کد خبر: ۴۸۵۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ماکو هیچ درآمد و وصولی از ناحیه دولت ندارد و تمامی هزینه‌های آن از خود منطقه تامین می‌شود، ادامه داد: ما در سال 95 در حدود 180 میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم که 80 درصد آ...
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از فرینا، حسین فروزان در حاشیه بازدید سردبیران رسانه‌ها از منطقه آزاد ماکو در نشستی صمیمی ضمن تشریح مشکلات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از جمله منطقه آزاد ماکو، نبود زیرساخت‌های اقتصادی و ضعف قوانین را از جمله این مشکلات برشمرد و تاکید کرد: برای جذب سرمایه‌گذاری نیازمند اصلاح زیرساخت‌های اداری و اقتصادی هستیم.
به گفته وی، سازمان منطقه آزاد ماکو در طول چهار ماه اخیر توانسته است 16 قرارداد سرمایه‌گذاری را به امضا برساند.
فروزان با اشاره به پروازهای انجام شده به این منطقه که هم‌اکنون سه پرواز در هفته است، تصریح کرد: از هفته‌های آتی این پروازها به صورت روزانه انجام خواهد گرفت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه تنها 20 درصد هزینه‌ها و درآمدهای این سازمان صرف امور جاری در منطقه می‌شود، گفت: امروز بیش از 80 درصد درآمدهای ما در منطقه صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود.
وی با اشاره به میزان واردات انجام شده در طول سال‌های اخیر گفت: ما در سال 93 در حدود 18 میلیون دلار واردات داشته‌ایم که این رقم در سال 95 به بیش از 42 میلیون دلار رسید.
فروزان با تاکید بر اینکه تسهیل تجارت جزو اولویت‌های سازمان منطقه آزاد ماکو است، گفت در سال 92، دویست میلیون دلار کالا از این منطقه ترخیص شد که این آمار در سال 95 به هشتصد میلیون دلار رسید.
تاخیر در ساخت پایانه صادراتی بازرگان از دیگر بحث‌هایی بود که در نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با سردبیران رسانه‌ها مطرح شد که طی آن فروزان به بیان مشکلات ایجاد شده در راه‌اندازی این پایانه پرداخت.
فروزان با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ماکو هیچ درآمد و وصولی از ناحیه دولت ندارد و تمامی هزینه‌های آن از خود منطقه تامین می‌شود، ادامه داد: ما در سال 92 حدود 20 میلیارد تومان، در سال 93 حدود 50 میلیارد تومان، در سال 94 حدود 90 میلیارد تومان و در سال 95 در حدود 180 میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم که 80 درصد آن صرف پروژه‌های عمرانی منطقه شده است.
در بخش زیادی از این نشست که به صورت غیرخبری برگزار شد، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو به تشریح مشکلات و سنگ‌اندازی‌ها در راستای توسعه مناطق آزاد به ویژه منطقه ماکو پرداخت تا سردبیران رسانه‌ها در جریان جزئیات این مشکلات قرار گیرند.

بازدید سردبیران رسانه‌ها از فرودگاه ماکو و پروژه‌های عمرانی منطقه
در طول سفر هیات رسانه‌ای به منطقه آزاد ماکو که بزرگترین منطقه آزاد در کشور بشمار می‌آید، سردبیران رسانه‌ها ضمن بازدید از فرودگاه در حال توسعه ماکو، از شهرک صنعتی، کارخانه فروآلیاژ، نیروگاه برق، پایانه بازرگان، کارگاه خیاطی و دیگر بخش‌ها و پروژه‌های اقتصادی منطقه نیز دیدن کردند.
در جریان بازدید سردبیران رسانه‌ها از فرودگاه ماکو، علیرضا جمشیدی، مدیر فرودگاه منطقه آزاد ماکو به تشریح پروژه احداث این فرودگاه پرداخت و گفت: در حال حاضر ما سه پرواز در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه از تهران به مقصد ماکو داریم که چشم‌اندازمان این است که این پروازها در آینده‌ای نزدیک به صورت روزانه انجام شود.
همچنین در جریان بازدید اهالی رسانه از شهرک صنعتی ماکو، ابراهیم جلیلی بازدید معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو ضمن ارائه توضیحات لازم درباره این منطقه گفت: منطقه آزاد ماکو دارای معادن غنی فلزی و غیر فلزی و پنج شهرک صنعتی است که سرمایه‌گذارانی از چین، ترکیه و هند در آن سرمایه گذاری کرده‌اند.
به گفته وی، بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای منطقه آزاد ماکو پیش بینی شده است که تاکنون 145 میلیون دلار آن محقق شده است.
در جریان بازدید سردبیران رسانه‌ها از کارخانه فروآلیاژ ماکو که به منظور فرآوری مواد اولیه معدنی سیلیس و منگنز موجود در این منطقه احداث شده است، سرمایه گذاری هندی این کارخانه با بیان اینکه در حدود 15 میلیون دلار برای این کارخانه سرمایه‌گذاری شده است، از همکاری سازمان منطقه آزاد ماکو ابراز رضایت کرد و درباره میزان اشتغالزایی صورت گرفته در این پروژه نیز گفت: حدود 110 کارگر ایرانی و 60 کارگر هندی در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند. البته مجموع این آمار به صورت غیرمستقیم به هزار نفر می‌رسد.
به گفته وی فاز دوم این طرح تا سه ماه آینده آغاز می‌شود.
نیروگاه برق منطقه آزاد ماکو مقصد بعدی بازدید سردبیران رسانه‌ها بود که در جریان آن اعلام شد که این نیروگاه با 70 درصد سرمایه‌گذاری طرف چینی و 30 درصد سرمایه‌گذاری طرف ایرانی راه‌اندازی خواهد شد. پیشرفت فیزیکی این نیروگاه 30 درصد اعلام شده که تا یک سال آینده تکمیل می‌شود. برای این نیروگاه هشت هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام خواهد گرفت.
بازدید از پایانه صادراتی گمرک بازرگان دیگر برنامه بود که از سوی سازمان منطقه آزاد ماکو تدارک دیده شد. در جریان این بازدید اکبر نوبخت، مدیرکل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه مرز بازرگان 90 سال قدمت دارد، به تشریح مشکلات ترانزیت کالا از مرز بازرگان و صف‌ها طولانی کامیون‌ها پرداخت و از ایجاد راه جدید گمرکی بین ایران و ترکیه خبر داد. به گفته وی ایجاد این راه جدید در حال حاضر در کش‌وقوس موافقت پنج وزارتخانه و نهاد دولتی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: