کد خبر: ۴۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خبر داد؛
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از اجرای طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج از اول مردادماه خبر داد و گفت: در قالب این طرح ۵۰۰هزار نفر وام ازدواج دریافت خواهند کرد.
آغاز طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از اجرای طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج از اول مردادماه خبر داد و گفت: در قالب این طرح ۵۰۰هزار نفر وام ازدواج دریافت خواهند کرد.
به گزارش تجارت آنلاین از مهر، علی اصغر میرمحمدصادقی در نشست خبری خود با خبرنگاران ، از اجرای طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج از اول مردادماه آغاز خبر داد و گفت: اجرای طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج از اول مردادماه آغاز خواهد شد و تا آخر شهریور ادامه خواهد داشت.
وی اظهار کرد: بانک های ملی، صادرات، تجارت، ملت، کشاورزی، سپه، رفاه کارگران، توسعه تعاون، بانک قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان این کار را به عهده خواهند داشت که ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهند؛ در کنار آن بانک های خصوصی نیز با مکانیزمی خاص وارد عمل خواهند شد.
این مقام مسئول با اشاره به صف ۵۰۰ هزار فقره ای وام ازدواج زوجهای جوان در بانکها افزود: قرار است در این طرح زوج‌های منتظر، وام در یافت کنند.
به گفته او، این طرح ضربتی هم زمان با میلاد حضرت معصومه و روز دختر آغاز می‌شود.

*بانکها مکلف شدند پرداخت وام ازدواج را تسهیل کنند
این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: امیدواریم به جز متقاضی سال ۹۶، متقاضیان دیگری برای دریافت وام قرض الحسنه ازدواج در صف قرار نداشته باشند، نظارت عالیه در این زمینه صورت خواهد گرفت و بانکها مکلف هستند که در این زمینه نظارت کافی داشته باشند؛ البته به نظام بانکی نیز تاکید شده تا در پرداخت وام، تسهیل کنند.
میرمحمدصادقی گفت: با همکاری بانکها، ریالی از منابع بانک مرکزی در این زمینه تزریق نخواهد شد و سهمیه تعیین شده از منابع داخلی بانکها تامین خواهد شد و مبلغی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان در این دو ماه، پرداخت خواهد شد. بررسی های لازم انجام شده و تفاهم نامه با بانکها امضا شده است و با تائید و موافقت خود بانکها و قول می دهیم که وقتی ضمانت بانک مرکزی و موافقت بانکها در زمینه ای حادث می شود، باید مطمئن بود که طرح با موفقیت پیش می رود و بانکی اعلام نمی کند که منابع نداریم، چون توافقات لازم انجام شده است، البته حدود ۱۵۰ هزار نفر در ماه مرداد و شهریور به صف موجود اضافه می شوند که امیدواریم با عملیات این بانکها، صف را به یک صف منطقی زیر ۵۰ هزار نفر کاهش دهیم.
وی در خصوص کسانی که یکسال از زمان عقد آنها گذشته است و نمی توانند وام بگیرند گفت: افرادی که دو سال از زمان عقدنامه آنها گذشته است می توانند در سامانه ثبت نام کنند؛ به این معنا که ثبت نام سه مرحله دارد که متقاضیان در کل کشور، ابتدا اطلاعات شخصی خود را وارد کرده که شامل کد ملی و محل تولد است، ضمن اینکه بانک و شعبه مدنظر خود را نیز انتخاب می‌نمایند، پس از آن یک کد رهگیری ده رقمی برای افراد به شماره تلفن همراه آنها ارایه می شود و پس از استعلام از اداره ثبت، افراد ۱۲ روز کاری مهلت دارند با همراه داشتن مدارک به شعبه مراجعه کنند که البته فرصت تکمیل مدارک هم، یک ماه در نظر گرفته شده است.
میرمحمدصادقی گفت: اگر ظرف مدت یک ماه مدارک لازم را ارایه ننمایند، خود به خود از سیستم حذف می شوند و باید دوباره ثبت نام کنند.

*ثبت‌نام ماهانه ۸۰ هزار نفر برای وام ازدواج
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در خصوص جزئیات طرح ضربتی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اعلام کرد: سامانه ازدواج از سال ۸۷ شروع به کار کرده و تا ۲۵ تیرماه سال جاری، ۸ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج استفاده کرده اند که بر این اساس بیشترین تعدادی که قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده مربوط به سال ۹۰ با یک میلیون و ۳۴۸ هزار نفر است که به لحاظ مبلغ نیز، مربوط به سال ۹۵ با حدود ۹۹۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
میرمحمدصادقی افزود: به طور متوسط بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در هر ماه در سامانه ازدواج ثبت نام می کنند که برخی از ماهها به ۱۰۰ هزار نفر می رسیم و برخی از ماههای دیگر، حداقل ۷۰ هزار نفر ثبت نامی داریم، بر این اساس تعداد پرداختی بانکها در طول ماه ۷۰ تا ۸۰ هزار فقره است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه صف نیم میلیون نفری انتظار برای دریافت وام ازدواج وجود دارد، به نظر می رسد که بر مبنای عرضه و تقاضا صف طولانی شده است، بر این اساس از ماههای گذشته بررسی های کارشناسی در بانک مرکزی آغاز شده است تا با همکاری بانکها بتوان صف ۵۰۰ هزار نفری را خاتمه داد.
میرمحمدصادقی اعلام کرد: بانکها منابع لازم برای این موضوع را ندارند ولی به دلیل اینکه این یک طرح ملی و خداپسندانه است، همکاری خوبی از سوی نظام بانکی کشور صورت گرفته است که در این راستا جلسات متعددی با مدیران ارشد بانکها صورت گرفته و تفاهم نامه هایی نیز با بانکها به امضا رسیده است.
وی افزود: اجرای طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج از اول مردادماه تا آخر شهریورماه اجرایی خواهد شد که بر این اساس، بانکها به دو دسته تقسیم شده اند که بر مبنای آن بانک مرکزی با ده بانک و صندوق قرض الحسنه پارسیان در مرحله اول قرارداد بسته است تا ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهند. بانک ملی، صادرات، تجارت، ملت، کشاورزی، سپه، رفاه کارگران، توسعه تعاون و بانک قرض الحسنه مهر ایران و نیز صندوق قرض الحسنه پارسیان این کار را به عهده خواهند داشت.

*بانکها باید پرداخت وام ازدواج را دو برابر کنند

به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، بار اصلی بر دوش نه بانک است و سهم بانک قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان اندک است. البته در دسته دوم نیز سایر بانکها قرار می گیرند که روز گذشته به آنها مراتب ابلاغ شده است، به این معنا که حداقل دو برابر ماهی که حداکثر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه را داشته اند، باید وام بپردازند.
وی افزود: اولویت اول ما استانهای محروم و مناطق کمتر برخوردار هستند که بر این اساس قرار است بانکها در این زمینه، امتیاز بگیرند، پس هر چقدر که تعداد بیشتری در استانهای محروم پرداخت شود، بانکها امتیاز بیشتری را دریافت خواهند کرد، ضمن اینکه اولویت دوم افراد در صف انتظار هستند که زمان بیشتری را هم سپری کرده اند. آنها در اولویت اول قرار دارند.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر ضمانت اجرای موفق این طرح با توجه به کمبود منابع مالی بانکها خاطرنشان کرد: به بانکها توصیه شده است که در این خصوص امر پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج را تسهیل کنند، یعنی با حداکثر یک ضامن، این کار اجرایی خواهد شد؛ ضمن اینکه مدیران ارشد بانکها نیز بر این موضوع تاکید داشته اند که سختگیری در این زمینه لحاظ نخواهد شد. البته اگر کسی کسر از حقوق و کسر از حساب را ارایه دهد، بانکها باید نهایت همکاری را داشته باشند تا کسی ناامید از شعب خارج نشود.
وی افزود: نظارت عالیه نیز به مدیران عامل بانکها تاکید شده است که قرار است قبل از اجرای طرح، ابلاغ طرح، به کلیه بانکها عامل به سرپرستی شعب نیز انجام خواهد شد. همچنین بانک مرکزی نیز ستادی را تعریف کرده که قرار است با بانکها و سرپرستی ها نیز در ارتباط باشند و شماره تلفنی هم اعلام خواهد شد که از روز اول مردادماه، همه متقاضیان اگر مشکلی دارند، با این تلفن ها در ساعات کاری تماس حاصل کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بانکها باید منابع پرداخت این وام را از منابع قرض الحسنه خود داشته باشند، خللی در پرداخت سایر وام ها ایجاد نخواهد شد، از اول سال تا تیرماه، ۳۱۰ هزار نفر از نظام بانکی وام ازدواج داشته اند، البته منابع قرض الحسنه بانکها کاهش یافته، ولی قرار است از محل جاری و پس انداز قرض الحسنه تامین شود.

*بانکهای برتر تقدیر می‌شوند
میرمحمدصادقی در ادامه به مزدوجان و خانوارهای آنها توصیه کرد که ظرف این دو ماه، اقدامات لازم را انجام دهند تا تسهیلات پرداخت شود و اگر چنانچه این تسهیلات دریافت شد، حتی المقدور نسبت به خرید کالای ایرانی اقدام نمایند. این کار خود باعث رونق نسبی در بازار و اقتصاد کشور می شود. ضمن اینکه به تولیدکنندگان نیز توصیه می شود که با توجه به اینکه از اول مردادماه به لحاظ ورود ۵ هزار میلیارد تومان به بازار، تقاضا بالا می رود نسبت به اجرای طرح های ویژه فروش اقدام کنند.
وی اظهار داشت: با برنامه ریزی صورت گرفته، تمامی منابع از منابع بانکها تامین می شود و هیچ گونه منبعی از بانک مرکزی بابت این طرح به بانکها تزریق نخواهد شد. در عین حال ستاد طرح ضربتی وام قرض الحسنه ازدواج به شماره تلفن ۲۹۹۵۴۲۸۳، ۲۹۹۵۴۲۵۶، ۲۹۹۵۴۲۶۰ و ۲۹۹۵۴۲۷۰ آماده پاسخگویی است.
میرمحمدصادقی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر ارایه امتیاز از سوی بانک مرکزی به بانکها برای اجرای موفق این طرح گفت: بانک مرکزی با بانکها کار دارد، با توجه به این مطلب قرار است که تقدیر و تشکر از بانکهای برتر صورت گیرد که امتیازبندی های خاصی را برای بانکها تعیین کرده ایم که در پایان طرح و عملکرد آن اعلام می شود، ضمن اینکه ما خود را مکلف می دانیم که هفتگی در رابطه با طرح اطلاع رسانی کرده و از آمار و عملکرد طرح، به صورت هفتگی اعلام نماییم.


نام:
ایمیل:
* نظر: