کد خبر: ۴۸۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
«یادگارنامه استاد جواد حمیدی» منتشر شد:
«جواد حمیدی از نسل اول هنرمندان نوگرا بود که قریب به شش دهه،‌ در عرصه هنر معاصر ایران و نیز امر آموزش دانشگاهی هنر، حضور مستمر و فعال داشته است. همین امر موجد جایگاه متمایز وی در زمینه مطالعات تاریخ هنر معاصر محسوب می‌شود».
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یادگارنامه استاد جواد حمیدی، از هنرمندان «نسل اول پیشگامان نقاشی معاصر ایران»، توسط پژوهشکده هنر منتشر شد. ناهیدعبدی نویسنده این کتاب تلاش کرده است با گردآوری و بررسی آثار، مقالاتی که درباره این هنرمند نوشته شده و همچنین سخنرانی‌ «جواد حمیدی»، مروری بر زندگی‌نامه و آثار این نقاش و مدرس دانشگاه داشته باشد.

نویسنده کتاب در مقدمه می‌نویسد:‌ «استاد جواد حمیدی از نسل اول هنرمندان نوگرا و استادان آموخته آکادمی است. او از سال 1324 تا پایان عمر،‌ یعنی قریب به شش دهه،‌ در عرصه هنر معاصر ایران و نیز امر آموزش دانشگاهی هنر، حضور مستمر و فعال داشته است. همین امر موجد جایگاه متمایز وی در زمینه مطالعات تاریخ هنر معاصر محسوب می‌شود».

ناهید عبدی در بخشی از مقدمه این کتاب اشاره می‌کند: «به طرزی غیرقابل باور تقریباً‌ تمامی مستندات موجود متناقض و نارسا و ناقص و عاری از دقت‌اند و دسترسی به همین اطلاعات ناقص نیز گاه امکانپذیر نیست هماهنگ سازی مستندات موجود و نیل به نتیجه ای واحد و قابل اتکا،‌توجه و حمایت جدی می‌طلبد»
نویسنده کتاب علیرغم اینکه این حساسیت و دقت را مورد توجه قرار داده و از تلاش‌های عکاسان قدردانی کرده است اما خروجی این تلاش‌ها آنچنان که باید در فرم ظاهری کتاب دیده نمی‌شود به طوری که کیفیت مستندات و آثار تصویری ارائه شده در کتاب بسیار ضعیف است. اسناد خوانا نیستند و تصاویر بخصوص در بخش انتهایی که در ابعاد تمام صفحه منتشر شده اند فاقد کیفیت هستند و این در شرایطی است که دقت در تصاویر و حساسیت در کتاب‌هایی که در حوزه هنرهای تجسمی منتشر می‌شوند باید بیشتر از حد معمول سایر کتاب‌ها باشند، چرا که در مطالعه کتاب‌هایی که مستند به آثار تصویری هستند، توجه و ارجاع مخاطب به تصاویر بسیار اهمیت دارد.

در پشت جلد کتاب اشاره شده است: «استاد حمیدی از زمره نسلی از استادان است که نه تنها به ارزش جایگاه پرورش از طریق آموزش واقف است بلکه به شدت بدان پایبند و راسخ است. او آموزش هنر را همچون طریق سلوک به کار می‌بندد. به واسطه تسلط بر متون فرهنگ و ادب فارسی، ‌و انس و الفت با قرآن، ‌و همچنین آشنایی با دستاوردهای مطالعات و جریان‌های فکری جهان و آمیختن به‌جا، صحیح و حتی بسیار شیرین و هنرمندانه این سه با هم،‌ آموزش هنر را به راهی و دستاویزی برای تذکار و انتقال ارزش‌های متعالی انسانی،‌ اخلاقی و فرهنگی بدل می‌کرد و خستگی ناپذیر دل به این راه داده بود».
قسمت‌های مختلف این یادنامه از «زندگینامه و مروری بر آثار» آغاز می‌شود سپس در صفحه 61 سخنرانی وی همزمان با برپایی نخستین دوسالانه نقاشان ایران در موزه هنرهای معاصر منتشر شده است. در ادامه کتاب مقالاتی که درباره این هنرمند نوگرای معاصر نوشته شده است به ترتیب با عناوین «هنرمندی جهانی با اصالت ایرانی» نوشته حبیب‌اله آیت‌اللهی، «تریلوژی استاد جواد حمیدی» نوشته مهدی حسینی،‌ «خاکستری‌های رنگین؛ شرحی بر قصه انسانی یک‌رنگ» نوشته محمدعلی رجبی، «خصلت‌های سه‌گانه هویت ایرانی-اسلامی» نوشته علی‌اصغر شیرازی و«هنرمندی فراتر از مدرک و مکتب» نوشته علیرضا اسمائیلی گنجانده شده و در نهایت گزیده‌ای از آثار این هنرمند مولف، در یادنامه منتشر شده است.

استاد جواد حمیدی در روز چهارشنبه 15 اسفند 1380 در نزدیکی پل کالج به هنگام بازگشت از مرکز هنرهای تجسمی در اثر سانحه تصادف با پیک موتوری مصدوم و سپس در صبح روز یکشنبه 26 اسفندماه درگذشت.

این کتاب توسط پژوهشکده هنر، در 214 صفحه منتشر شده است، قیمت نسخه سیاه و سفید 16000تومان و قیمت نسخه رنگی 35000 تومان درج شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار