کد خبر: ۴۸۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
سخنگوی دولت:
سخنگوی دولت گفت: هر نوع نقض برجام اعم از اعمال تحریم‌ها قطعا نقض این قرارداد خواهد بود.
دولت لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها را پس نمی گیرد
سخنگوی دولت گفت: هر نوع نقض برجام اعم از اعمال تحریم‌ها قطعا نقض این قرارداد خواهد بود.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل ساختمان کوثر برگزار شد، به ارائه گزارشی در مورد رشد اقتصادی کشور پرداخت و اظهار داشت: همواره میان آماری که از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام می‌شود، تفاوت‌هایی وجود دارد این مسئله به دلیل این است که سال پایه این دو مرکز یکی نیست.
سخنگوی دولت اضافه کرد: بانک مرکزی اقدام به محاسبه نرخ رشد اقتصادی بر اساس سال پایه بانک مرکزی کرد در پایه سال 76 رشد اقتصادی با نفت برای سال 95 در مرکز آمار 8.3 درصد اعلام شد.
وی افزود: مرکز آمار بر اساس سال پایه 90 همین رشد را محاسبه کرده و رشد اقتصادی با نفت 11.1 درصد است. رشد اقتصادی بدون نفت بر پایه سال 76، 6.3 درصد و بر پایه سال 90، 6.4 درصد است.
نوبخت با بیان اینکه رشد گروه کشاورزی بر پایه سال 76، 5 درصد و بر  پایه سال 90، 2 درصد است گفت: رشد گروه صنعت بر پایه سال 76، 11.3 درصد و بر پایه سال 90، 18.1 است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: رشد بخش ساختمان بر پایه سال 76 منفی 12.6 درصد است رشد خدمات بر پایه سال 76، 7.1 درصد و بر پایه سال 90، 5.9 درصد است.
وی با بیان اینکه مرکز آمار نرخ تورم را هم بر پایه بانک مرکزی اعلام کرده است گفت: نرخ تورم تیرماه 7.6 درصد و نسبت به خردادماه تا 7.4 درصد بوده، 2 دهم واحد درصد افزایش داشته است.
نوبخت ضمن اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه نیز تأکید کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه در تیر ماه 8.9 درصد و در خردادماه 9.4 درصد است یعنی 5 دهم واحد درصد تقلیل پیدا کرده است ما برای اینکه از رکود خارج شویم حتما باید رشد بیشتری داشته باشیم.
سخنگوی دولت به ارائه آماری در مورد وضعیت خرید گندم از کشاورزان پرداخت و در این مورد گفت: دولت به صورت تضمینی به ازای هر کیلو هزار و 300 تومان گندم را از کشاورزان خریداری می‌کند و با قیمت حدود 600 تومان به نانوایان می‌دهد، یعنی با نصف قیمت آنچه که خود می‌خرد نان را عرضه می‌کند و این مسئله بار مالی سنگینی را به بودجه وارد می‌کند اما در راستای امنیت غذایی کشور است و تولید داخلی را بالا می‌برد بنابراین انجام این کار برای ما ارزشمند است.
وی اظهار داشت: ما در سال گذشته بیش از 15 هزار میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم پول پرداخت کردیم و اگر دولت این کار را جزء هزینه‌های جاری دولت نمی‌دانیم بلکه این مسئله برای زیر ساخت‌های تولید کشور است.
نوبخت بیان کرد: مشکلی که با بعضی دوستانمان داریم این است که می‌گویند هزینه‌های جاری را کاهش دهیم و منتظر پاسخ نمی‌مانند؛ دولت هم خواستار کاهش هزینه‌های جاری است اما کدام هزینه‌های جاری را باید کاهش دهیم؟ آیا از حقوق بازنشستگان کم کنیم؟ آیا هزینه‌های آموزش و پرورش را ندهیم؟ براساس آنچه مقام معظم رهبری هم تأکید کردند کارهای آموزش و پرورش را به عنوان کارهای عمرانی در نظر خواهیم گرفت؛ آیا از نیروهای مسلح کم کنیم؟

*قدرت مذاکرات ما به بنیه دفاعی بستگی دارد

سخنگوی دولت ادامه داد: نسبت به کشورهای دیگر جمهوری اسلامی خیلی کم برای نیروهای مسلح هزینه می‌کند چنانچه قدرت مذاکرات مان به بنیه دفاعی بستگی دارد هر چقدر قوی تر باشیم قدرت چانه زنیمان نیز بیشتر خواهد بود، دولت هم به این مسئله آگاه است.
وی تصریح کرد: تا دوم مردادماه 7 میلیون و 250 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و ارزش کل این مقدار خرید 9 هزار و 490 میلیارد تومان است .
نوبخت ادامه داد: بالغ بر 7 هزار و 730 میلیارد تومان تا به امروز به کشاورزان پرداخت شده و بقیه نیز در دست پرداخت است.
سخنگوی دولت تأکید کرد: دولت برای دو هدف افزایش تولید به میزان 8 درصد با قیمت  ثابت و  ایجاد 950 هزار فرصت شغلی مصمم است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا رسانه‌ای اعلام کرده که دولت برای ایجاد رشد اقتصادی دست به دامان شهرام جزایری شده است، گفت: دولت یازدهم برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم از مسیر اعتلای تسهیلات بانکی به واحد‌های تولیدی و افزایش سرمایه‌گذاری و تخصیص اعتبارات به طرح‌های عمرانی تلاش کرده است، این حرف بسیار نادرست است و به منزله خدشه‌دار وارد کردن به فعالیت‌ها است، مردم با وجود تمامی مسائلی که در مناظره‌های انتخابی مطرح شد تصمیم خود را گرفتند و رأی قاطع خود را به روحانی دادند رئیس جمهور هم به وعده‌های خود پایبند است.

*در برابر نقض برجام اقدام قاطع انجام می‌دهیم
نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه برای تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه در سنای آمریکا رأی‌گیری می‌شود، اگر این تحریم‌ها اعمال شوند برجام نقض شده است، پاسخ دولت به این موضوع چیست؟ اظهار داشت: در ارتباط با هر نوع نقض برجام اعم از اعمال تحریم‌هایی که در برجام تکرار و وضع آنها لغو شده قطعا نقض برجام صورت گرفته است به همین جهت در داخل گروهی در این خصوص پیگیر ماجرا هستند و مرتبا اوضاع را رصد می‌کنند.
سخنگوی دولت اضافه کرد: موارد چگونگی اجرای برجام توسط هر یک از طرف‌های قرارداد بررسی می‌شود تا از حقوق ملی‌مان نمی‌گذریم و به محض اینکه گزارش‌های لازم و مستند از سوی کارگروهی که به صورت گروهی مسئله را رسیدگی می‌کند، دریافت کنیم قطعا اقدام قاطع انحام می‌دهیم.
وی تأکید کرد: این که دولت آمریکا در ارتباط با احکام قوه قضائیه ایران مداخله کند بی اساس است و پاسخش داده می‌شود این درشت‌گویی ها را اولین باری نیست که می‌شنویم ما هیچ توجهی به این حرف‌های غیر منطقی نمی‌کنیم و از حقوق‌مایمان استفاده می‌کنیم.

*صرف استفاده از کارت سوخت مصرف بنزین را کاهش نمی‌دهد

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افزایش مصرف بنزین ناشی از حذف کارت سوخت است گفت: در مورد افزایش مصرف بنزین آنچه وزارت نفت بیان کرده، منطقی است وقتی تعداد ماشین‌ها زیاد بشود مسلما نیاز به سوخت‌گیری هم افزایش می‌یابد.
سخنگوی دولت اظهار داشت: این که گفته شده کارت سوخت می‌تواند مصرف را کاهش دهد بر این اساس است که کارت سوخت را به مردم بدهیم و سهمیه‌بندی هم داشته باشیم، بنابراین سوختی مصرفت نخواهد شد؛ استدلال وزارت نفت در مورد اینکه صرف کارت سوخت نمی‌تواند مصرف را کاهش بدهد منطقی است.

*قانون پولی و بانکی کشور مربوط به 50 سال پیش است
وی در پاسخ به سوالی در مورد تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان و مخالفت تلویحی مجلس با این مسئله افزود: قانون پولی و بانکی کشور مربوط به 50 سال پیش است و بر اساس اصلاحیه جدید بیش از 80 ماده این قانون به روز شد و سپس تحویل مجلس شورای اسلامی دادیم.
نوبخت بیان کرد: در یکی از مواد آن گفته شده واحد پول ملی به جای ریال تومان باشد، اما متأسفانه گویا اظهارنظر ها فقط روی این ماده متمرکز شده و نسبت به 80 مورد دیگر که اصلاح شده‌اند، توجهی نداشته باشیم اقدام درستی نیست شما ببینید داد و ستاد‌های مردم واقعا با تومان است یا ریال؟

*درباره طرح دولتی مواد مخدر منتظر نظر نهایی مجلس شورای اسلامی می‌مانیم
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه اخیرا مجلس شورای اسلامی طرح توزیع مواد مخدر دولتی را مطرح کرده است، لطفا نظر دولت را در این مورد اعلام کنید، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید در این مورد اظهار نظر کند، خود نمایندگان می‌گویند که همچنین نیست و اقدامی برای توزیع مواد مخدر صورت نمی‌گیرد، آنها گفته‌اند کارهایی که برای طرح اعتیاد لازم را انجام می‌دهند اما باید صبر کنیم ببینیم این طرح به کجا می‌انجامد سپس دولت نظرش را به صورت مستقیم بیان می‌کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین دارد بیان کرد: در مورد محدود کردن مصرف بنزین از طریق سهمیه بندی و قیمت گذاری در دولت هیچ طرحی برای این کار نداریم.
نوبخت در  پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اجرای هدف‌مندی یارانه‌ها همچون گذشته ادامه می‌یابد یا خیر گفت: در مورد موضوع هدفمندی یارانه‌ها آیین‌نامه اجرایی‌اش در قانون بودجه دیده خواهد شد و ما در دست تهیه داریم.

*صدور ویزا برای حجاج هیچ مشکلی ندارد
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا اعلام شده که عربستان برای 10 دیپلمات ایرانی ویزا صادر نکرده است اضافه کرد: در مورد صدور ویزا برای کادر کنسولگری جمهوری اسلامی اطلاعاتم در حد وزارت خارجه است، صدور ویزا برای حجاج در حال صادر شدن است و مشکلی نیست امیدواریم صدور ویزا برای 10 دیپلمات هم حل شود؛ طی تماسی که رئیس سازمان حج و زیارت با مسئولین سعودی داشته است، آن ها تأکید کرده‌اند که به تعهداتشان پایبندند.
نوبخت در پاسخ به سوالی درمورد ضرورت وحدت میان سران قوا، اظهار داشت: سران قوا دائما با یکدیگر رایزنی می‌کنند، اخیرا مجلسی‌ها مهمان رئیس جمهور بودند در جلسه‌ای هم روسای دو قوای دیگر حضور داشتند و در مورد مسائل مهم کشور صحبت کردند این‌ها نمادهایی از وحدت است، ما هم فکر می‌کنیم که روسای قوا برادران ایمانی یکدیگر هستند.

*ملاک رئیس جمهور برای تعیین کابینه شایسته گزینی است
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در کابینه دوازدهم از اقوام هم حضور دارند، گفت: ملاک برای رئیس جمهور شایسته‌گزینی است و هیچ محدودیتی هم برای آن وجود ندارد امیدواریم به نحو مناسبی چینش کابینه انجام شود احتمال می‌دهم تا پایان این ماه ترکیب کابینه قطعی شود.
نوبخت تأکید کرد: ما اصلا تفکیکی برای استفاده از اقوام قائل نیستیم برای همین سازمان برنامه و بودجه بسیاری از مدیران و مشاوران بنده از اقوام مختلف هستند و از کارشان واقعا راضی هستم.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیدار اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با رئیس جمهور به منزله سهم‌خواهی در نظر گرفته شده است، گفت: رئیس جمهور با هر سه فراکسیون مجلس دیدار داشتند، به کار بردن این واژگان سخیف است، دولت برای همه تشکل‌ها و سازمان‌ها گوش شنوا دارد و فرقی نمی‌کند که این فراکسیون‌ها در داخل مجلس باشند یا خارج از آن.

*لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها را پس نمی‌گیریم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا گفته شده که گویا دولت قصد دارد لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها را پس بگیرد، گفت: چرا این لایحه‌ها را پس بگیریم؟ کمیسیون اصلی مربوطه تأیید کرده و بعضی از کمیسیون‌های دیگر هم تأیید نکرده‌اند. کارآمدی دولت به ساختار و سازماندهی‌اش وابسته است.
نوبخت بیان کرد: تجربه گذشته نشان می‌دهد که اگر وزارت بازرگانی از صنعت جدا شود موثر تر خواهد بود، اکنون وزارت صنعت خود مجددا ریاست برخی از واحدهای صنعتی را بر عهده گرفته است، ما می‌خواهیم به گونه‌ای به مردم خدمت کنیم که آنان راضی باشند، ما می‌گوییم که تفکیک وزارتخانه‌ها به نفع کشور است چرا که کار اجرایی را انجام می‌دهیم.

*برای اجرای منشور حقوق بشر از همکاری قوه قضائیه استفاده می‌کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت به قوه قضائیه برای اجرای منشور حقوق شهروندی همکاری می‌کند یا خیر، اظهار داشت: منشور حقوق شهروندی با تکیه بر قانون اساسی و اسناد بالادستی تهیه شده است و همه آحاد سهیم کشور این منشور را ترسیم کرده‌اند اینکه ما باید از همکاری قوه قضائیه استقبال کنیم سخن بسیار درستی است.
وی ادامه داد: ما باید هم با هم همکاری کنیم آنچه که سخنگوی قوه قضائیه درباره ظرفیت بزرگ قانونی این قوه اشاره کرد، درست کرد ما از این ظرفیت برای اجرای منشور حقوق شهروندی استفاده می‌کنیم.
نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گویا بانک‌ها افزایش مبلغ وام مسکن را نپذیرفته‌اند، گفت: بنده به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه در شورای پول و اعتبار عضویت دارم امروز عصر اگر جلسه این شورا برگزار شود این مصوبه را جویا خواهم شد و اگر هم مشکلاتی وجود داشته باشد آن را برطرف می‌کنیم.

*دولت اسناد خود را در مورد متهمان نفتی به قوه قضائیه ارسال کرده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا دادگاه متهمان نفتی برگزار شده و از نقش برخی وزرای دولت‌های نهم و دهم در این موضوع صحبت‌هایی شده است، اظهار داشت: اقدامی که هم اکنون صورت می‌گیرد با کمک دولت بوده و دولت هم اسناد خود را از طریق وزارت نفت به قوه قضائیه ارائه کرده است، از رسانه‌های محترم انتظار داریم بر پایه تصمیم نهایی دادگاه اقدام کنند.
وی بیان کرد: در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها ممکن است حرف‌هایی مبادله شود باید منتظر صدور قطعی رأی باشیم، سیاست دولت این نبوده که قبل از صدور رأی، مسائل را رسانه‌ای کند و خدایی نکرده حیثیت افراد مخدوش شود، دولت وظیفه خود می‌داند که حقوق مردم را پیگیری کند و حاتم بخشی نکند.
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره استفاده‌های غیرقانونی از انرژی الکتریکی و منابع آبی اظهار داشت: استفاده غیرقانونی از انرژی موجب شد تا حق آب دریاچه ارومیه به آن داده نشد و برخی از تالاب‌ها خشک شود انتظار ما این است که وزارت نیرو با قاطعیت برخورد کند.
وی در پاسخ به سوالی درباره نامه بیش از 71 اقتصاددان رئیس جمهور درمورد کابینه گفت: اینکه نسبت به اعضای کابینه اظهارنظر می‌شود بسیار مثبت است بگذارید همه مطالبشان را بگویند رئیس جمهور هم با آگاهی و اشرافی که به همه عملکردها دارد تصمیم نهایی خود را می‌گیرد.

*لازم نبود از سازمان هدفمندی یارانه تحقیق و تفحص صورت گیرد
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها بیان کرد: بنده در جایگاه حقیقی و با عنوان کسی که تجربه‌ای در امور تقنینی مجلس دارم معتقدم که این از مصادیق تحقیق و تفحص نیست چرا که همه کارهای سازمان هدفمندی مشخص و روی کاغذ است، البته نمایندگان حق تحقیق و تفحص دارند.
نوبخت ادامه داد: عده‌ای می‌گویند که چرا پول تولید را نمی‌دهید مگر پولی هم می‌ماند که به تولید داده شود، اگر بتوانیم یارانه بخش زیادی را قطع کنیم و فقط افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی یارانه بگیرند آن وقت می‌شود به تولید هم کمک کرد چنانچه سال گذشته از محل هدفمندی یارانه‌ها 865 میلیارد تومان برای اجرای طرح سلامت کمک شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بانک‌ها اقدام به پرداخت وام با ضمانت یارانه به مردم کرده‌اند در حالی که امسال سال پایانی یارانه‌ها است، گفت: اینکه بگوییم سال پایانی است صحیح نیست، ما در بودجه 96 احکامی برای اصلاح قیمت‌ها مشخص کردیم و در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم هم تصریح شده که هدفمندی چگونه بشود بنابراین نگرانی برای بانک‌ها در زمینه توقف پرداخت یارانه‌ها وجود ندارد.

*تیم اقتصادی دولت موفق عمل کرده است
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه عملکرد تیم اقتصادی دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: برای ارزیابی از عملکرد‌ها باید ببینیم که چه مأموریتی به افراد داده شده است، در سال 92 این تیم در حالی اقتصاد را تحویل گرفت که تورم بالای 40 درصد بود و رشد اقتصادی هم وضعیت نامناسبی داشت.
نوبخت بیان کرد: بزرگترین مأموریت این تیم در شرایطی که تحریم داشتیم پایین آوردن نرخ تورم و بالا بردن رشد اقتصادی بود نگوییم که اینها ناموفق بوده‌اند به نظرم موفق بوده‌اند و کارنامه‌شان نشان دهنده همین موفقیت است.
وی گفت: از تیم اقتصادی جدید دولت می‌خواهیم تا با عزیزان اقتصاددان و دانشمندمان جلساتی را برگزار کنند و نظرات آنان را بگیرند.

*نفس جلسه روحانی با فرمانده سپاه خوب و مناسب بود
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی‌تان از جلسه رئیس جمهور با فرماندهان سپاه چیست، بیان کرد: من هم مثل شما از رسانه‌ها شنیدم و هنوز وقت نکردم که از رئیس جمهور بشنوم اما نفس این جلسه بسیار خوب و مناسب بود برای اینکه بتوانیم کارهای بزرگ در کشور انجام دهیم باید همه در کنار هم باشیم و بتوانیم کشور را به جایگاه رفیعی برسانیم.

*تمدید یک هفته‌ای مهلت بررسی قرارداد توتال از سوی هیئت 7 نفره
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره جزئیات جلسه هیئت نظارت بر قرارداد توتال، ادامه داد: مطابق ماده 3 و7 قانون نفت مصوب سال 66 که اصلاحیه آن در سال 91 اعمال شده هیئتی عالی متشکل از روسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و انرژی مجلس، دادستان کل کشور، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر نفت است که تاکنون دو جلسه تشکیل داده‌اند.
وی ادامه داد: یک نسخه از این قرارداد برای دادستان کل کشور و رئیس قوه مقننه ارسال شده دوستان ما در قوه قضائیه معتقد بودند که باید فرصت بیشتری برای مطالعه داشته باشند لذا مهلت بررسی این قرارداد یک هفته دیگر تمدید شد، اگر تقاضای تمدید مجدد نشود در نشست بعدی نتیجه را به شما اعلام خواهم کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار