کد خبر: ۴۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
با حضور مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عملکرد 4 ماهه اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار بررسی شد.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرنگار فرینا از منطقه آزاد چابهار، اکبر ترکان که  وارد منطقه آزاد چابهار شده است در بدو ورود در فرودگاه چابهار مورد استقبال مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار قرار گرفت.
مدیران اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار امشب در نشستی با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گزارشی از عملکرد 4 ماهه این حوزه ارائه کردند.
سعید عیسی زاده معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار در این نشست گفت: مذاکرات اولیه با سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه گذاری در حوزه تولید سنگ های ساختمانی با مشارکت سرمایه گذاران چینی، احداث شهرک مواد غذایی به مساحت 100 هکتار، ساخت گلخانه با همکاری کشور هلند، پرورش شتر مرغ به مساحت 12 هکتار، شهرک تخصصی خرما و تولید لوله های عریض انجام شده است.
وی افزود: چينى ها پيشنهاد كرده اند چابهار و گوادر پاكستان در حوزه پتروشيمى همكارى مشترك داشته باشند. هم چنین طرح توسعه شهرك تخصصى مواد غذايى با مشاركت بخش خصوصى تهيه شده است. فعاليت در زمينه توليد و بسته بندى برنج، چاى، خرما و ميوه هاى گرمسيرى گسترش مى يابد.
عیسی زاده افزود: سرمايه گذاران هلندى براى احداث گلخانه مدرن در منطقه اعلام آمادگى كرده اند.
 

چابهار نقطه تجاری کشورهای شبه قاره هند
مشاور رییس جمهور در این نشست تاکید کرد: منطقه آزاد چابهار می تواند با بهره گیری از موقعیت های استراتژیک و دسترسی به بندر اقیانوسی به نقطه تجاری در شبه قاره هند تبدیل شود.
اکبر ترکان با اشاره به اهمیت و جایگاه بازارهای تولید و صادرات در حوزه کشاورزی، شیلات، برنج و خرما گفت: چابهار مرکز تولید محصولات کشاورزی شبه قاره ای و گرمسیری خواهد شد.
وی افزود: این منطقه می تواند نیاز آنچه که در بازارهای مرتبط با محصولات کشاورزی کشورهای همجوار چابهار وجود دارد برطرف نموده و در واقع چابهار نقطه تجاری کشورهای شبه قاره هند است.
ترکان تاکید کرد: با رفع محرومیت های بین المللی «برجام» زمینه هایی را برای تعامل و کار با دنیا فراهم کرده است. توسعه روابط حمل و نقلی با حوزه هایی که چابهار به صورت مستقیم با آن کار دارد در فضای پسابرجام در دستور کار قرار گرفته است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست با اشاره به اهمیت جایگاه طرح «یک کمربند ـ یک جاده» گفت: این کمربند اقتصادی «جاده ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» در قرن  21 است. ایجاد این کمربند در سال 2013 توسط چین مطرح شد. تمام منافع کشورهای آسیایی بر روی این کمربند و محور قرار دارد. بندر چابهار با اتصال زمینی از طریق راه آهن به زنجیره بین المللی و به «یک کمربند ـ یک جاده» متصل می شود.
ترکان درباره فعالیت پاکستان در طراحی بندر گوادر در همجواری با چابهار گفت: ایران گوادر را رقیب نمی داند بلکه این بندر «شریک» چابهار است. ایران در این مشارکت به دنبال منافع خود است و چابهار در توسعه اقتصادی این منطقه با گوادر مشارکت می کند.
مشاور رییس جمهور هم چنین در این نشست بر ضروت توجه به استراتژی های دریایی و اقتصاد دریا محور تاکید کرد.
این نشست با حضور اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمد معزالدین معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق، مهدی بازارگان معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و معاونین و مدیران این سازمان برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: