کد خبر: ۴۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
کاهش سطح زیر کشت عامل گرانی پیاز
هرساله در برخی از ماه‌های سال مشکل نوسان قیمت برخی از محصولات کشاورزی افراد را با مشکلات فراوانی روبرو می‌کند و دراین بین قیمت پیاز مدتی است که خبر ساز شده است.
رکوردشکنی قیمت پیاز اشک خریداران را درآورد!
هرساله در برخی از ماه‌های سال مشکل نوسان قیمت برخی از محصولات کشاورزی افراد را با مشکلات فراوانی روبرو می‌کند و دراین بین قیمت پیاز مدتی است که خبر ساز شده است.
به گزارش تجارت آنلاین از میزان، کاهش یا افزایش محصولات کشاورزی در بازار از جمله مشکلاتی است که هرسال قیمت برخی محصولات را تغییر می دهد و این موضوع چند روزی است که قیمت پیاز را به دلیل کاهش عرضه با گرانی روبرو کرده است.
قیمت انواع پیاز در بازار از کیلویی ۲ هزار تومان در خرده فروشی‌ها به حدود ۵ هزار تومان رسید و این درحالی است که این محصول امکان ذخیره سازی در انبار را دارد تا در مواقع کاهش تولید وارد بازار مصرفی شود.
در این میان آمار گمرک در سال گذشته خبر از صادرات بیش از ۱۰۶ هزار تن پیاز و موسیر به ارزش بیش از ۲۲ میلیون دلار می‌دهد که این آمار نشان از تولید بالای این محصول در سال گذشته می‌دهد.
 همچنین برخی از کارشناسان از نبود الگوی مناسب برای کشت محصولات کشاورزی حرف می‌زنند و اینکه هنوز برنامه جامعی برای تولید محصول کشاورزی با توجه به نیاز بازار در دست کشاورزان نیست و آن‌ها طبق تجربیات سال گذشته خود اقدام به کشت محصولات می‌کنند.
از این رو، چون نمی‌دانند چه محصولی مورد نیاز بازار بوده ممکن است تولید آن‌ها کفاف بازار را ندهد یا اگر با افزایش تولید در محصولی مواجه شوند ممکن است محصولشان تقاضایی در بازار مصرفی نداشته باشد و با کاهش قیمت روبرو شود.
در رابطه با این موضوع حسین فتاحی نوش آبادی مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: به دلیل سرمازدگی در استان اصفهان برداشت پیاز در این استان با ۲۰ تا ۲۵ روز تاخیر وارد یبازار می‌شود و توزیع ان تعادلی در قیمت‌ها ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه حدود هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت پیاز کاهش داشته است خاطر نشانم کردک در سال گذشته به دلیل مازاد تولید پیاز، قیمت این محصول برای کشاورز مقرون به صرفه نبوده و از این رو در سال جاری با کاهش سطح زیر کشت این محصول روبرو شدیم.
در همین راستا رئیس هئیت مدیره اتحادیه باغداران با بیان اینکه برای تولید محصولات کشاورزی در کشور برنامه جامعی وجود ندارد گفت: هرساله کشاورزان باتوجه به تجربیات خود نسبت به سال گذشته دست به تولید محصولات زده و میزان تولید محصولات کشاورزی باتوجه به نیاز جامعه برآورد نمی‌شود و این مساله مشکلاتی، چون کمبود و یا مازاد برخی از محصولات کشاورزی را باعث می‌شود.
شادلو افزود: باید این مشکل به صورت ریشه‌ای برطرف شود و فقط در زمان به وجود آمدن مشکل به آن توجه نشود و در این میان الگوی کشت می‌تواند راه‌حل مناسبی برای تولید متوازن محصولات کشاورزی و کنترل میزان عرضه و تقاضا و در نهایت کنترل قیمت‌ها شود.
وی در ادامه بیان کرد: این که در هنگام برخورد با مشکلات به طور مقطعی به رفع مشکل بپردازیم نمی‌تواند مشکلات بخش کشاورزی را به طور کامل برطرف کند و در این میان کشاورز بیشترین ضرر را می‌بیند و انگیزه تولید را از دست می‌دهد.
مشکل تولید مازاد محصولات کشاورزی یا کاهش سطح زیر کشت محصولات از دیرباز دلیلی برای افزایش یا کاهش محصولات کشاورزی بوده است از این رو نیاز بهخ برنامه جامع برای کنترل کشت محصولات در استان‌های مختلف حس می‌شود.
این نکته حائز اهمیت است که با وجود تولید بالای پیاز و صادرات آن به کشور‌های مختلف و با امکان انبار کردن در فصل‌های مختلف سال چرا باید با کمبود این محصول پرمصرف در بازار مواجه باشیم و مسئولان از کاهش قیمت این محصول تا چندین هفته آینده خبر بدهند.
حال جای سوال دارد که چرا ابلاغیه‌ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی در راستای کاهش قیمت این محصول و توضیح در رابطه با مشکل به وجود آمده اعلام نمی‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: