کد خبر: ۴۸۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد:
دارندگان سهام عدالت که صورتحساب آنها یک میلیون تومان است مبلغ ۱۲۵هزارتومان سود علی الحساب دریافت می کنند و پیش بینی می شود پس از برگزاری مجمع هلدینگ خلیج فارس این سود به ۱۵۰هزارتومان برسد.
150هزار تومان سود سهام عدالت
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصی سازی در نشست خبری گفت: : سال گذشته آیین رونمایی سامانه سهام عدالت صورت گرفت و بر این اساس ٤٧ میلیون نفر مجاز به ورود به سامانه شدند و از سال ٩٦ نیز شماره شبا دریافت شد و بر اساس آن تا امروز ٣٦ میلیون نفر وارد سامانه شده و از وضعیت سهام خود مطلع شده اند و ٢٩ میلیون نفر شماره شبا داده اند و اگر شماره شبای بانکی اعلامی فرد با کد ملی وی همخوانی نداشته باشد، با پیامک به مشمولان اطلاع داده می شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه از ۴۹ شرکت دارای قیمت گذاری قطعی برای سهام عدالت تا امروز ۳۰ شرکت مجمع عمومی برگزار و سود توزیع کرده اند، در نشست خبری گفت: تا امروز سه هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان سود برای تقسیم میان سهامداران سهام عدالت تصویب شده است.
معاون وزیر اقتصاد درباره‌ شرکت‌هایی که تاکنون مجامع‌شان برگزار نشده، گفت: تنها سه شرکت باقی مانده انتهای سال مالی آن شرکت‌ها سی و یکم تیرماه بوده است. یکی از آن شرکت‌ها که برای ما اهمیت ویژه‌ای هم دارد شرکت هلدینگ خلیج فارس است که قانونا تا پایان مهرماه فرصت دارد مجمع خود را تشکیل دهد. این شرکت در طی سال‌های گذشته سود خوبی را تصویب کرده و عدد قابل توجهی از سود صاحبان سهام عدالت از این شرکت ناشی خواهد شد.
وی افزود: اگر این مبلغ را میان مشمولان سهام عدالت تقسیم کنیم به کسانی که سهام تخصیص یافته به آنان از محل سود، تخفیف و آورده نقدی مشمول مجموعاً یک میلیون تومان شود، برای هر نفر ۱۲۵ هزار تومان سود عملکرد سال ۹۵ تخصیص می‌یابد.
وی گفت: اگر کسی تن‌ها صاحب ۵۳۰ هزار تومان سهام باشد و بقیه تا یک میلیون تومان را از محل آورده نقدی نپرداخته باشد ۵۳ درصد این مبلغ را سود دریافت خواهد کرد.
رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: تک تک مشمولان سهام عدالت می‌توانند با توجه به صورتحساب دریافتی خود مبلغ سود خود را تا امروز محاسبه کنند.
وی با بیان اینکه شرکت هلدینگ خلیج فارس که یکی از شرکت‌های بزرگ سهام عدالت است هنوز سود تقسیم نکرده و تا پایان مهر فرصت دارد که مجمع بگذارد و سود تقسیمی را تصویب کند، گفت:: تصور ما این است که بالغ بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان، این شرکت سود سهام عدالت خواهد داشت به این ترتیب سهم سود سهام عدالت که قرار است بین مشمولان توزیع شود به بیش از چهار هزار میلیارد تومان می‌رسد.
پوری حسینی افزود: به این ترتیب سود سهام مشمولی که صاحب یک میلیون تومان سهم باشد ۱۵۰ هزار تومان خواهد شد.
وی در بخش دیگری با اشاره به برگزاری همایش ارزیابی عملکرد خصوصی سازی در اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در روز یکشنبه آینده در محل مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود گفت: در این همایش یک روز قصد داریم گزارشی از اجرای اصل 44 قانون اساسی، میزان واگذاریها، نقاط قوت و ضعف خصوصی سازی، اقدامات دولت یازدهم در راستای واگذاریها و ... را ارائه دهیم و به بررسی چالش های موجود در این زمینه بپردازیم.
رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: تمایز این همایش با سایر همایش های سازمان خصوصی سازی در 16 سال گذشته این است که در این همایش، نتیجه ارزیابی این سازمان از واگذاریهای کنترلی خود منتشر خواهد شد و از شرکتهای موفق در این زمینه قدردانی به عمل خواهد آمد.
وی اضافه کرد: ارزیابی های منتشر شده، توسط دو گره مستقل از دولت و سازمان خصوصی سازی صورت گرفته است که مبنای آن 3 سال قبل و سه سال بعد از واگذاریهای بوده و 7 شاخص و بیش از 20 زیرشاخص نیز در این رابطه مبنای نمره گذاری قرار گرفته است.
پوری حسینی افزود: در این همایش از 9 شرکت برتر در این زمینه تقدیر خواهد شد و بنا داریم تا دلایل این انتخاب و شیوه ارزیابی و گزینش نهایی این شرکتها را عنوان کنیم.
وی با بیان این که متاسفانه در اذهان عمومی جامعه این‌گونه رسوخ شده که واگذاری کنترلی سهام دولت موجب نابودی شرکتها و صنایع می شود و برخی ها هم بر این موضوع اصرار دارند اذعان داشت: جرقه برگزاری این همایش در جلسه ای در سال گذشته زده شد که بنده در جلسه هیئت دولت حضور داشتم و گزارشی ارائه و در آن توضیح دادم که در مجموع، سطح اشتغال با اجرای سیاست خصوصی سازی افزایش پیدا کرده است و بر این اساس در این جلسه اصرار بر رسانه ای شدن این گزارشات شد که نتیجه آن برگزاری این همایش است.
رئیس کل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: ارزیابی های صورت گرفته از میان حدود 100 شرکت بود که سهام آنها به صورت کنترلی در این سالها واگذا شده بود و افزایش سطح اشتغال در واگذاریها یکی از نتایج آن است. البته این موضوع نشان میدهد خصوصی سازی در کشور مظلوم واقع شده است و با تمام فشارهایی که به این سازمان و خریداران تحمل می کند، در عمل خوشبختانه سطح اشتغال و بهره وری در شرکتها افزایش پیدا کرده است و خصوصی سازی کارنامه درخشانی در این سالها از خود بجا گذاشته است.
وی ادامه داد: با این تفاسیر در روز یکشنبه آینده و در جریان این همایش از 3 شرکت برتر در شاخص اشتغال، 3 شرکت برتر در شاخص بهره وری و 3 شرکت برتر در مجموع شاخص ها با تندیس و لوح سپاس تقدیر به عمل خواهد آمد و این 9 شرکت موفق، معرفی می شوند.
پوری حسینی تاکید کرد: همچنین نتیجه این همایش این خواهد بود که دولت به بخش خصوصی اعتماد دارد و دیدگاه دولت به این بخش مهم اقتصادی در کشور بد نیست.
وی در ادامه به ارائه آمار و اطلاعاتی در مورد عملکرد 16 سال گذشته اجرای سیاست خصوصی سازی در کشور پرداخت و گفت: از سال 80 تاکنون 1713 بنگاه و شرکت در لیست واگذاریها این سازمان قرار گرفته است که از این تعداد در خصوص 845 مورد تصمیم گیری نهایی و واگذاری صورت گرفته است.
پوری حسینی اضافه کرد: از 845 ک و بنگاهی که تعیین تکلیف آنها صورت گرفته، 176 شرکت مصوبه انحلال گرفته اند یا ورشکسته شده اند و یا این که در دیگر شرکتها ادغام شده اند و بدین ترتیب از لیست واگذاریها خارج شده اند.
وی ادامه داد: همچنین 218 شرکت دیگر از 845 شرکت ذکر شده، به دلایل مختلف قابل واگذاری نیستند و از لیست واگذاریها خارج شده اند که می توان به شرکتهای آبفای شهری و روستایی، صندوقهای حمایت از کشاورزان، شرکتهای توزیع برق و گاز و .. که بیشتر خدماتی هستند و از دولت یارانه می گیرند، اشاره کرد.
وی افزود: همچنین 145 شرکت دیگر از 845 شرکت تعیین تکلیف شده، در آستانه خروج از لیست واگذاریها قرار دارند تا پس از مهیا شدن شرایط واگذاری، عرضه و فروخته شوند.
خصوصی سازی تمام نمی شود
رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: با توجه به تعداد شرکتها و بنگاهای باقی مانده در لیست واگذاریها، نباید انتظار پایان خصوصی سازی در سال 96 را داشت و با این حال تلاش می کنیم با فراهم آوردن سازوکارهای لازم در دولت یازدهم با انرژی بیشتری واگذاریها را دنبال کنیم. 
وی همچنین تصریح کرد: از 845 شرکت واگذار شده در 16 سال گذشته 704 مورد به صورت رقابتی واگذار و 120 مورد هم در قالب رددیون و 21 مورد دیگر هم در قالب طرح توزیع سهام عدالت واگذار شده اند.
پوری حسینی اذعان داشت: البته از نظر ما رددیون سهام خصوصی سازی نیست. با این حال این سازمان عین قانون را در سالهای گذشته اجرا و سهام دولتی را بابت رددیون عرضه کرده است.
رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به این که رددیونهای انجام شده توسط این سازمان مربوط به دولتهای قبلی است تصریح کرد: در دولت یازدهم حتی یک مورد رددیون به تصویب نرسیده است و تنها دو مورد رددیون به صندوق بازنشستگی فولاد و صندوق تامین اجتماعی داشتیم که آن هم به مصوبات دولت نهم و دهم باز می گردد که توسط این دولت ارجایی شد.
وی با اشاره به این که در دولت یازدهم تلاش کردیم با توقف واگذاریها از طریق رددیون ریل خصوصی سازی را تغییر دهیم گفت: برخی اظهار نظرها در مورد واگذاری سهام در قالب رددیون در دولت یازدهم از روی بی اطلاعی است. بعلاوه این که در تیرماه 93 هم مجلس مصوبه ای را تولید کرد که بر اساس آن واگذاری عین سهام در قالب رددیون ممنون شده است که اجرای این قانون کمامان ادامه دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: