کد خبر: ۴۹۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
مدیرمسئول "تجارت آنلاین" در آئین ویژه روز خبرنگار تاکید کرد:
دکتر نعمتی با تاکید بر اینکه روزنامه و روزنامه نگار باید در مهارتهای خود بازنگری کند گفت: باید از سخت خبری به سوی نرم خبری حرکت کنیم. خبرنگار باید از کار فیزیکی صرف فاصله بگیرد و از کپی کردن مطالب دست بردارد و درگیری مخاطب را با رسانه بیشتر کند.
ضرورت پوست اندازی در تحریریه رسانه های مکتوب
هفدهم مرداد ماه هر سال، ایام غم از دست دادن شهید صارمی است که روز خبرنگار را در تقویم ایران رقم می زند و بهانه ای می شود تا از کسانی که سعی می کنند پل رابط بین اخبار و اذهان عمومی باشد، تقدیر شود. اگرچه تاکید بر این است که رسالت خبرنگاری انعکاس دقیق و درست اخبار است، اما شاهد بوده ایم که بسیاری از خبرنگاران صادق، با مشکلات عجیب و غریبی دست به گریبان بوده اند. روز خبرنگار بهانه ای شد تا دکتر اصغر نعمتی، مدیریت موسسه افق رسانه پویا و دنیای تغذیه و سلامت، در مراسمی، از تمامی کارکنان روزنامه های تجارت، عصر ایرانیان و شروع، هفته نامه های اخبار بانک و دانش رسانه و مجلات دنیای زنان، کودک سالم، دنیای تغذیه،‌ دنیای سلامت و آشپزباشی تقدیر کند.
در ابتدای این مراسم دکتر اصغر نعمتی با تاکید بر اینکه روز خبرنگار روز بزرگی است گفت: توفیق بیشتر از آن جهت است که در کنار کسی جشن می گیریم که بانی نامگذاری روز خبرنگار بود. آقای نوباوه وطن بزرگی کار خبرنگاری را درک کرده بود و هنگامی که شهید صارمی به درجه رفیع شهادت رسید، پیشنهاد نامگذاری هفدهم مرداد به روز خبرنگار را در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد و با همت ایشان، روز خبرنگار در تقویم مزین شد. از این بابت از آقای نوباوه که وظیفه مهم اطلاع رسانی را درگذشته بر عهده داشته اند، تشکر می کنیم.
مدیرمسئول روزنامه تجارت و پایگاه خبری تجارت آنلاین با تاکید بر اینکه در دوران سخت و پیچیده ای هستیم گفت: فناوری های اینترنتی در حال گسترش است و روزنامه نگار باید توانمندی های خودش را افزایش دهد. آنچه درگذشته جامعه را تحت تاثیر قرار می داد، خبر بود. اما امروز همه در خبر غوطه ور هستند و شرایط روز می طلبد که روزنامه نگار اصول کاری اش را تغییر دهد واز سوال کردن های متداول، به سوی تحلیل وتفسیر حرکت کند.
وی با تاکید بر اینکه امروزه مردم به تاخیر کوتاه از اخبار آگاه می شوند گفت: اینکه بخواهیم در روزنامه ها اخبار را باتاخیر یک روزه منتشر کنیم، برای مخاطب جذابیت ندارد.
نعمتی باتاکید بر اینکه روزنامه و روزنامه نگار باید در مهارتهای خود بازنگری کند گفت: باید از سخت خبری به سوی نرم خبری حرکت کنیم. خبرنگار باید از کار فیزیکی صرف فاصله بگیرد و از کپی کردن مطالب دست بردارد و درگیری مخاطب را با رسانه بیشتر کند.
وی با اعلام اینکه امروزه روزنامه نگاران تمایلی ندارند که روزنامه خودشان رابخوانند گفت: وقتی روزنامه نگار روزنامه خودش را نمی خواند، چگونه انتظار دارد که مخاطب به گیشه مراجعه کند و روزنامه را بخرد؟ در این صورت موفق نبوده ایم. بنابر این رسالت سنگین تری برای خبرنگاران متصور است که این رسالت ایجاب می کند تا خبرنگار امروزی مهارتهای جدیدی به دست آورد و تغییر رویه داده به سوی نرم خبر حرکت کند.
مدیرعامل موسسه دنیای تغذیه با یادآوری اینکه پلاسکو آتش گرفت و فروریخت و اخبار آن به مدت کوتاهی منتشر شد گفت: روزنامه نگار باید حاشیه های پلاسکو را منتشر کند و آنچه زن، فرزند، پدر و مادر آتش نشان جان باخته را درگیر می کند، به تصویر بکشد. ما باید به دنبال پس زمینه های خبر برویم و شاید وضعیت همسر آتش نشان جان باخته ارزش خبری بیشتری داشته باشد.
نعمتی با تاکید بر اینکه روزنامه نگار باید بتواند هر روز با یک یادداشت متفاوت، مخاطب را به سوی روزنامه جلب کند گفت: روزنامه نگار نیازمند آموزشهای جدید است و باید به دنبال فراگیری مطالب جدید باشد. روزنامه امروز به چنین روزنامه نگارانی نیاز دارد.
وی با اعلام اینکه روز خبرنگار برای این است که بگوییم به چگونه خبرنگاری نیاز داریم گفت: شاید سال قبل شبکه های اجتماعی تا بدین اندازه رشد نکرده و جا نیفتاده بود، اما امروز که می خواهیم رفتار روزنامه نگاران را بررسی کنیم، باید به نوعی بنویسیم که جامعه را از شبکه های فضای مجازی دور کنیم و با روزنامه آشتی بدهیم.
مدیر مسئول روزنامه تجارت با اعلام اینکه تمامی روزنامه های کشور 900 هزار تیراژ دارد که برای هر 100 ایرانی یک روزنامه می توان تعریف کرد گفت: امروزه در کشورهایی مانند ژاپن و هند، برای هر دو شهروند یک روزنامه وجود دارد و 15 میلیون تیراژ روزنامه دارند. این در حالی است که  پنهای باند اینترنت در این کشورها بسیار گسترده است و هنوز شبکه های اجتماعی نتوانسته اند جای روزنامه را در این کشورها بگیرند. اگر قرار دیگری بود، امروزه روزنامه های بزرگی همچون یومیوری ژاپن باید تعطیل می شدند.
 وی با تاکید بر اینکه اینترنت به تنهایی نمی تواند مطبوعات کاغذی را از مدار خارج کند گفت: اشکال مهم در این است که اساتید دانشگاه و مدرسان روزنامه نگاری نتوانسته اند دانشجویان خوبی تربیت کنند که بتوانند جایگاه مطبوعات را در بین جامعه حفظ کنند.
نعمتی با تاکید بر اینکه به بهانه روز خبرنگار باید خودمان را واکاوی کنیم گفت: از یک سو باید به علم روز مجهز شویم واز سوی دیگر از توانمندی های روزنامه نگاران با تجربه استفاده کنیم تا تجربیات خودشان را به نسل جدید منتقل کنند.
وی افزود: روزنامه باید به عنوان سازمانی پویا دایم خودش را به روز کند و از فرصتها استفاده کند تا روزنامه به سازمانی پویا تبدیل شود. مردم باور دارند که روزنامه اعتبار بیشتری دارد و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
مدیرعامل موسسه دنیای تغذیه به تشریح جایگاه روزنامه پرداخت و گفت: هنوز مردم اخبار موثق را در روزنامه ها جستجو می کنند. باید اخبار را به نوعی منتشر کنیم که آینده را پیش بینی کند واز این طریق به جلب مخاطب بپردازیم.
وی با تاکید بر اینکه باید روزنامه ای تاثیرگذار داشته باشیم گفت: روزنامه نگار باید اثرگذار و جریان ساز باشد اما این طور نیست. هنگامی که یک وزیر در دولت قبل به خبرنگاری توهین می کند و دوباره به عنوان وزیر برای دولت معرفی می شود، نشان می دهد که خبرنگاران نتوانسته اند به اندازه کافی تاثیرگذاری داشته باشند. درحالی که باید این پیام به رییس جمهور می رسید که وقتی وزیری به خبرنگاری توهین می کند، دوباره نباید معرفی شود.
نعمتی با ابراز تاسف از اینکه روزنامه نگاران تشکلی ندارند گفت: اگر روزنامه نگاران تاثیرگذار بودند، این وضعیت را نداشتند و مشکلات صنف جامعه خبری نشان می دهد که تشکلی ندارند تا از حقوق آنان دفاع کند.
در ادامه این مراسم بیژن نوباوه وطن، مدیر مسوول روزنامه عصر ایرانیان با تاکید بر اینکه مطالب دکتر نعمتی هم مشکل را نشان داد و هم راه حل ارایه کرد گفت: نشریات آگاه به زمان 99 درصد دنیا را تسخیر کرده اند و همچنان آینده نگری بیشتری دارند.
وی با تاکید بر اینکه نمی توان گفت رسانه های مکتوب در حال انقراض هستند افزود: رسان های مکتوب پیشینه علمی و روانی دارند. امروزه رسانه های مجازی قابل اعتماد نیستند.
نوباوه با یادآؤری اینکه در انتخابات ریاست جمهوری بیشترین هجمه علیه صداوسیما صورت می گرفت گفت: اگر شبکه های مجازی اثرگذار بود، هرگز نامزدهای ریاست جمهوری به صداوسیما حمله نمی کردند. بنابر این تاثیرات روانی رسانه ها بسیار زیاد است.
وی با تاکید بر اینکه روزنامه ها باید به سطح بالایی از تخصص برسند گفت: امروزه تایمز به اندازه ای تخصصی است که کلمات آن را افراد متوسط به پایین درک نمی کنند و به عبارت بهتر می توان تاکید کرد که این نشریه برای طیف خاص نخبگان منتشر می شود.
نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کلمه هژمونی به معنای سلطه است گفت: این کلمه در اقتصاد، ورزش، سیاست و جامعه معناهای متفاوتی پیدا می کند و تایمز حتی در انتخاب این قبیل کملات نهایت دقت را دارد.
وی با تاکید بر اینکه افراد متوسط به پایین بیشتر تحت شرایط محیط قرار می گیرند گفت: افراد نخبه کمتر تحت تاثیر محیط قرار می گیرند و باید برای نخبگان نشریات ویژه منتشر شود.
نوباوه با اشاره به اینکه افراد نخبه تحت تاثیر مد و بازی های جامعه قرار نمی گیرند گفت: یک پزشک یا سیاستمدار عالی رتبه هرگز لباسهای نامناسب نمی پوشد یا مدل موی نامتعارف نمی گذارد زیرا به اندازه ای جایگاه دارد که به واسطه آن موردتوجه جامعه قرار بگیرد در حالی که افراد عادی سعی می کنند با استفاده از ظواهر خودشان را مطرح کنند.
وی با اشاره به اینکه مک لوهان در گذشته کره زمین را به دهکده جهانی تشبیه کرده بود گفت: امروزه می بینیم که در مدت کمتر از دو دقیقه یک پیام از این سر جهان به طرف دیگر جهان مخابره می شود که نشان می دهد کره زمین به دهکده ای شبیه است.
مدیرمسئول روزنامه عصر ایرانیان با تاکید بر اینکه امروزه تایمز روی میز تمامی شخصیتهای برجسته دنیا قرار دارد گفت: تایمز به اندازه ای جایگاه دارد که شخصیتهای برجسته جهانی از اینکه تایمز روی میزشان باشد، به خودشان می بالند.
وی با تاکید بر اینکه جایگاه کتاب بسیار بالاست گفت: اگرچه امروزه فضای مجازی همه گیر شده است اما هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد. فضای مجازی متعلق به جایگاه انسان نیست و تجربه نشان داده که هر 15 سال یک بار، جامعه به شرایط گذشته خود باز می گردد. بنابر این تنها نگرانی روزنامه ها باید این باشد که چگونه شیوه خودشان را عوض کنند تا بتوانند ذائقه مردم را عوض کنند.
نوباوه سرمقاله را دیدگاه روزنامه توصیف کرد و گفت: سرمقاله باید به اندازه ای جذاب باشد که بتواند خواننده را جذب کند زیرا سرمقاله چکیده حرف روزنامه است. بنابر این باید بتوانیم نیاز جامعه را درک کنیم و خواسته مردم را در قالب سرمقاله تنظیم کنیم و نگران این نباشیم که در معرض نابودی قرار داریم.
وی با تاکید بر اینکه رادیو همچنان جایگاه خود را دارد گفت: بنابر این فضای مجازی، ماهواره و اینترنت نتوانسته جایگاه صداوسیما را تضعیف کند و از همین بابت نباید نگران از بین رفتن یا سست شدن جایگاه روزنامه ها باشیم.
نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه باید در روزنامه تولید کنیم و دنبال چرایی بگردیم گفت: کپی کردن مطالب در شان مغز انسان نیست و اگر تحلیل در روزنامه داشته باشیم، آن وقت معنای روزنامه مشخص می شود.
در پایان بیژن نوباوه با ذکر خاطراتی از دوران خبرنگاری خود گفت: خبرنگاری از نظر من بزرگترین و مهمترین حرفه دنیاست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار