کد خبر: ۴۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
لحن تهدیدآمیز کاخ سفید برای آزادی جاسوسان آمریکایی؛
ديدار دو جانبه هيات ايراني با هيات آمريکايي در حاشيه برگزاري هشتمين نشست کميسيون برجام در وين برگزار و در اين ديدار مشکلات مورد بررسي قرار گرفت.
بلوف ترامپ
ديدار دو جانبه هيات ايراني با هيات آمريکايي در حاشيه برگزاري هشتمين نشست کميسيون برجام در وين برگزار و در اين ديدار مشکلات مورد بررسي قرار گرفت.
در اين رابطه سيدعباس عراقچي گفت: اخيرا تعداد جديدي از ايرانيان در کشورهاي مختلف به درخواست آمريکا به جرم واهي دور زدن تحريم‌ها دستگير شده‌اند که در اين جلسه ما اعتراض خود را نسبت به اين موضوع مطرح کرده و خواهان آزادي آنها شديم. اين عضو ارشد هيات مذاکره‌کننده کشورمان با اشاره به برگزاري هشتمين نشست کميسيون برجام، در وين اظهار کرد: در اين جلسه که در سطح معاونان وزيران خارجه ايران و 1+5 برگزار شد، به ابعاد موضوع هسته‌اي در اجراي برجام و همچنين بحث تحريم‌ها پرداخته شد. در خصوص مباحث مربوط به هسته‌اي در اجراي برجام بحث‌هايي صورت گرفت و گزارشي از پيشرفت‌هايي که حاصل شده ارائه شد، از جمله در حوزه مدرن کردن رآکتور اراک آخرين تحولات صورت گرفته در اين زمينه مطرح شد و هيات چيني و ديگر هيات‌ها صحبت‌ها و گزارش‌هايي در اين ارتباط ارائه کردند.
وي ادامه داد: در اين جلسه در مورد همکاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران با گروه 1+5 بحث و گفت‌وگو شد. هم‌چنين گزارش آژانس در مورد پايبندي ايران به تعهداتش در برجام مورد توجه قرار گرفت و هيات‌هاي شرکت‌کننده از همکاري کامل ايران با آژانس در خصوص اجراي برجام تشکر و قدرداني کردند.
معاون وزير خارجه با بيان اين‌که در اين جلسه بحث مفصلي نيز در مورد بحث تحريم‌ها صورت گرفت، گفت: موارد نقض تعهدات از سوي طرف مقابل به خصوص آمريکايي‌ها را در اين جلسه به صورت يک به يک شرح داديم، مواردي که آنها به تعهدات خود يا کامل عمل نکرده‌اند يا با تاخير عمل کرده‌اند يا مواردي که برجام از ديد ما بر اساس عملکرد آنها نقض شده است . هم‌چنين مواردي را که فضا را تخريب کرده‌اند تا شرکت‌ها و کمپاني‌هاي اقتصادي از کار با ايران بترسند.
وي ادامه داد: همه اعضا متفق‌القول بودند که برجام بايد حفظ شود و تعهدات از سوي همه طرف‌ها در فضاي حسن نيت و سازنده اجرا شود.عراقچي تصريح کرد: برخي از هيات‌هاي شرکت‌کننده در نشست با ما همراهي داشتند که‌امريکايي‌ها تعهدات‌شان در برجام را به درستي عمل نکرده‌اند و فضاي سازنده‌اي که لازم است براي اجراي برجام و منتفي شدن ايران از رفع تحريم‌ها ايجاد شود، به درستي محقق نشده است.وي به جمع‌بندي که توسط «هلگا اشميد» در پايان اين جلسه صورت گرفت اشاره کرد و افزود: در اين جمع‌بندي ضمن قدرداني از ايران تاکيد شد که تمام طرف‌ها بايد به همه مفاد برجام به طور کامل پايبند باشند و با حسن نيت و در يک فضاي سازنده تعهدات‌شان را انجام دهند. به نظرم جمع‌بندي که در جلسه صورت گرفت، از جهت ارسال پيام قوي به دنيا و به تمام جوامع اقتصادي، شرکت‌ها،‌ بازرگانان و بنگاه‌هاي اقتصادي و کساني که مي‌خواهند با ايران کار کنند، يک پيام قوي در حمايت همه اعضا از برجام بود. در عين حال که ما (ايران) تاکيد داريم که‌امريکايي‌ها در ارتباط با برجام بد عهدي‌ها و پيمان‌شکني‌هايي داشته‌اند و ما در پايان جلسه اعلام کرده‌ايم که بايد آمريکايي‌ها به خاطر بد عهدي‌هايشان در اجراي تعهدات‌شان در برجام مسوول شناخته شوند.
اين مقام وزرات امور خارجه با بيان اين‌که ما جمع‌بندي جلسه را به تهران منتقل مي‌کنيم و ايران حق خود را براي هر نوع واکنشي نسبت به اين بد عهدي‌ها محفوظ نگه مي‌دارد، ادامه داد: ما گزينه‌هاي مختلفي در اين ارتباط در دسترس داريم. برخي از اين گزينه‌ها در متن برجام است و برخي از گزينه‌ها در دستورات مجلس،‌ شوراي عالي امنيت ملي و مقام معظم رهبري وجود دارد و اين‌ها همه ملاک ما خواهد بود. ما با توجه به منافع کشور و حقوق خودمان تصميم مي‌گيريم و حتما نسبت به همه بد عهدي‌ها واکنش لازم را در زمان و شکل مناسب خواهيم داشت.
عراقچي در مورد ديدار هيات ايراني و آمريکايي در حاشيه هشتمين نشست کميسيون برجام در وين گفت: در حاشيه جلسات کميسيون برجام به طور معمول هميشه ديدارهاي دو جانبه‌اي با هيات‌هاي مختلف حاضر در کميسيون داشته و داريم. در اين دور از جلسات نيز با بيش‌تر هيات‌ها ملاقات‌هايي در سطح معاونان و کارشناسان داشتيم. با هيات آمريکايي نيز طبق معمول ديدار دو جانبه‌اي داشتيم. معمولا بيش‌تر اشکالات مربوط به اجراي برجام، مربوط به هيات آمريکايي است،‌ از اين رو ما با طرف آمريکايي تمام مسائل را مرور و مطرح کرده‌ايم. در اين جلسه تمام مواردي که به نقض عهد، بد عهدي،‌ تاخير و تعلل از سوي آمريکايي‌ها بود را ذکر کرديم. آنها توضيحاتي را ارائه کردند،‌ البته از نظر ما اين توضيحات قابل قبول نيست و نتيجه مباحث را به تهران منتقل مي‌کنيم.
معاون وزير خارجه کشورمان تصريح کرد: همچون روال گذشته از فرصت ديدار با آمريکايي‌ها استفاده کرديم و از بعد مسائل انساني به موضوع ايرانياني که توسط آمريکا در اين کشور يا در کشورهاي ديگر به جرم واهي همچون دور زدن تحريم‌ها دستگير شده‌اند، پرداختيم. اخيرا افرادي جديد از ايرانيان در کشورهاي مختلف به درخواست آمريکايي‌ها دستگير شده‌اند. اين موارد را منتقل کرديم. اعتراض کرديم و خواهان آزادي آنها شديم.
اين در حالي است که کاخ سفيد در بيانيه‌اي گفته است: ترامپ و دولتش اقداماتشان را براي بازگرداندن آمريکايي‌هايي که به طور ناعادلانه در خارج از کشور بازداشت شده‌اند، تشديد مي‌کنند. آمريکا گروگان‌گيري و عملکرد ملت‌هايي را که شهروندان ما را بازداشت کرده و بدون هيچ دليل يا طي مراحلي گروگان مي‌گيرند، محکوم مي‌کند .دولت ترامپ در اين بيانيه مدعي شد: ايران چهل سال است از بازداشت و گروگان‌گيري به عنوان ابزاري در سياست خود استفاده مي‌کند. اين کار تا همين امروز با محکوميت ده سال زندان براي «شيو وانگ» ادامه داشته است. ايران مسئول حفظ و مراقبت از شهروندان در بند آمريکايي در کشورش است.
در ادامه بيانيه‌امده است: ترامپ از ايران مي‌خواهد که «روبرت لوينسون» را که ده سال پيش در ايران بازداشت شده به خانه برگرداند و تقاضا دارد که سيامک و باقر نمازي را که در دوران اوباما در کنار ديگر شهروندان آمريکايي در ايران به طرز نا‌عادلانه‌اي بازداشت شده‌اند را برگرداند و آزاد کند.
در پايان اين بيانيه‌امده است که ترامپ آماده اعمال «تبعات» جديد و جدي عليه ايران در صورتي که اين شهروندان آمريکايي که به ناحق زنداني شده‌اند به خانه برنگردند و آزاد نشوند هست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار