کد خبر: ۴۹۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com
دولت يازدهم با تمام فراز و نشيبهايي که داشت، به خط پايان رسيد و برگزاري مراسم تنفيذ در حضور رهبر معظم انقلاب و مراسم تحليف در مجلس شوراي اسلامي، به دولت دوازدهم رسميت مي‌بخشد. اينک بايد بدانيم دولت يازدهم ازکجا شروع کرده و حسن روحاني در دولت دوازدهم بنا دارد به کجا برسد.
روحاني با گفتمان اعتدال دولت يازدهم را آغاز کرد و سياست خود را بر کنترل تورم و سامان دادن به سياست خارجي بنا گذاشت. دو بخشي که بيشترين لطمه را به مردم زده بود. روحاني از نقطه اي آغاز کرد که تورم 40 درصدي بدترين تجربه مديريت اقتصادي کشور بود.
ثبات در قيمت‌ها به رويا شباهت داشت و قيمت ارز را به جاي بانک مرکزي، جارچي چهارراه استانبول تعيين مي‌کرد. اما در مدت چهار سال گذشته، قيمت ارز ثابت شده و قيمتها نيز اگرچه رشد داشته، اما رشد با تورم تک رقمي‌را تجربه کرديم. از سوي ديگر سياست خارجي به نوعي مديريت شد که توانستيم برجام را به‌امضاي شش کشور مطرح جهان برسانيم واگر چه‌امروز آمريکا در روند اجراي برجام کارشکني مي‌کند، اما جهان با کشورمان همسو شده و زمزمه فاصله گرفتن اروپا از آمريکا بيش از هر زمان ديگر به گوش مي‌رسد. تيم‌هاي اقتصادي به ايران رفت و آمد ميکنند و شرکتهاي بزرگ آمريکايي نيز به دنبال حضور در اقتصاد کشورمان هستند. امروزه بويينگ آمريکا براي آنکه از ايرباس اروپا عقب نماند، ناچار شده قرار داد فروش هواپيما به ايران را امضا کند. امروزه شاهد شکوفايي در بخشهاي بسياري از اقتصاد کشور هستيم اما نبايد اين را فراموش کنيم که در بخشهايي نيز با کاستي‌هايي رو به رو بوده‌ايم. دولت نتوانسته مشکل بيکاري را حل کند و رکود نيز همچنان در بخشهاي اقتصادي کشورمان رخنه کرده است. نکته مهم اين است که دولت يازدهم از نقطه صفر کارش را شروع نکرده، بلکه رشد اقتصادي منفي 7 را به رشد اقتصادي مثبت تبديل کرده است. بدين معنا که ابتدا بنا بر اعتراف رييس دولت يازدهم، ابتدا آوار برداري کرده و خودش را به نقطه صفر رسانده و پس از آن براي رسيدن به رشد اقتصادي مثبت گام برداشته است. به هر حال اکنون حسن روحاني کارنامه چهار سال مديريت بر قوه مجريه را در کارنامه خود دارد و ديگر براي مردم و صاحب نظران پذيرفته نيست که بگويند دولت يازدهم چه وضعيتي راتحويل گرفت. امروز حسن روحاني با کابينه جديدش بايد بر مسيري حرکت کند که در چهار سال گذشته ريل گذاري کرده است. مردم در چهار سال دوم روحاني، اشتغالزايي، رونق اقتصادي، فاصله گرفتن از رکود و بيکاري را مي‌خواهند. مردم ديگر کاري به اين ندارند که رييس دولت چه مي‌گويد، بلکه مي‌خواهند نتيجه صحبتهاي روحاني را در سفره‌هايشان ببينند. البته اينکه دولت يازدهم در ابتدا بنا بر تاکيد رييس کل بانک مرکزي، بانکها را سه قفله کرد تا تورم را کنترل کند، به پايان رسيده و با اختصاص دهها هزار ميليارد تومان به صنايع بحران زده، گام‌هاي بزرگي را براي اقتصاد مقاومتي برداشته است. روحاني بايد بداند که اگر مردم به جريان رقيب وي راي نداند، به دليل آن بود که به برنامه‌هاي روحاني اعتماد کردند و باتوجه به حمايتهايي که رهبر انقلاب از دولت به عمل آورده، بايد در پايان دولت دوازدهم، مردم اعلام رضايت کنند و مهمتر اينکه دولت سيزدهم ادعا نکند که مشغول آواربرداري از مديريت دولت دوازدهم بوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار