کد خبر: ۴۸۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
یک کارشناس بازار مسکن و سرمایه به ماموریت تعریف شده برای بانک عامل بخش مسکن در قالب سند راهبردی 1400 اشاره و عنوان کرد: کلیه خانوارهای فاقد مسکن و ارائه خدمات مالی، بانکی و مشاوره ای به فعالان، توسعه گران و سازندگان واحدهای مسکونی منطبق با الگوی مصرف برای اقشار میان درآمد، کم درآمد با تاکید بر احیای بافت فرسوده و شهرهای میان جمعیتی تعریف شده است.
یک کارشناس بازار مسکن و سرمایه به ماموریت تعریف شده برای بانک عامل بخش مسکن در قالب سند راهبردی 1400 اشاره و عنوان کرد: در این سند ماموریت بانک مسکن تسهیل فرآیند تامین مالی حوزه مسکن و توسعه شهری و اعطای تسهیلات جهت تامین مسکن کلیه خانوارهای فاقد مسکن و ارائه خدمات مالی، بانکی و مشاوره ای به فعالان، توسعه گران و سازندگان واحدهای مسکونی منطبق با الگوی مصرف برای اقشار میان درآمد، کم درآمد با تاکید بر احیای بافت فرسوده و شهرهای میان جمعیتی تعریف شده است.
 سلمان خادم المله کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه برای دست یابی به این اهداف باید ماهیت ابزارها و نهادهای پولی و مالی و نقش هر یک از آن ها در تقویت قدرت خرید متقاضیان در بازار مسکن، مشخص شود، اظهار کرد: به طور کلی دو دسته ابزار و دو دسته نهاد در بحث تامین مالی مطرح است که در تامین مالی بخش مسکن نیز این ابزارها و نهادها می تواند به کار گرفته شده و جهت تحریک تقاضا در بازار به عنوان ابزارها و نهادهای کارآمد مورد استفاده قرار بگیرد. 
او در گفت وگو با روابط عمومی بانک ادامه داد: برخی از این موارد که غالبا تحت عنوان تسهیلات یا روش تامین مالی از آن ها یاد می شود ابزار مالی هستند، برخی دیگر نهاد مالی، بعضی از آن ها ابزار پولی و عده دیگری نهاد پولی هستند. نهادها و ابزارهای پولی به طور کلی تحت نظر بانک مرکزی هستند و با نظارت بانک مرکزی تشکیل، ایجاد و فعالیت می کنند به عنوان مثال راه اندازی بازار لیزینگ مسکن که به عنوان یک شیوه تامین مالی موثر برای بخشی از بازار مسکن طراحی و تصویب شده است جزو نهادهای پولی است که این نهاد تحت نظارت بانک مرکزی تشکیل شده و فعالیت خواهد داشت. یا بعنوان مثال استفاده از بازار سرمایه و بورس برای تامین مالی در بخش مسکن نهاد مالی محسوب می شود. تمام این ابزارها و نهادهای پولی و مالی می توانند برای تحریک و تقویت بازار تقاضا در بخش مسکن اقشار میان درآمدی و حتی شهرهای میان جمعیتی طراحی و به کار گرفته شوند و این بخش را تقویت کنند.
این استاد دانشگاه به وضعیت موجود بازار مسکن و ساختمان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هر چند بازار معاملات مسکن در فاز پیش رونق قرار گرفته است اما هنوز در این بازار رکود نشانه های خود را حفظ کرده است. دولت یازدهم تا حدودی موفق شد تورم را مهار کند و به طور نسبی تحت کنترل درآورد .
خادم المله تاکید کرد: برای آنکه بازار مسکن در موقعیت رونق کامل قرار گیرد یکی از مهمترین ابزارها و فعالیت های مورد نیاز تحریک طرف تقاضا است. تصویب انواع ابزارها و نهادهای پولی و مالی یکی از موثر ترین روش های تحریک تقاضا در بازار مسکن به شمار می رود. به این ترتیب تغییراتی در سبد تسهیلاتی تقاضا می تواند به تحریک مجدد این سمت بازار کمک کند.
او پیشنهاد داد: حجم این تسهیلات اگر چه در حال حاضر هم می تواند باعث تحریک تقاضا و مقدمه ای برای خروج از رکود باشد اما در صورتی که بانک مرکزی برخی ملاحظات و نگرانی های مربوط به احتمال ایجاد تورم در نتیجه تزریق نقدینگی به بخش مسکن را کنار بگذارد و حجم بیشتری از تسهیلات را به این بخش و بازار تقاضا وارد کند به طور قطع شاهد اثر بخشی بهتر و بیشتری در بازار مسکن خواهیم بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: