کد خبر: ۴۸۲۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
«بررسی و مطالعه نقوش روی ظروف فلزی ساسانی از دیدگاه نمادشناسانه در این کتاب، ما را به معنایی فراتر از توصیفات صرف آنچه برروی این ظروف می‌بینیم رهنمون می سازد». نویسنده در این کتاب با بیان این موضوع تلاش کرده است نقوش ظروف با موضوعات شکار، حیوانات، پرندگان و مراسم آئینی و درباری آنها را بررسی کند.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «بررسی ظروف فلزی ساسانی از دیدگاه نماد شناسانه» نوشته ندا اخوان اقدم از سوی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.
در مقدمه کتاب، به لزوم توجه به‌پژوهش‌های علمی در حوزه فرهنگ و هنر  اشاره شده و دستاوردهای مطالعات نظری و عملی در این حوزه‌ها به عنوان نیازهای اساسی حیات فرهنگی ایران اسلامی مطرح شده است. در این مقدمه همچنین برای گسترش زمینه‌های مطالعات و پژوهش‌های بنیادین، توسعه‌ای و کاربردی در حوزه هنر،‌ ‌از اساتید و پژوهشگران دعوت می‌شود تا به نشر آثار و منابع تخصصی در حوزه هنر بپردازد.
این کتاب از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول به «تعریف نماد»،‌ «تاریخچه نمادپردازی»، ‌«نمادگرایی»،‌ «مفهوم نماد از دیدگاه نشانه‌شناسی»،‌ «نماد و روان شناسی»،‌ «تفسیر نماد»،‌ «نمادپردازی و دین»، و «نماد پردازی و هنر» پرداخته شده و در بخش دوم که هنر ساسانی نام دارد، به «فلزکاری»، «ظروف با نقش شکار»،‌ «ظروف با نقش حیوانات و پرندگان» و «ظروف با نقوش مراسم آئینی و درباری» اختصاص یافته است.
نویسنده در ابتدای کتاب اشاره کرده است که «هنر فلزکاری در دوره ساسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و آثار برجسته ای از آن دوره بر جای مانده است. بررسی این ظروف، آن‌هم از دیدگاه نماد شناسانه؛ در زمره شمایل‌نگاری قرار می‌گیرد؛‌ مطالعه ای که ما را به معنایی فراتر از توصیفات صرف آنچه بر روی این ظروف می‌بینیم رهنمون می سازد».
در معرفی پشت جلد این کتاب نوشته شده است: «هنر ساسانی در مطالعات تاریخ هنر ایران اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد و پژوهش حاضر،‌ که به بررسی ظروف فلزی این دوره می‌پردازد،‌ تنها مقدمه‌ای است برای شناخت بیشتر هنر ایران دوره ساسانی. و شاید بتوان با توجه به نمادها و نشانه‌های منقوش بر این ظروف و معنای مشترک جهانی آنان به درک، ‌دریافت و در نهایت تفسیر جدیدی از هنر ساسانی دست یافت.»
ندا اخوان اقدم نویسنده این‌کتاب؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر است.  کتاب بررسی ظروف فلزی ساسانی از دیدگاه نماد شناسانه را تهیه و با قیمت14500 تومان روانه بازار نشر کرده اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
chehre
|
Romania
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
0
0
سلام چطور میتونم این کتاب رو دریافت کنم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار