کد خبر: ۴۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با تجارت آنلاین تشریح کرد:
وزیر نیرو می گوید: مخالفان سدسازی دیدگاهی صحیح نسبت به مسایل واقعی جامعه ندارند؛ آنها دیدگاهی رمانتیک دارند، در حالی که ما در کشور با مسایلی واقعی روبرو هستیم.
الزامات سدسازی در ایران
وزیر نیرو می گوید: مخالفان سدسازی دیدگاهی صحیح نسبت به مسایل واقعی جامعه ندارند؛ آنها دیدگاهی رمانتیک دارند، در حالی که ما در کشور با مسایلی واقعی روبرو هستیم.
حمید چیت چیان در حاشیه نشست هیات دولت، در پاسخ به این سوال که برخی سدسازی را متناسب با روند توسعه کشور نمی دانند، گفت: از کسانی که فکر می‌کنند سدسازی با توسعه کشور هماهنگ نیست، یک سوال ساده بپرسید؛ اگر پنج سد لار، لتیان، ماملو، کرج و طالقان نبودند، آب شرب شهر تهران، شهرهای اطراف تهران و همچنین آب شرب کرج را چگونه تامین می‌کردیم؟
وی با طرح این سوال که اگر سدهای خوزستان نبود چطور ممکن بود بتوانیم کشاورزی را در این سطح در خوزستان توسعه دهیم؟، گفت: چرخ صنعت برای گردش نیاز به آب دارد؛ تولید غذای مردم به آب نیاز دارد؛ آب شرب یک نیاز حیاتی برای ادامه حیات انسان است.
چیت‌چیان اضافه کرد: در فروردین ماه امسال ما شاهد سیل هایی مهیب در استان های بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس بودیم؛ آن افراد که می گویند احداث سد ضرورت ندارد، بدانند که اگر بعضی از این سدها نبود، در جریان سیل های فروردین و اردیبهشت ماه امسال تعداد زیادی از شهرهای جنوب کشور از بین رفته بودند و مردم زیادی جانشان را از دست می دادند.

* حتی یکی از موارد توافق پاریس برخلاف منافع ملی نیست
وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه گفته می شود توافق پاریس جلوی توسعه ایران را می گیرید، گفت: کسانی که این حرف را می زنند با متن توافق پاریس آشنایی ندارند.
چیت چیان افزود: در این توافق هیچ الزام و اجباری بر روی دوش دولت ها گذاشته نشده ، بلکه هر کشور بنا به ظرفیت خود به صورت داوطلبانه اقداماتی را عنوان کرده است.
وزیر نیرو گفت: این اقدام ها دقیقا همان نکاتی است که در سالهای گذشته توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است. به عنوان نمونه یکی از این موارد استفاده بیشتر از انرژی های تجدید پذیر است؛ ما به صورت داوطلبانه اعلام کردیم که از انرژی های تجدید پذیر بیشتر استفاده می کنیم؛ این کار بسیار خوبی است، چون که آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمی کند و در عوض به صادرات ما کمک می کند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، در سیاست های کلی بخش انرژی که رهبر معظم انقلاب در دهه 1370 آن را ابلاغ کردند تصریح شده است که در سبد انرژی کشور باید سهم انرژی های تجدید پذیر را بالا ببریم.
وزیر نیرو افزود: در توافق نامه پاریس ما داوطلب شده ایم راندمان انرژی را بالاببریم؛ این دقیقا سیاست های بخش انرژی مورد تاکید دولت، مجلس، رهبری و نظام است.
چیت چیان اظهار کرد: اینکه بتوانیم راندمان را بالا ببریم و شدت انرژی را کاهش دهیم جزو اهداف ملی ما بوده است؛ همین ها را ما جزو پیشنهادات ایران و برنامه های ایران اعلام کردیم؛ بنابر این هیچ کدام از اینها موارد جدیدی نیست و همه قبلا مورد تاکید مجلس شورای اسلامی بوده و در برنامه های دولت ها و در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب قرار داشته است.
وزیر نیرو در پاسخ به این سوال خبرنگار که «اینکه می گویند آمریکا از توافق نامه بیرون رفته و ما هم باید برای حفظ منافع بیرون می رفتیم؟» گفت: مطلقا چنین نظری درست نیست؛ برای اینکه اگر ما این برنامه های داوطلبانه را اجرایی کنیم، رقابت پذیری اقتصادی افزایش می یابد و در عوض هزینه های ملی و انتشار آلاینده ها در کشور کاهش پیدا می کند.
چیت چیان تصریح کرد: پیوستن به توافق پاریس بسیار ارزشمند است و من تصور نمی کنم حتی یک مورد از این توافقنامه برخلاف منافع ملی ما باشد.

* صنعت آب و برق در دولت یازدهم نمره قبولی گرفت

چیت چیان همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره علمکردش در دولت یازدهم گفت: این سوال را باید از مردم سوال کرد.
وی درباره این پرسش افزود: یکی از بهترین شاخص های اندازی گیری عملکرد آب و برق این است که امسال با این دمای کم سابقه – که هر 40 سال اتفاق می افتد – و افزایش مصرف در آب و برق، کشور دچار مشکل نشد.
وزیر نیرو افزود: صنعت آب و برق فقط وزارت نیرو نیست؛ مالکیت و مدیریت بیش از نیمی از نیروگاه های کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود؛ یک مجموعه بزرگی از بخش دولتی و خصوصی کار می کنند تا آب و برق کشور تامین شود.
چیت چیان، سدسازی، احداث تصفیه خانه ، توسعه شبکه های جمع آوری فاضلاب، آب رسانی به روستاها و ... را از جمله اقدامات صنعت آب و برق در دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: در سال 1395 نزدیک به سه هزار روستا آبرسانی شد که این میزان از کل عملکرد 10 سال اخیر بیشتر بوده است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از 800 روستا آبرسانی شده است، گفت: به لطف الهی و برنامه ریزی های صحیح، صنعت آب و برق در دولت یازدهم نمره قابل قبولی گرفت.
چیت چیان در پاسخ به این سوال که توصیه شما به وزیر نیرو در دولت دوازدهم چیست؟ گفت: کارش را بداند و درست انجام دهد.

* افزایش 20 درصدی اوج مصرف برق در استان هرمزگان

وزیر نیرو درباره مصرف آب و برق در فصل تابستان و برنامه های این وزارتخانه برای گذر از اوج مصرف گفت: آنطور که اطلاعات هواشناسی نشان می دهد این هفته و هفته آینده احتمال افزایش دمای هوا وجود دارد؛ طبیعی است که با افزایش دما، مصرف آب و برق در کشور افزایش پیدا می کند.
چیت چیان ادامه داد: همه نیروگاه ها، ظرفیت های اجرایی و عملیاتی و دیسپاچینگ آماده هستند که موضوع تامین آب و برق را در این روزها مدیریت کنند.
وی با تاکید بر اینکه میزان افزایش مصرف از آنچه که پیش بینی شده بسیار پیشی گرفته است، گفت: در استان هرمزگان پیک برق امسال نسبت به اوج مصرف پارسال نزدیک به 20 درصد افزایش پیدا کرده و این میزان در کل دنیا سابقه نداشته است.
وی افزود: وقتی چنین وضعیتی پیش می آید، مصرف کنندگان و تامین کنندگان باید هماهنگی هایی در مسیر مدیریت مصرف داشته باشد.
وزیر نیرو گفت: ما انتظار نداریم یک شهروند خود را آزار دهد، بلکه انتظار داریم در مواقعی که آسیبی به رفاه و آسایش اش وارد نمی شود مصرف برق را کاهش دهد؛ به عنوان مثال از استفاده همزمان وسایل برقی خودداری کنند؛ مثلا اتو و ماشین لباسشویی و ... همزمان روشن نباشد؛ اگر نیازی به روشن بودن یک لامپ نیست، آن را خاموش کنند.
چیت چیان تاکید کرد: این موارد کمک می کند که ما در هیچ جای کشور کمبود برق نداشته باشیم و همه مردم بتوانند از این نعمت ها بهره مند باشند.

*اکبری: عملکرد وزارت نیرو در حوزه برق موفق‌تر از آب بوده است

علی اکبری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه انرژی روزنامه تجارت در خصوص عملکرد وزارت نیرو به ویژه در صنعت آب و برق اظهار داشت: به نظرم وزارت نیرو در حوزه برق بهتر از آب عمل کرده است، این امر شاید به دلیل تخصص و دانش بیشتر مسئولان این وزارتخانه در حوزه برق باشد. ما در حوزه برق به ویژه تولید و توزیع آن و نیز با توجه به میزان مصرف بالا و عدم مشکل اساسی در این خصوص، موفقیت بیشتری نسبت به حوزه آب داشته ایم.
وی بیان کرد: حوزه آب درست مدیریت نشد، و البته به دلیل هجوم یکباره مردم مردم به سمت زدن چاه‌های عمیق و غیرمتعارف باعث بروز مشکل در این زمینه شده ایم و در کنار آن در حوزه مدیریت مصرف آب، و رفتار زیاده خواهانه عده ای که به دنبال تملک و سوءاستفاده بودند، دچار مشکل شده‌ایم و در این زمینه کارایی لازم را نداشته ایم.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص انتقاد وزیر نیرو از مخالفان سدسازی بیان داشت: اگر سدها به گونه ای تنظیم شوند که بتوانند حق‌آبه‌های زیردست را به درستی تقسیم کنند به ویژه در حوزه حق‌آبه‌های محیط زیستی، بسیار خوب است اما گاهی مشاهده می‌شود که آب به پایین دست نرسیده و آب به تالاب‌ها نرسیده است و نیز عدم کنترل برداشت‌های غیرمجاز باعث بروز مشکل شده است.
اکبری افزود: چند روزی را به دریاچه بختگان در استان فارس رفتم تا بازدیدی از وضع کنونی داشته باشم و متاسفانه دریاچه بختگان که دومین دریاچه بزرگ داخل پس از ارومیه است، در حال حاضر خشک و کیلومتر در کیلومتر شوره زار است که طبیعتا این اتفاق تبعات زیست‌محیطی، بهداشتی و ... را به همراه خواهد داشت، و همه این اتفاقات به نظرم به دلیل عدم مدیریت مناسب و بهره برداری نادرست است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: به نظرم وزارت نیرو در در دولت یازدهم در حوزه برق عملکرد مناسبتری داشته و کارنامه قابل قبولی از خود ارائه کرده است اما در حوزه آب، چندان موفق عمل نکرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: