کد خبر: ۴۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
سیدحسن خمینی: فکر نکنيم تافته جدا بافته هستيم
يادگار امام با تأکيد بر نياز جامعه ايران به مراودات بيشتر، بداخلاقي‌ها و بي‌اخلاقي‌ها در عرصه سياسي جامعه ما ناشي از عدم گفت‌و‌گو و سخن گفتن با يکديگر مي‌داند و مي‌گويد: قاعده طلايي اخلاق که «آنچه براي خود مي‌خواهي براي ديگراه بخواه» است: اين قاعده يعني خودمان را به جاي ديگران بگذاريم و فکر نکنيم تافته جدا بافته هستيم؛ لذا با دشمنانمان هم انصاف بورزيم.
انتقاد یادگار امام (ره) از بی اخلاقی های سیاسی
يادگار امام با تأکيد بر نياز جامعه ايران به مراودات بيشتر، بداخلاقي‌ها و بي‌اخلاقي‌ها در عرصه سياسي جامعه ما ناشي از عدم گفت‌و‌گو و سخن گفتن با يکديگر مي‌داند و مي‌گويد: قاعده طلايي اخلاق که «آنچه براي خود مي‌خواهي براي ديگراه بخواه» است. اين قاعده يعني خودمان را به جاي ديگران بگذاريم و فکر نکنيم تافته جدا بافته هستيم؛ لذا با دشمنانمان هم انصاف بورزيم.
به گزارش تجارت انلاین از ايلنا، حجت الاسلام سيد حسن خميني در ديدار مديرعامل و جمعي از کارکنان سازمان تأمين اجتماعي که به مناسبت هفته تأمين اجتماعي در حسينيه جماران برگزار شد، با تأکيد بر وظيفه جامعه در قبال تک تک افراد و حوادث، بي‌تفاوت نبودن در قبال اين امور را نيازمند وجود يک مکانيزم واحد دانست و اظهار کرد: همه ما نسبت به کليت جامعه مسئوليت داريم و تحقق اين امر در گرو تأسيس نهادي است که افراد بدون دراز کردن دست تکدي‌گري به سوي ديگران، مشکلشان حل شود.
يادگار امام با اشاره به اين روايت از پيامبرگرامي‌اسلام (ص) که مي‌فرمايند «اختلاف امتي رحمه»، اظهار کرد: احتمالا معناي «اختلاف» در اين روايت، «رفت و آمد کردن» است؛ چرا که نفس معاشرت کردن يکي از عوامل عبور دادن جوامع از بحران‌هاست.
وي با بيان اينکه ما خيلي اوقات دشمنان نا‌دانسته‌هاي خويش هستيم، افزود: خيلي وقت‌ها تصور مي‌کنيم ديگران ذهنيات و نيات منفي نسبت به ما دارند اما وقتي با هم رفت و آمد مي‌کنيم متوجه مي‌شويم اينگونه نبوده يا اگر هم اختلافي وجود دارد تا اين مقدار نبوده است.
سيد حسن خميني تأکيد کرد: امروز جامعه ما نيازمند مراودات بيشتر است، زيرا بداخلاقي‌ها و بي‌اخلاقي‌ها در عرصه سياسي جامعه ناشي از عدم گفت‌و‌گو و سخن گفتن با يکديگر است.
وي با اشاره به روايتي از امام علي (ع) مبني بر اينکه «مودت با مردم رأس عقل است»، تأکيد کرد: با مردم رفيق و مهربان باشيد و با آن‌ها رفت و آمد کنيد؛ صد هزار گره سياسي و اجتماعي ما با يک «لبخند» حل مي‌شود.
يادگار امام با تأکيد بر اينکه مراودات در جامعه ما بايد زياد‌تر شود، گفت: بخش عمده بحث‌هايي که امروز در فضاي جامعه ما شکل مي‌گيرد ناشي از عدم گفت‌و‌گو و آشنايي با يکديگر است؛ در نتيجه، فضايي ساخته شده است که گويي يک طرف شيطان رجيم و آن يکي ابليس خائن است! و با هم دعوا مي‌کنند. اما اگر بنشينند و صحبت کنند مي‌فهمند که علي رغم همه ايرادات، اين تصورات نادرست بوده است.
سيد حسن خميني با اشاره به روايتي از پيامبر (ص) مبني بر اينکه: رأس عقل بعد از «ايمان»، «محبت کردن به مردم» است، ادامه داد: اميرالمومنين (ع) نيز مي‌فرمايند «اگر برادري داري هم خونت را به او بده و هم مالت را و اگر دشمني داري، عدل و انصافت را به او عطا کن».
يادگار امام با اشاره به اينکه اميرالمومنين (ع) در بخش سوم روايت مذکور مي‌فرمايند «براي عموم مردم خوشرويي و احسان را عطا کن»، تأکيد کرد: عبوس نباشيم و بدانيم رمز حل بسياري از مشکلات امروز ما مراوده و گفت‌و‌گو نشست و برخاست صحبت کردن و انصاف است؛ اما متأسفانه انصاف نمي‌ورزيم.
وي با بيان اينکه تامين اجتماعي انجام يک وظيفه عام اجتماع براي ايجاد آرامشي است که مي‌تواند از مراودات، دلجويي‌ها و محبت‌ها ريشه بگيرد، گفت: اگر نسبت به ديگران دلسوز نباشيم، «جامعه» شکل نمي‌گيرد.
يادگار امام سخنان خود را با روايتي ديگر از پيامبر گرامي‌اسلام (ص) پايان داد و گفت: ايشان فرموده‌اند که «در مصاحبت با کسي که با تو مصاحبت مي‌کند خوب باش. اگر اينگونه بودي مسلماني».
در ابتداي اين ديدار محمدرضا نوربخش مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي در سخناني با اشاره به اصل٢٩ قانون اساسي در مورد ضرورت تأمين سلامت مردم گفت: خوشبختانه بعد انقلاب گام‌هاي بزرگي برداشته شده و اکثر جمعيت کشور تحت پوشش تأمين اجتماعي قرار دارند.
وي گفت: علي رغم چالش‌هاي اقتصادي کشور، اين سازمان تلاش کرده تا مشکلات به مردم منتقل نشود و مستمري‌ها و تعهدات سازمان انجام شود.
نوربخش با تأکيد بر انجام اصلاحات ساختاري در تأمين اجتماعي گفت: برخي از اين اصلاحات نيازمند قوانين جديد نيست و با استقرار دولت جديد اجرا خواهد شد.



نام:
ایمیل:
* نظر: