کد خبر: ۴۸۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
جهش قیمتی در راه نیست
کارشناس اقتصاد مسکن با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص کنترل بازار مسکن با ابزارهای مالیاتی، گفت: با توجه به وضعیت اقتصاد کشور،‌ هیچ جهش قیمتی در بازار مسکن در راه نیست.
رخ دادن پدیده
کارشناس اقتصاد مسکن با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص کنترل بازار مسکن با ابزارهای مالیاتی، گفت: با توجه به وضعیت اقتصاد کشور،‌ هیچ جهش قیمتی در بازار مسکن در راه نیست.
افشین‌ پروین پور با اشاره به رکود بازار مسکن، اظهار کرد:‌ در بازار مسکن حالتی به نام "شکست بازار" پیش آمده است،‌ یعنی این‌که عرضه و تقاضا برای مسکن وجود داشته و هم در این بازار نیاز به مسکن داریم هم عرضه کننده مسکن.
وی ادامه داد: این در حالی است که به دلیل حباب قیمتی موجود و این‌که قیمت‌ها غیرواقعی بالا رفته است، تقاضاها منجر به خرید مسکن نمی‌شود.
وی با اشاره به این‌که سوداگری عامل اصلی افزایش قیمت مسکن بالاتر از حد منطقی بوده است، تصریح کرد: یکی از وظایف دولت این است که بازارهایی مانند مسکن را در شرایط کنونی کنترل کند.
کارشناس اقتصاد مسکن در این‌باره به مثالی اشاره کرد و افزود:‌ وضعیت کنونی بازار مسکن ایران برای سایر کشورها نیز اتفاق افتاده و راه‌حل‌های مناسبی توسط دولت‌ها برای رفع این مشکل اجرایی شده است.
وی بیان کرد: دهه 70 میلادی در تایوان بازار مسکن دچار "شکست بازار" شد و سیاستمداران این کشور از ابزارهای مالیاتی برای خروج حباب قیمتی استفاده کردند.
مالیات بر خانه دوم، عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی از جمله ابزارهایی است که پروین‌پور به آنها اشاره کرد و گفت: دولت باید از تجربه سایر کشورها در حوزه مسکن استفاده کند تا از این طریق مسکن‌های خالی وارد بازار شود.
وی با انتقاد از عملکرد دولت و وزارت راه و شهرسازی در خصوص خروج مسکن از رکود و کنترل آن در خصوص احتمال افزایش قیمت مسکن نیز اظهار کرد:‌ با توجه به وضعیت بازار مسکن افزایش قیمت‌ها در سال‌جاری خیلی جزئی یعنی 2 تا 3 درصد خواهد بود،‌واقعیت آن است که اقتصاد ایران ظرفیت افزایش بیشتر قیمت را ندارد.
ایرج رهبر عضو کانون انبوه سازان استان تهران پیشتر گفته بود: بازار مسکن همچنان در رکود بسر می برد و روند ساخت و ساز را هم با چالش مواجه کرده است.کاهش عرضه در درازمدت باعث انباشت تقاضا و همچنین در درازمدت باعث افزایش قیمت هم می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: