مجموعه تعهداتی که دولت با مصوبه شورای اقتصاد دارد، ۱۲ میلیارد و ۹ میلیون دلار است و این که گفته می‌شود دولت رفته قراردادی بسته که در طول ۲۰ سال،۵۰ درصد تولید میدان را به شرکت خارجی می‌دهد، حرف نادرستی است. زنگنه خاطرنشان کرد: در این نوع قرارداد هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی و ارجاع کار برای شرکت‌های داخلی نداریم.
علی لاریجانی پس از ارائه گزارش وزیر نفت درباره قرارداد توتال و اظهارات نمایندگان در این زمینه گفت: هیات نظارتی متشکل از نمایندگان قوا بر قرارداد توتال نظارت خواهند کرد. وی افزود: همچنین هیات نظارتی هم وجود دارد که هم از قوه‌قضائیه و هم دو نفر از روسای کمیسیون‌های مجلس (یعنی رئیس کمیسیون انرژی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه) عضو این هیات هستند که بر این قرارداد نظارت خواهند داشت.
در همین ارتباط غلامرضا تاجگردون در جریان بررسی قرارداد نفتی توتال گفت: باید از چند بعد همچون ابعاد قراردادی کارکرد مجلس و فضای موجود و سایر موضوعات مداخله گرایانه به این قرارداد نگاه کرد که هر کدام کارکردی برای خود دارد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد که مهمترین اقدام بازدارنده ایران در مقابل سلاح آمریکا عقد قراردادهایی مانند توتال است.
حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان نیز با هشداری مبنی بر اینکه قرارداد توتال ما را در عرصه بین‌المللی منزوی نکند  گفت: شرکت توتال با اجازه آمریکایی‌ها آمد و شرایط سختی را پیش پای ما گذاشت. باید تلاش شود این قرارداد به گونه ای تنظیم شده که ما در عرصه بین المللی دچار انزوا نشویم و توتال نخواهد از ما خسارت گیرد. همچنین اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس  گفت: در قرارداد توتال بر استفاده مناسب از دانش فنی و تکنولوژی تاکید شده است.
در ادامه بررسی قرارداد نفتی توتال در مجلس یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم اعتماد به مسئولان کشور گفت که نباید با بی اعتمادی قدرت چانه‌زنی مسئولان در قراردادهای بین‌المللی را کاهش داد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: امروز ما وظیفه بخشی از مسوولیت فضای روانی در داخل و عرصه بین المللی را داریم. نباید به نام تاریخ سیاه کشور به قراردادی که در عرصه حاکمیت ملی بسته شده، حمله کنید. وی یادآور شد: ۹۱۹ تحریم در دوران پسابرجام برداشته شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار