کد خبر: ۴۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
رضوانی رییس اداره تامین مالی وسرمایه گذاری بانک توسعه صادرات معتقد است که کشور ما نه تنها به لحاط موقعیت ژئو پلتیک اهمیت دارد بلکه به لحاظ نقش افرینی اقتصادی در منطقه و جهان نیز نقش ممتازی را ایفا می نماید که مهار چنین پتانسیلی امکان پذیر نیست و این واقعیتی است که به تدریج در ادبیات بانکی بین الملل در ارتباط با کشورمان در حال شکل گیری است.
خطوط اعتباری درتعامل با بانکهای خارجیبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، کامران رضوانی رئیس اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل این بانک در گفتگو با اگزیم نیوز به تشریح عملکرد و دستاوردهای این بانک تخصصی در سطح بین المللی پس از امضای برجام پرداخت.
رضوانی گفت: در فضای پساتحریم روابط بانکی ما با دنیا وارد مرحله و فصل جدیدی شد که از ثمرات اجرایی شدن برجام بوده است. یکی از دست آوردهای این تعاملات ترغیب بانکهای معروف جهان به برقراری ارتباط با بانک توسعه صادرات ایران در قالب اعطای خطوط اعتباری کوتاه مدت ریفاینانس یکساله و بلند مدت فاینانس می باشد.
بانک توسعه صادرات ایران در بخشی از این خطوط اعتباری در کنار بانک مرکزی ایران از هنگام آغاز مذاکرات تا انعقاد قرارداد قرار دارد و در بخش خطوط اعتباری کوتاه مدت (ریفاینانس) بصورت مستقل و اخذ تایید از بانک مرکزی قبل از انعقاد قرارداد عمل می نماید. نکته حائز اهمیت این است که کشورمان نه تنها به لحاط موقعیت ژئو پلتیک اهمیت دارد بلکه به لحاظ نقش افرینی اقتصادی در منطقه و جهان نیز نقش ممتازی را ایفا می نماید که مهار چنین پتانسیلی امکان پذیر نیست و این واقعیتی است که به تدریج در ادبیات بانکی بین الملل در ارتباط با کشورمان در حال شکل گیری است.
وی افزود: بانک توسعه صادرات بعنوان اگزیم بانک ایران وارد مذاکره مستقیم با بانک های خارج از کشور شد. و در مرحله اول بانکهای ایرانی خارج از کشور که به لحاظ ساختاری همان مختصات بانک های خارجی را دارند و بانک های مستقل خارجی محسوب می شود را هدف گرفت. خوشبختانه پیرو این تلاش ها توانستیم خط اعتباری از بانک تجارت پاریس به مبلغ 25 میلیون یورو دریافت کنیم. این خط اعتباری در دوره بازپرداخت 6 ماهه برای کالای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و 12 ماهه برای مواد اولیه است. نرخ این تسهیلات 4 درصد است که در نوع خود نرخ بسیار رقابتی محسوب می شود. با این خط اعتباری این امکان برای فعالان تجاری فراهم خواهد شد که از کشور فرانسه و از سایر کشورها با هماهنگی قبلی نسبت به خرید اقلام مورد نیاز خود اقدام نمایند و شرایط مناسب و پایداری برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز صنعت و تولید بصورت مدت دار فراهم می گردد.
رضوانی تهیه مواد اولیه بصورت مدت دار را برای واحدهای تولیدی و صنعتی به عنوان یک امتیاز استراتژیک ارزیابی نمود و گفت: صنایع تولیدی مواد اولیه مورد نیاز خود را با اعتباری که از این بانک دریافت می کنند، تولید و پس از ایجاد ارزش افزوده و بعد از گذشت یکسال با نرخ بسیار مناسب بازپرداخت می شود. بدین ترتیب نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولید و صنعتی کشور در قالب اعتبارات مدت دار فراهم می گردد که این خود کمک شایانی به پروسه تولید و در نهایت صادرات خواهد نمود.
رضوانی گفت: بر اساس هدف گذاری که بانک توسعه صادرات انجام داده است این بانک بعد از ایجاد فضای مناسب پس از اجرایی شدن برجام موفق به انعقاد قرارداد خط اعتباری کوتاه مدت دو وجهی ( واردات و صادرات ) با بانک «اکو» ECO Bank مستقر در ترکیه شد. این بانک در زیر مجموعه سازمان همکاریهای اقتصادی (Economic Cooperation Organization) شامل کشورهای افغانستان، ازبکستان، ایران، ترکیه، پاکستان، قرقیزستان، آذربایجان، تاجیکستان و ترکمنستان فعالیت می نماید خوشبختانه توانستیم با مذاکرات فشرده در بحث واردات و صادرات به توافق و انعقاد قرارداد در قالب خط ریفاینانس کوتاه مدت (یکسال) با نرخ رقابتی 4 درصد برسیم که مفاد آن بزودی در وب سایت بانک اطلاع رسانی خواهد شد.
وی اذعان داشت: فعالان تجاری کشورمان می توانند در بخش صادرات به کشور های عضو اکو و هم کشورهای غیر عضو از صادرات نمایند اما برای استفاده از این خط به منظور واردات محدود به کشورهای عضو این سازمان می باشد. بر اساس این خط اعتباری پتانسیل مساعدی برای خرید مدت دار مواد اولیه و کالاهای واسط مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی فراهم می گردد.
وی در ادامه به مذاکرات بانک توسعه صادرات با بانکهای معظم جهان از جمله اگزیم بانک کره اشاره کرد و گفت: طی مذاکرات با اگزیم بانک کره جنوبی موفق به دربافت خط اعتباری کوتاه مدت به مبلغ 100 میلیون یورویی برای ورود کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی برای حداکثر 6 ماه و مواد اولیه برای یکسال شدیم. مکانیسم بازپرداخت اقساط آن در دوره های شش ماهه و یکساله حسب موضوع قرارداد می باشد. خاطر نشان می گردد، مجوز این دو خط اعتباری وارداتی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی دریافت شد که جا دارد از همکاری صمیمانه و موثر مسئولین این بانک در انعقاد و اجرایی شدن آن تشکر نمود.
کامران رضوانی افزود: همزمان گفتگو ها و مذاکرات با اگزیم بانک کره جنوبی برای گرفتن خط اعتباری بلند مدت برای پروژه های خدمات فنی مهندسی در جریان می باشد که به محض حصول توافق نهایی شرایط استفاده از آن را در اختیار فعالان اقتصادی قرار داده خواهد شد.
وی در مورد خطوط اعطایی صادراتی از سوی بانک توسعه صادرات به بانکهای روسی گفت: قراردادهایی با دو بانک روسی منعقد شده است یکی با بانک RFC است که اعتبارات اسنادی نقد و بروات وصولی (Documentary Collection) را در قالب ترتیبات بانکی در بر می گیرد بدین ترتیب نگرانی صادرکننده برای دریافت پول و ریسک نقل و انتقالات مالی مرتفع می شود. واریز وجه به حساب صادرکننده ایرانی در دو قالب پرداخت یورویی و ریالی با نرخ سنا امکان پذیر است. از این خط می توان برای بروات وصولی مدت نیز استفاده نمود. یعنی صادرکننده کشورمان می تواند با داشتن پوشش بیمه ای صندوق ضمانت صادرات ایران نسبت به معامله اسناد خود در قالب بروات وصولی مدت دار اقدام نماید. خط اعتباری دیگر با بانک میر بیزینس روسیه در قالب اعتبار خریدار می باشد بدین ترتیب صادرکنندگان با استفاده از این خط اعتباری قادر به صادرات به کشور روسیه و دریافت نقد می باشند در حالیکه خریدار روس می تواند بصورت مدت دار دو سال در چهار قسط شش ماهه نسبت به بازپرداخت اقدام نماید. لزوم استفاده از این خط انعقاد قرارداد تجاری بین خریدار و فروشنده و قبولی اعتبارسنجی بانک میربیزینس از خریدار روسی می باشد. پرداخت وجه مشابه مورد قبلی می باشد.
رضوانی در ادامه صحبتهای خود به خط اعتباری دیگری اشاره کرد و گفت: خط اعتباری 5 میلیون یورویی بانک ملت ارمنستان برای صادرات کالای ایرانی شکل گرفته است در این راستا خریدار ارمنی پس از انعقاد قرارداد تجاری با صادرکننده ایرانی می تواند به بانک ملت ارمنستان مراجعه نماید و پس از اعتبارسنجی اعتباری از سوی بانک مذکور گشایش اعتبار اسنادی به نفع صادر کننده ایرانی محقق خواهد شد و ارسال کالا،‌ معامله اسناد و پرداخت در چارچوب خط اعتباری انجام می گیرد.
رییس اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بانک توسعه صادرات در رابطه با انعقاد قرارداد اعتبار خریدار با یکی از بانک های عراقی گفت: قرارداد اعتبار خریدار به مبلغ به مبلغ 18 میلیون دلار برای تامین مالی حداکثر 2 ساله ( 4 قسط شش ماهه) منعقد شد. این تسهیلات تحت پوشش صندوق ضمانت صادرات و ابزار پرداختی آن اعتبار اسنادی است. اگر صادرکننده ایرانی و خریدار عراقی در قالب قرارداد تجاری به توافق برسند طرف عراقی می تواند جهت استفاده از این خط به بانک عراقی جهت اعتبار سنجی مراجعه کند و پس از موافقت اعتباری بانک عراقی نسبت به گشایش اعتبار اسنادی به نفع صادرکننده ایرانی اقدام می نماید. پس از آن صادرکننده نسبت به صادرات کالا و معامله اسناد اقدام می نماید و پس از قبول بانکی عراقی مبنی بر بازپرداخت مدت دار اصل و سود مبلغ تامین مالی شده ، بانک توسعه صارات وجه را به صادرکننده پرداخت می نماید.
رضوانی از اعتبار خریدار بعنوان استراتژی برد- برد یاد کرد و گفت: مکانیزم اعتبار خریدار این امکان را برای صادرکننده فراهم می کند که کالای خود را به صورت مدت دار بفروشد در حالیکه وجه خود را نقد دریافت می نماید. از سوی دیگر خریدار عراقی به لحاظ اعتباری که بانک توسعه صادرات برای آن تخصیص داده است کالا را در اختیار می گیرد و وجه آن را بصورت مدت دار باز پرداخت می نماید. بدین ترتیب صادرکننده ایرانی در نفذ به بازارهای صادراتی قابلیت فروش کالای خود را در دو سناریو نقد و نسیه در اختبار دارد. این مزیتی دوطرفه در جهت تسهیل مبادلات تجاری بین دو کشور است که خوشبختانه بانک توسعه صادرات در این زمینه اقدام نموده است.
کامران رضوانی گفت: در تحرکات اقتصادی و بانکی پس از برجام شاهد آزاد سازی منابع مسدودی می باشیم که بسیار حائز اهمیت می باشد که از جمله دستاوردهای ناشی از امضای برجام و رفع تحریمها محسوب می گردد. بخشی از وام های اعطایی بانک توسعه صادرات در قالب اعتبار خریدار که به دلیل تحریم مسدود شده بود اخیرا با مذاکرات انجام شده از سوی بانک توسعه صادرات آزاد شده است. به طور نمونه در سفر اخیری که به کشور کوبا انجام شد توانستیم طی مذاکره با بانک کوبایی طرف قرارداد مبلغ 8 میلیون یورو را آزاد کنیم و طبق توافق الباقی وجوه در مدت زمان کوتاه به حساب بانک توسعه صادرات تا تصفیه کامل وام واریز خواهد گردید.
وی افزود: طرف کوبایی در این مدت آمادگی بازپرداخت این مبالغ تامین مالی شده را داشت اما به دلیل تحریم های اعمال شده امکان بازپرداخت وجود نداشت خوشبختانه امضای برجام شرایط را برای پرداخت فراهم آورد که بخشی از این مطالبات وصول شد. در این اقدام توانستیم با اتخاذ راهکارمناسب از طریق یکی از بانک های اروپایی که مرجع تخصیص ارز بانک مرکزی نیز می باشد، نسبت به انتقال وجه اقدام شود. این فرایند برای سایر کشورها در دستور کار قرار دارد که به نظر می رسد به نتایج مشابهی درمورد سایر کشورها در آینده دست یابیم.
رضوانی اهمیت برگشت این منابع را در پرداخت یروسه تسهیلاتی بانک مهم دانست و گفت: بازگشت منابع مسدود شده به بانک توسعه صادرات می تواند مجدداٌ در سیکل اعطای تسهیلات داخلی و خارجی بانک مورد استفاده قرار گیرد. این گشایش نتیجه توافق مدبرانه برجام است. آزادسازی این منابع و برگشت آنها به چرخه تولید و بهره روی است که در راستای نیل به ارکان اقتصاد مقاومتی قابل تفسیر و تعبیر است و برای موارد مشابه قابل تعمیم است.
کامران رضوانی خاطر نشان کرد: حضور هیات های مختلف اقتصادی، ‌بانکی در ایران نشانه تحرک و توجه ویژه جامعه اقتصاد جهانی به بازار ایران و علی الخصوص نظام بانکی کشور و بطور اخص بانک توسعه صادرات ایران به عنوان اگریم بانک کشور است. انتخاب بانک توسعه صادرات ایران از سوی بانکهای شناخته شده بین المللی جهت همکاری در زمینه تامین مالی و سایر تعاملات بانک گواه چنین نگرشی در تعاملات بانکی با کشورمان می باشد این انتخاب بیانگر برخورداری از کقایت سرمایه مطلوب، ثبات، پایداری، تخصص و پویایی بانک توسعه صادرات ایران می باشد لذا ضرورت تقویت توان سرمایه ای بانک توسعه صادرات در این برهه برای تقویت بیشتر فعالیت های تخصصی این بانک امری اجتناب ناپذیر است. به دلیل ظرفیت های محدود اقتصاد داخلی باید جذب منابع خارجی به عنوان اهداف حیاتی بانکی مد نظر قرار گیرد. بنابر این تقویت، گسترش و حمایت از بخش تامین مالی و سرمایه گذاری در بانک و مدیریتهای مرتبط امری ضروری است و بایستی در اولویت های عملیاتی بانک تدوین و تفسیر گردد.

نام:
ایمیل:
* نظر: