کد خبر: ۴۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
رسوايي رابطه نزديکان رییس جمهور آمریکا با مقامات روسيه ادامه دارد؛
تجارت آنلاین: درحاليکه فشار نمايندگان کنگره درباره رابطه روسيه با ترامپ و نزديکانش همچنان ادامه دارد و داماد و پسر رئيس جمهور آمريکا دراينباره به کميته کنگره احضار شدند.
ترامپ در گرداب
فاطمه مهتدی: درحاليکه فشار نمايندگان کنگره درباره رابطه روسيه با ترامپ و نزديکانش همچنان ادامه دارد و داماد و پسر رئيس جمهور آمريکا دراينباره به کميته کنگره احضار شدند.
ترامپ درگير با کابينه خود از جمله انتقاد شديد به دادستان کل کشور جف سشنز است همچنين تغيير سخنگوي کاخ سفيد و مسئول امور ارتباطات پس از شش ماه بيانگر فشار بر دولت ترامپ است.دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا در توئيتري با اشاره به تداوم تحقيقات مربوط به روابط احتمالي ميان کمپين رياست جمهوري سال 2016 وي با روسيه اعلام کرد که "اختيارات کامل براي عفو " دارد.به گزارش خبرگزاري رويترز، ترامپ در اين توئيت مشخص نکرد که در اين راستا چه کسي را براي عفو در نظر دارد.با اين حال اين توئيت‌هاي وي ظاهرا در پاسخ به يک گزارش واشنگتن پست طي روزهاي اخير بوده مبني بر اينکه ترامپ و تيم حقوقي‌اش اقدام به بررسي اختيارات رياست جمهوري براي عفو دستياران ترامپ،‌ اعضاي خانواده‌ و حتي خودش کرده‌اند.ترامپ در توييت خود نوشت "همه موافقند که رئيس جمهور از قدرت کامل براي عفو افراد برخوردار است" و افزود: "تنها جرمي‌که تاکنون اثبات شده، درز اطلاعات عليه ماست". روزنامه واشنگتن پست با استناد به يکسري مقام‌هاي فعلي و سابق آمريکايي گزارش داد: سفير روسيه در آمريکا از جانب آژانس‌هاي جاسوسي آمريکا هدف شنود قرار گرفته در حالي که در اين شنود به روسايش گفته سال گذشته ميلادي با جف سشنز، مشاور ترامپ درباره مسائل مرتبط با کمپين انتخابات رياست جمهوري بحث کرده و در آن زمان سشنز يک سناتور بوده است.ترامپ در توئيت‌هايش نوشت: اين افشاگري‌هاي غيرقانوني بايد متوقف شود.سشنز در حال حاضر دادستان کل دولت ترامپ است.سشنز پيش از اين در جلسه استماع مربوط به تاييدش براي انتصاب در کابينه حرفي درباره روابط سال 2016 خود با سفير روسيه در آمريکا نزده بود و بعدا هم گفت که اين صحبت‌ها مربوط به کمپين انتخابات نبوده است.سناتور مارک وارنر، يک سخنگوي حزب دموکرات، گزارش‌هاي منتشر شده در اين زمينه را به شدت "آزاردهنده" دانسته است.سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا معتقدند روسيه کوشيده است با دخالت در انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده، به روي کار آمدن دونالد ترامپ کمک کنند.طبق قوانين آمريکا، رئيس جمهور اين کشور مي‌تواند پيش از اثبات مجرم بودن يک فرد يا حتي پيش از تفهيم اتهام، افراد را "عفو" کند.کميته قضايي سناي ايالات متحده اعلام کرده که دونالد ترامپ پسر، فرزند رئيس جمهوري، و پل مانافورت، عضو ستاد انتخاباتي او دوشنبه براي "اداي توضيحاتي" در برابر اين کميته حضور خواهند يافت.

*رابطه پنهان روسي
خبر احضار نزديکان ترامپ به کنگره در شرايطي انتشار يافته که کنگره‌امريکا به تحقيقات خود در مورد احتمال ارتباط برخي اعضاي خانواده و ستاد انتخاباتي وي با روسيه ادامه مي‌دهد پسر و داماد ترامپ رابطه‌هايي با برخي مسئولان روسيه داشته‌اند که اخيرا فاش شده است.همچنين، به گزارش شبکه تلويزيوني سي‌ان‌ان آمريکا، قرار است جارد کوشنر، داماد رئيس جمهوري نيز روز دوشنبه براي اداي شهادت در برابر کميته اطلاعات سناي آمريکا حاضر شود. براساس اين گزارش، اين جلسه "پشت درهاي بسته" برگزار خواهد شد.. هفته گذشته انتشار گزارشي در مورد ملاقات دونالد ترامپ پسر با فردي که رسانه‌ها او را يکي از وکلاي دولت روسيه معرفي کردند بار ديگر باعث جلب توجه به اين موضوع شد.گفته شده که در اين ملاقات فرد ديگري نيز حضور داشته که ممکن است مامور اطلاعاتي دولت روسيه باشد.پل مانافورت و جارد کوشنر هم در اين ملاقات حضور داشته‌اند. دراين ميان پايان يافتن دوره فعاليت سفير روسيه در واشنگتن يکي از افراد مظنون در پرونده رابطه پنهاني کمپين ترامپ با روسيه اين موضوع را حساس تر کرده است. به گزارش رويترز، دوره فعاليت «سرگئي کيسلياک» سفير روسيه در ايالات متحده‌امريکا که از وي به عنوان يکي از عناصر کليدي در خصوص دخالت مسکو در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ ايالات متحده ياد مي‌شود، به پايان رسيد. سفارت روسيه در واشنگتن با درج توئيتي در صفحه رسمي‌خود اعلام کرد تا زماني که جانشين سرگئي کيسلياک مسئوليت وي را به دست بگيرد، «دنيس گونچار» وزير مشاور و معاون رئيس هيات مامور روسيه در آمريکا به عنوان کاردار، مسئوليت سفارت را برعهده خواهد داشت. انتظار مي‌رود «آناتولي آنتونوف» معاون وزير خارجه روسيه جايگزين سرگئي کيسلياک که از سال ۲۰۰۸ ميلادي به عنوان سفير روسيه در ايالات متحده در حال فعاليت است، شود. کرملين بايد نامزدي آنتونوف براي تصدي اين سمت را تاييد کند. اين در حالي است که‌امريکا در حال تحقيقات گسترده‌اي در خصوص مداخله روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده است. نام کسلياک در ارتباط با برخي از نزديکان «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري ايالات متحده‌امريکا مطرح شده و کميته‌هاي تحقيقاتي کنگره ايالات متحده‌امريکا در حال بررسي دخالت روسيه و روابط احتمالي مسکو با کمپين انتخاباتي ترامپ هستند. روزنامه واشنگتن پست نوشت که مذاکرات سفير روسيه توسط جاسوس‌هاي آمريکايي استراق سمع شده که در آن سرگئي کيسلياک در گفت‌وگو با مقام‌هاي روس اعلام کرده بود در خصوص کمپين انتخاباتي سال ۲۰۱۶ ميلادي آمريکا با «جف سشنز» وزير دادگستري کابينه ترامپ در خصوص مسائل مرتبط با انتخابات و همچنين مسائلي که براي مسکو از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، گفت‌وگو کرده است. جف سشنز هر گونه صحبت با مقام‌هاي روس در اين خصوص را رد کرده و افزود ديدار وي با سفير روسيه فقط به عنوان يک سناتور آمريکايي بوده است. مايکل فلين مشاور امنيت ملي سابق کاخ سفيد نيز پس از افشاي گفت‌وگو‌هايش با سفير روسيه و گمراه کردن معاون رئيس‌جمهوري در اين خصوص مجبور به استعفا شد.

*تحريم روسيه در انتظار تاييد ترامپ
درحاليکه ترامپ به دنبال کاهش تنش سياسي درباره دخالت روسيه در نتيجه انتخابات رياست جمهوري است. استني هوير، از رهبران حزب دموکرات در کنگره‌امريکا، اعلام کرده است که دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات براي تصويب تحريم‌هايي روسيه به توافق رسيده‌اند. به گفته اين مقام حزب دموکرات، توافق دو حزب اصلي آمريکا تضمين مي‌کند که دو حزب بتوانند بر اجراي تحريم‌ها نظارت کنند. اگر چنان که گفته شده اکثريت نمايندگان دو حزب اصلي مصوبه سنا را تاييد کنند، تحريم‌هاي جديد با امضاي دونالد ترامپ، رئيس جمهور، اجرايي خواهد شد. اگر ترامپ اين لايحه را وتو کند بايد منتظر واکنش تند دموکرات‌ها و جمهوري‌خواهان باشد. در اين ميان کميسيون اتحاديه اروپا به‌امريکا هشدار داده که تحريم‌هاي اقتصادي عليه روسيه را به صورت يک‌جانبه و بدون هماهنگي با اين اتحاديه اعمال نکند.اين کميسيون روز شنبه در بروکسل اعلام کرد که چنين اقدامي‌مي‌تواند پيامدهاي گسترده و ناخواسته‌ي اقتصادي به خصوص بر موضوع انتقال انرژي به اروپا داشته باشد. بر اساس نظر کميسيون اروپا هر گونه مجازات و تحريم جديد عليه روسيه بايد پيش از اجرايي شدن با اتحاديه اروپا هماهنگ شود تا تاثيرگذاري آن بيشتر شده و پيامدهاي ناخوشايند براي کشورهاي شريک نداشته باشد. اعمال تحريم‌هاي جديد عليه روسيه به دليل شبهه دخالت اين کشور در انتخابات آمريکا، الحاق شبه‌جزيره کريمه در اوکراين به اين کشور و نيز حمايت از رژيم بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه صورت گرفته است.دولت آلمان اما مظنون به اين است که اين تحريم‌ها در اصل به خاطر قطع صدور گاز روسيه به اروپا و جايگزين کردن آن با گاز آمريکا صورت گرفته باشد که در اين صورت شرکت‌هايي مثل BASF و E.ON تحت فشار قرار خواهند گرفت. اين دو شرکت در پروژه ايجاد خط لوله گاز شماره ۲ درياي شمال با شرکت روسي گازپروم شريک هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار