کد خبر: ۴۹۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
بیت الله ستاریان در گفتگو با "تجارت آنلاین" تشریح کرد؛
تجارت آنلاین: حالا ديگرافزايش اجاره بها در اين فصل به يک امر عادي تبديل شده است و موضوع عجيبي نيست. اين موضوع به دليل بالا رفتن توان مالي مردم اتفاق مي‌افتد و با بالا رفتن قيمت مسکن اجاره بها هم افزايش پيدا مي‌کند.
راهکارهای کاهش اجاره بهای مسکن
مسعود يوسفي: کارشناس ارشد بازار مسکن گفت: علي رغم همه اظهار نظر‌هايي که صورت مي‌گيرد، ما با کسري توليد مسکن مواجه هستيم و به همين دليل بايستي دولت از طريق مقتضي و با همکاري بخش خصوصي در صدد جبران کسري مسکن و ايجاد تعادل در عرضه و تقاضا برآيد تا ضمن ايجاد رونق در بازار مسکن، اجاره بها نيز کاهش يابد.
به دنبال اظهار نظر غلامرضا حيدري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي‌مبني بر افزايش 10 درصدي اجاره بهاي مسکن در پايتخت، با بيت الله ستاريان کارشناس ارشد حوزه مسکن تماس گرفتيم و نظر ايشان را در اين مورد جويا شديم. ستاريان ضمن تاييد خبر اظهار کرد: حالا ديگرافزايش اجاره بها در اين فصل به يک امر عادي تبديل شده است و موضوع عجيبي نيست. وي در باره دليل اين اتفاق افزود: اين موضوع به دليل بالا رفتن توان مالي مردم اتفاق مي‌افتد و با بالا رفتن قيمت مسکن اجاره بها هم افزايش پيدا مي‌کند. ستاريان در واکنش به اين اظهار نظر غلامرضا حيدري نماينده مردم تهران که گفته است زد و بند مشاوران املاک در افزايش اجاره بها تاثير دارد بيان کرد: اين حرف واقعيت ندارد چرا که در همه دنيا مشاوران مسکن تاثير قابل توجهي در افزايش اجاره بها ندارند و در ايران هم تاثير دخالت مشاوران مسکن هيچ وقت در حد يک درصد هم نيست. اين کارشناس مسکن در پاسخ به اظهار نظر ديگري از حيدري نماينده تهران دال بر تنظيم بازار اجاره بها و مسکن از طريق تشويق مهاجرت معکوس پاسخ داد: مهاجرت معکوس معمولا بدترين نوع مهاجرت است و باعث مي‌شود تا فردي که از يک محيط بزرگتر به يک محيط کوچکتر مهاجرت مي‌کند دچار دوگانگي فرهنگي شود و در وضعيت نامناسب روحي و رواني و فرهنگي قرار بگيرد ولذا براي رفع مشکل مسکن در کلانشهري مثل تهران، مهاجرت معکوس توصيه نمي‌شود. در پايان اين سئوال با بيت الله ستاريان در ميان گذاشته شد که پس براي جلوگيري از رشد اجاره بها و تشديد فشار بر اجاره نشين‌ها چه تدبيري بايد انديشيده شود گفت: چاره کار در افزايش توليد مسکن است. وي ادامه داد: علي رغم همه اظهار نظر‌هايي که صورت مي‌گيرد، ما با کسري توليد مسکن مواجه هستيم و به همين دليل بايستي دولت از طريق مقتضي و با همکاري بخش خصوصي در صدد جبران کسري مسکن و ايجاد تعادل در عرضه و تقاضا برآيد.

*همه اظهار نظر‌هاي نماينده تهران در باره اجاره بهاي مسکن
نماينده مردم تهران در مجلس، با انتقاد از افزايش بيش از ۱۰ درصدي نرخ اجاره بها در کلانشهر تهران در ماه‌هاي اخير، گفت: مهاجرت بالا، اعمال سليقه مشاوران املاک و نرخ بالاي سود بانکي سه عامل تاثير گذار در تورم در نرخ اجاره بها است.
غلامرضا حيدري در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از افزايش بيش از 10 درصدي نرخ اجاره بها در کلانشهر تهران در ماه‌هاي اخير، گفت: رشد اجاره بها در تهران به عوامل مختلفي از جمله تشديد رکود مسکن و تمايل موجران به اجاره داري جهت کسب درآمد مربوط مي‌شود. نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه رکود موجود در بخش خريد و فروش مسکن موجران را به افزايش نرخ اجاره هدايت کرده است، افزود: يکي ديگر از عوامل تورم در بخش اجاره بها نرخ سود بانکي است زيرا موجران نرخ اجاره و تبديل آن به رهن را با نرخ سود بانکي مي‌سنجند.

*زدو بند برخي مشاوران املاک نرخ اجاره بها را صعودي کرده است
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه مجموعه عوامل در هم تنيده به افزايش نرخ اجاره خانه در کلانشهر تهران انجاميده است، تصريح کرد: اعمال نرخ‌هاي سليقه اي از سوي مشاوران املاک با زد و بندهاي مختلف يکي ديگر از عوامل دخيل در نرخ‌هاي نجومي‌اجاره بها در مناطق مختلف تهران است. حيدري با تاکيد بر اينکه نرخ اجاره بها در تهران فشار مضاعفي بر اقشار پايين و حقوق بگير جامعه تحميل کرده است، گفت: درصد قابل توجهي از درآمد اقشار متوسط و ضعيف جامعه هر ماه صرف اجاره خانه مي‌شود که متاسفانه اين موضوع مشکلات بسياري را براي مردم ايجاد کرده است.

*مهاجرت بالا به تهران عامل پيشي گرفتن تقاضا بر عرضه و رشد نرخ اجاره بها
وي با اشاره به نرخ بالاي مهاجرت به تهران، گفت: متاسفانه بالا بودن نرخ مهاجرت از شهرهاي و استان‌هاي ديگر به کلانشهر تهران خود عامل مهمي‌در باز شدن فنر نرخ اجاره بها بوده ، زيرا در اين راستا تعادل ميان عرضه و تقاضا بر هم خورده است. اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه پيدا کردن راهکاري براي مهاجرت معکوس از تهران به استان‌هاي ديگر مي‌تواند در تعادل بخشي به قيمت‌ها در بازار اجاره بها موثر باشد، افزود: در حال حاضر تنظيم بازار اجاره بها در تهران منوط به تنظيم تقاضا و عرضه در اين حوزه است. وي با اشاره به تجربه کشورهاي پيشرفته در تامين خانه ارزان براي مردم، گفت: در برخي از کشورهاي پيشرفته تامين خانه‌هاي ارزان قيمت براي افراد نيازمند صورت گرفته تا به اين ترتيب جلوي افسار گسيختگي قيمت‌هاي اجاره نشيني گرفته شود که اين مهم در ايران نتوانست با مکانيزم مشخص عملياتي شود.
حيدري با بيان اينکه در ايران بيشتر براي صاحب خانه شدن مردم کار شده است، تصريح کرد: ساخت مسکن مهر يا واگذاري زمين از طريق بنياد مسکن اقدامي‌در راستاي صاحب خانه شدن مردم بوده است. وي ادامه داد: هر چند براي خانه دار شدن مردم برنامه‌هاي مشخصي ديده شده‌اما متاسفانه مهاجرت زياد به کلانشهري همچون تهران فاصله بين عرضه و تقاضا را زياد کرده که نتيجه آن آشفتگي فعلي بازار مسکن به ويژه اجاره بها است. وي با تاکيد بر اينکه مشکل رشد خارج از ضابطه نرخ اجاره بها در شهرستان‌هاي مختلف کشور همانند تهران نيست، گفت: مهم‌ترين راهکاري که مي‌تواند به تنظيم بازار اجاره بها در کلانشهرها منجر شود مقابله با مهاجرت است تا به اين ترتيب عرضه و تقاضا در مداري همسو قرار بگيرند. عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: متخصصان در حوزه کميسيون عمران بايد با برنامه ريزي منسجم از رشد بي رويه نرخ اجاره بها در کلانشهرها به ويژه تهران جلوگيري کنند از اين رو لازم است سازوکارهاي لازم در تعامل با وزارت راه و شهرسازي در نظر گرفته شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: