کد خبر: ۴۸۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۷
با صدور بیانیه توسط دفتر رهبر انقلاب در خصوص انتخاب کابینه صورت گرفت؛
"روحاني درباره کابينه با رهبر انقلاب مشورت مي‌کند" اين جمله به اشکال و ادبيات گوناگون مدتي است که در خبرگزاريها و روزنامه‌ها مطرح مي‌شود و براي منابع خبري آن طرف آب هم به سوژه تبديل شده است.
پاسخ به شایعات
"روحاني درباره کابينه با رهبر انقلاب مشورت مي‌کند" اين جمله به اشکال و ادبيات گوناگون مدتي است که در خبرگزاريها و روزنامه‌ها مطرح مي‌شود و براي منابع خبري آن طرف آب هم به سوژه تبديل شده است.
 اما اينکه مشورت تا چه اندازه مفيد است و تاچه‌اندازه از آن برداشت سو مي‌شود، قابل تامل است. در اين رابطه يک عضو شوراي مرکزي فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي، گفت: طبق گفته رييس جمهور، ايشان به طور قطع در خصوص تشکيل کابينه و افراد آن با مقام معظم رهبري مشورت داشته و خواهند داشت. جبار کوچکي نژاد با اشاره به جلسه اين فراکسيون با رييس جمهور، اظهار کرد: مسائل مختلف سياسي و فرهنگي در جلسه‌امروز مطرح شد. ما به آقاي روحاني تاکيد کرديم که سهم خواهي از دولت دوازدهم نداريم و تنها خواست مان کارآمدي کابينه است. در همين رابطه يک عضو فراکسيون اميد با بيان اينکه براساس اخبار موثق رئيس‌جمهور براي تعيين نهايي وزرا با مقام معظم رهبري مشورت کرده و اين مشورت‌ها تداوم دارد، تاکيد کرد که مشورت رئيس‌جمهور با رهبري نافي اختياراتش و آزادي عمل نمايندگان نيست.عليرضا رحيمي‌با اشاره به اصل ۵۷ قانون اساسي در مورد تفکيک قوا گفت: مشورت رئيس‌جمهور با رهبري تعارضي با اين اصل قانوني ندارد. مشورتي که گرچه الزام و تکليف قانوني نيست اما عرفا تبديل به فرآيندي خيرانديشانه شده که در ادوار گذشته نيز توسط روساي جمهور انجام مي‌شده است. اما اين مشورت با انتقادهايي نيز رو به رو شد که نمونه آن اظهارات علي مطهري نايب رييس مجلس شوراي اسلامي‌است. اگرچه در اين اظهار نظرها هرگز اعلام نشده که در خصوص تک تک وزرا با رهبر انقلاب مشورت شده است، اما اظهارات مغرضانه باعث شد تا در پي شايعات و القائات اخير درباره انتخاب تک‌تک اعضاي کابينه دولت دوازدهم با نظر رهبرانقلاب، رويکرد رهبرانقلاب در قبال انتخاب وزيران از سوي پايگاه اطلاع‌رساني ايشان منتشر شد.در متني که در پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله خامنه‌اي منتنشر شده، آمده است: دولت دوازدهم به روزهاي تشکيل نزديک مي‌شود؛ تا ۱۰ روز ديگر و پس از مراسم تنفيذ و تحليف، اعضاي کابينه پيشنهادي آقاي رئيس‌جمهور معرفي مي‌شوند.
با اين حال، از حدود دو هفته قبل، يک جريان خبري که از پشتيباني پر حجم رسانه‌هاي خارج از کشور نيز برخوردار است، درصدد القاي اين ادعاست که تک‌تک اعضاي کابينه با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامي(مدظله‌العالي) انتخاب مي‌شوند.
در ادامه اين متن با اشاره به اينکه در خصوص منشأ و انگيزه‌هاي انتشار چنين شايعه‌اي، مي‌توان حدس‌هايي زد آمده است: اما مهمتر از آن، تبيين رويکرد رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در خصوص دولت‌ها و مباشران ارشدِ رتق و فتق امور مردم در قوه‌مجريه است.
در بخش ديگر اين پيام، رويکرد کلي رهبر انقلاب در قبال دولت‌ها، رويکرد حمايتي اعلام شده و آمده است: ايشان بارها بر استمرار اين رويکرد تأکيد کرده‌اند از جمله در ديدار رمضاني با مسئولان نظام و در شرايط پسا انتخابات، مجدداً و مؤکداً گفتند: «دأب بنده هم اين است که هميشه از همه‌ي دولت‌ها که بر سرکار هستند حمايت ميکنم؛ امروز هم همين‌جور است، بعد از اين هم ان‌شاءالله تا زنده هستيم همين‌جور خواهد بود. ۲۲ /۳ /۹۶»
در ادامه با طرح اين پرسش که غرض از رويکرد حمايتي چيست، آمده است: غرض آن است که دولتي که عهده‌دار کار سنگينِ مديريت اجرايي است، بتواند به وظايف خود عمل، و از مشکلات کشور و مردم گره‌گشايي کند. يک لازمه اساسي در تحقق اين هدف، انتخاب مسئولاني است که از بُن دندان به اصول انقلاب و وظايف خود معتقد باشند و شأن خود را نوکري و خدمتگزاري به مردم بدانند.
همچنين در اين پيام با تاکيد بر اينکه بيشترين تأکيدات رهبر انقلاب در سال‌هاي اخير، بر حل مشکلات معيشتي مردم و قوي کردن اقتصاد کشور بوده‌امده است: مغرضاني که جز بدخواهي براي ايران و مردم در سر ندارند، تلاش کردند اين تأکيدات را به مخالفت رهبري با دولت ترجمه کنند، در حالي‌که اين رويکرد رهبر انقلاب، بالاترين سطح از کمک و حمايت از دولت بود؛ نتيجه تلاش براي دور نگه‌داشتن دولت از حاشيه‌ها و هدايت آن به ميدان خدمت و اقدام و عمل، در صورتي که با همراهي دولت همراه شود، موفقيت دولت و اقبال عمومي‌به خدمات دولت خواهد بود و اين چيزي نيست، جز سرافرازي و موفقيت براي دولت و نظام.
در ادامه‌امده است: بنابراين، حساسيت اصلي رهبر انقلاب اسلامي‌در انتخاب مسئولان در همه دولت‌ها معطوف به اين منطق بوده است که فلسفه وجودي مسئولان در نظام اسلامي، خدمتگزاري به مردم است و بايد مسئولاني انتخاب شوند که به مسئوليت به‌عنوان فرصتي براي خدمت و جلب رضاي خداوند و بندگان او بنگرند نه آنکه مسئوليت را همچون غنيمت و طعمه‌اي بدانند و آن را وسيله‌ي براي بيشتر چنگ زدن به دنيا و جلب سخط خدا و خلق او کنند. از سوي ديگر افزوده شده است: با فهم اين منطق، رويکرد رهبر انقلاب در قبال انتخاب وزيران نيز مشخص مي‌شود؛ رويه ثابت در همه دولت‌ها، هماهنگي با رهبري در انتخاب وزيران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است، و اين هم،حسب تکاليفي است که در قانون اساسي براي رهبري در امور سياست خارجي و دفاعي- امنيتي تعيين شده است.
در ادامه اين پيام با اشاره به اينکه در خصوص برخي وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌وپرورش و ارشاد اسلامي، رهبر انقلاب اسلامي‌حساسيت‌هايي دارند آمده است: چراکه انحراف در آنها، موجب ايجاد انحراف در حرکت کلان کشور به سمت آرمانها مي‌شود و نگهباني و مراقبت در خصوص حرکت عمومي‌به سمت آرمانها وظيفه قطعي رهبري است اما در انتخاب مسئولان اين وزارتخانه‌ها، ورود نمي‌کنند؛ و در خصوص اکثريت کابينه نيز در همه ادوار تا آنجاکه از سوابق امر بر مي‌آيد نظري ابراز نميکنند لکن همواره تأکيد دارند که وزيران، افرادي کاري و به‌دور از حاشيه باشند، زيرا همان‌طور که در نظر مردم، کارآمدي و موفقيت دولت، موفقيت نظام است، ضعف و ناکارآمدي دولت نيز به حساب نظام گذاشته مي‌شود.
در ادامه با يادآوري آنچه رهبر انقلاب در مراسم ۱۴ خرداد امسال گفتند، آمده است: ايشان گفتند«بر طبق قانون‌اساسي، رئيس‌جمهور از امکانات بسيار گسترده‌اي در کشور برخوردار است؛ خيلي از کارها را ميتوانند انجام بدهند؛ از اين امکاناتي که در اختيار دارند استفاده کنند، ظرفيت‌هاي داخلي را بالفعل کنند، هيچ درنگي در عمل به وعده‌هايي که به مردم داده شده‌است صورت نگيرد. مسئولين را، مسئولان بخش‌هاي مختلف را -حالادر دولت دوازدهم- جوري انتخاب بکنند که کارکن و فعّال و پاي‌کار وتوانا باشند؛ يعني توانايي آنها بتواند کارها را ان‌شاءالله پيش ببرد. اگر خداي نکرده در بخشهاي مختلف -چه اقتصادي و چه غيراقتصادي- يک بخشي از خود ناکارآمدي نشان بدهد، اين به حساب ناکارآمدي نظام گذاشته خواهد شد و اين بي‌انصافي است؛نظام کارآمد است؛ بخش‌هاي مختلف بايد بتوانند خودشان را پابه‌پاي نظام پيش ببرند.»
در پايان اين پيام با تاکيد بر اينکه شايعات و القائات اخير پايه در واقعيت ندارد تاکيد شده است: دغدغه رهبر انقلاب اسلامي‌در قبال کابينه، به‌طور ذاتي معطوف به کارآمدي و انتخاب افرادي است که فکر و ذکر آنان، کار شبانه‌روزي و حل مشکلات مردم باشد.»


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار