کد خبر: ۴۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
هیچ وزیری برای ماندن در کابینه دست به دامن نمایندگان نشده است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در یکی از روزنامه‌ها نوشته اند برخی وزرا برای ماندن در کابینه دست به دامن بهارستان شده اند که این خلاف است.
انتقاد لاریجانی از شایعه معامله وزرا با مجلس
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در یکی از روزنامه‌ها نوشته اند برخی وزرا برای ماندن در کابینه دست به دامن بهارستان شده اند که این خلاف است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاس سراسری هیات امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور که صبح سه‌شنبه، 3 مردادماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: وضعیت تصمیم گیری در هیات امنا با آنچه در قانون آمده فاصله زیادی دارد.
وی افزود: منابعی که مجلس و دولت در بودجه تصویب می‌کنند به عنوان کمک تلقی می‌شود، فلسفه‌ای پشت مصوبه مجلس درباره هیات امنا وجود دارد مبنی براینکه سطح رشد و پختگی در دانشگاه‌ها به حدی است که آنان خودشان باید برای خودشان تصمیم گیری کنند نه اینکه دیگران برای آنان تصمیم گیری کنند.

*زمینه مستقل شدن دانشگاه‌ها مهیاست
رئیس مجلس تصریح کرد: مسائل کوچک در هیئت امنا‌ها تصمیم‌گیری می‌شود، اما شما می‌توانید در کار دانشگاه‌ها تحول ایجاد کنید، زمینه این رویکرد که دانشگاه‌ها به سمت استقلال پیش بروند کاملا مهیاست.
لاریجانی با اشاره به وضعیت عمومی اقتصادی کشور اظهار داشت: رتبه ایران در رشد ناخالص داخلی در منطقه از بین ۲۴ کشور دهم و در جهان رتبه ۸۴ است در حالی که براساس سند چشم انداز باید رتبه اول در منطقه داشته باشیم و در این چهار سال هم پیشرفتی نداشتیم، سهم سرمایه‌گذاری خارجی هم که برای کشورمان ضروری است توفیق زیادی نداشتیم البته طی این مدت کمی بهتر شدیم.
وی ادامه داد: سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به درستی اجرا نشد، واحد‌هایی را از اینجا گرفتند و به دستگاه دولتی دیگری دادند؛ زمینه رقابت و شادابی دستگاه‌ها فراهم نشد در زمان مورد نیاز برای شروع کسب و کار در منطقه از بین ۲۰ کشور دارای رتبه ۱۵ هستیم، در رقابت اقتصادی از بین ۲۰ کشور در منطقه رتبه ۱۳ را داریم و در جهان دارای رتبه ۷۶ هستیم.

*ایران رتبه 90 نرخ بیکاری را در جهان دارد

رئیس مجلس تصریح کرد: در آزادی اقتصادی در منطقه از بین ۲۲ کشور دارای رتبه ۲۲ هستیم و در جهان رتبه ۱۷۴ را داریم. در نرخ بیکاری در منطقه از بین ۱۰ کشور منطقه رتبه ۹ را داریم و در جهان رتبه ۹۰ را داریم.
لاریجانی گفت: در نرخ تورم در منطقه از بین ۲۴ کشور دارای رتبه ۱۹ هستیم و در جهان از بین ۱۸۹ کشور دارای رتبه ۱۵۸ هستیم، البته در کاهش نرخ تورم در ۴ سال گذشته ۳۰ رتبه بهتر شدیم.
وی اذعان کرد: در بحث جمعیت شهری به جای اینکه توسعه ما به سوی تولید پایدار در روستا‌ها بیانجامد بیشتر مردم به شهر‌ها هجوم می‌آورند، مصرف انرژی در کشور مدام بیشتر می‌شود. وضعیت اقتصادی کشور نیازمند تحول است، هزینه‌های جاری کشور زیاد است و خدمات گران ارائه می‌شود. این آمار نشان می‌دهد با این روند به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله نمی‌رسیم، چرا که دیگران هم در حال حرکت هستن و آنان منتظر نمی‌مانند، آنان هم به دنبال جذب سرمایه گذاری هستند.
رئیس مجلس تاکید کرد: دانشگاه‌ها در دنیا با پول نفت اداره نمی‌شوند و روی پای خودشان می‌ایستند، اما تقریبا هیچ دانشگاهی در کشور ما اینگونه نیست؛ این بودجه‌ای که امسال دادیم با زحمت بسته شده و این روند برای آینده کشور میسر نیست.
وی با بیان اینکه مهمترین چالش امروز ما چالش اقتصادی است، افزود: سمت گیری هیات امنای دانشگاه‌ها باید به سمت رسیدن به این اهداف باشد، البته در بحث بهداشت و محور‌هایی همچون کاهش مرگ و میر نوزادان و افراد، واکسیناسیون پیشرفت خوبی داشته ایم اما نرخ تولد در کشورمان نسبت به بقیه کشور‌ها پایین است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

*حاشیه ها ذهن همه مسئولان را درگیر کرده است
لاریجانی با تاکید براینکه وقتی با چالشی مواجه هستیم باید حواشی را کم کنیم، گفت: ما یک زندگی سیاسی در کشور داریم که پر از حواشی است که ذهن همه مسئولان را درگیر کرده و باید از حواشی و این چالش‌ها پرهیز کنیم،  دیدم در یک روزنامه نوشتند وزرا برای حضور در دولت بعدی دست به دامن مجلس شده‌اند یا این‌ها معاملاتی کرده‌اند که این موضوع واقعیت ندارد و این صحبت‌ها خلاف واقع است.
رئیس مجلس تاکید کرد: من هیچ وزیری را سراغ ندارم که برای این امر آمده باشد البته برخی آمدند گفتند که نمی‌خواهیم در دولت بعدی باشیم مانند همین آقای هاشمی وزیر بهداشت که ما توصیه کردیم در دولت بعد هم بمانید اگر رئیس جمهور از شما خواست، البته بنده آشنایی زیادی با وی نداشتم.
وی ادامه داد: در دولت قبل به دلیل حواشی که می‌گفتند ذهنیت مثبتی نسبت به وی نداشتم، نزدیک فرا رسیدن دولت قبل بود که طی جلسه‌ای با حضور ناطق نوری، بحث قاضی‌زاده هاشمی مطرح شد که بنده قدری هم سختگیرانه عمل کردم و بعد‌ها متوجه شدم انسانی معقول و فعالی هستند و دیگر دوست شدیم و اکنون این دوستی در حد ارادت است.
لاریجانی در ادامه همراه با مزاح تصریح کرد: البته خانواده ما دورا دور وی را می‌شناختند، اما چون وزیر بهداشت چشم پزشک است و چشم سیاسیون را جراحی می‌کند موفق به دیدار وی نبودم؛ البته شاید به دلیل جراحی‌های ایشون وضع سیاسی کشور اینگونه شده است و درست نمی‌بینند.

*درباره انتخاب کابینه بین مجلس و دولت معامله ای صورت نگرفته است
رئیس مجلس اظهار داشت: ما با هیچ شخصی نسبتی نداریم و برخی اظهارات رسانه ها درباره وزرا و مجلس کاملا معکوس است، معامله‌ای صورت نگرفته است، سطح قوا آنقدر نازل نیست که معامله‌ای صورت گیرد.
وی تاکید کرد: این حرف‌ها حاشیه است و ذهن‌ها را از مسئله اصلی دور می‌کند. ذهن مسئولان باید درگیر این باشد که چگونه شرایط اقتصادی بهبود یابد و چگونه هزینه‌ها را کاهش دهیم. اگر تصور کنیم منابع کشور غنی است و مجلس می‌تواند ۲ برابر هزینه کند این تصور اشتباه است.
لاریجانی عنوان داشت: هزینه سلامت را باید از درآمد‌های پایدار تامین کنیم تا دل مسئولان در این زمینه نلرزد، خواهش من از شما نخبگان این است که وضع اقتصادی کشور را دریابید برخی از درآمد‌ها در وزارت بهداشت در سطوح مختلف متوازن نیست و نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند متناسب با شرایط تصمیم گیری کنند اگر ما تصویری از وضعیت کشور را به نخبگانی مثل شما عزیزان ارائه دهیم شما به مسئولان کمک خواهید کرد ما روی امنیت پایدار درآمد‌های شما فکر می‌کنیم، یک وظیفه ملی این است که هزینه ملی را کاهش دهیم. اگر هر دستگاهی جزیره‌ای عمل کند موفق نخواهیم بود لایحه بودجه باید سمت گیری داشته باشد و منابع بودجه هم نباید درآمد‌های نفتی باشد، شما نخبگان با این شرایط کشور تحولی را در اداره کشور ایجاد کنید.


نام:
ایمیل:
* نظر: