کد خبر: ۴۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
سعيد قليچي
saeedg6@gmail.com
یکی از راه‌های پیشرفت هر صنعت، رقابت‌پذیرشدن آن است. رقابت‌پذیر بودن یعنی هم از نظر کمیت تولید، هر قطعه اقتصادی باشد، هم از نظر کیفیت، قطعات به درجه مطلوبی برسند. اگر بخواهیم اقتصاد کشور را نجات دهیم، نه فقط در خودرو، بلکه در تمام رشته‌های صنعتی، باید با بزرگان آن رشته صنعتی در دنیا همکاری و ارتباط داشته باشیم و جدیدترین و آخرین دانش فنی را از آنها اخذ کنیم. با این کار قطعات ما بالاترین کیفیت و بالاترین بهره‌وری را خواهند داشت و انرژی کمتری مصرف خواهند کرد. اگر تولید قطعات اقتصادی باشد، قطعات رقابتی تولید خواهد شد که امکان صادرات آنها وجود دارد.
اکنون یک سرمایه‌گذاری به مبلغ 660‌میلیون یورو برای تولید 150‌هزار دستگاه خودرو صورت گرفته که کار ارزشمندی است. باید انتظار داشت که شرکت رنو همکاری قطعه‌سازان ایران با قطعه‌سازان خود را تضمین کند، چرا که برای رقابت‌پذیر شدن صنعت خودرو، قطعات ما باید کیفیت پیدا کند و کیفیت مستلزم داشتن ماشین‌آلات نو، دانش فنی و فناوری‌های جدید است که این امور با سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری قطعه‌سازان خارجی انجام می‌شود. در این قرارداد 60‌درصد سهام مربوط به رنو و 40‌درصد مربوط به ایران است. همچنین به گفته آقای معظمی، مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سهم 40‌درصد ساخت داخل در شروع تولید در مدت یک سال و نیم، به 70‌درصد ساخت داخل خواهد رسید. اگر این قرارداد همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود جلو برود و باعث افزایش کیفیت قطعات و صادرات خودروهای تولیدی و قطعات آن شود، کار بسیار ارزشمندی است و جای تقدیر دارد. از سهم 40‌درصدی ایران، 20‌درصد مربوط به ایدرو بوده و مابقی در اختیار بخش خصوصی خواهد بود. همان‌طور که از نام ایدرو مشخص است، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طبق تجربه‌های گذشته، به تاسیس شرکت صنعتی اقدام و بعد از رسیدن به تولید، شرکت را واگذار می‌کند. به گمان بنده سهم 20‌درصدی ایدرو مطلوب و احتمال آن زیاد است که با فعالیت درست و سودمند بخش خصوصی، ایدرو این سهم 20‌درصدی را هم در آینده واگذار کند که این به نفع بخش خصوصی است.
باید اشاره کرد که صنعت خودرو از رکود خارج شده است. در سال گذشته تولید خوردو با افزایش 40‌درصدی روبه‌رو بود. در چهار ماه نخست سال جاری هم تولید خودرو 20‌درصد افزایش داشته است. این افزایش تولید نشان‌دهنده وجود تقاضا برای خودرو داخلی است. هر روز قمیت کارخانه و قیمت بازار به هم نزدیک می‌شوند و به اقتصاد سالم نزدیک‌تر می‌شویم. در این شرایط دلالان خودرو نمی‌توانند سود کنند و رکود آنجا صورت می‌گیرد. خودروسازان باید تلاش کنند خودروهای پیش‌خرید شده را به موقع تحویل دهند و با بالا بردن کیفیت رضایت مردم را بیش از پیش جلب کنند. اکنون با ورود خوردوهای جدید، نارضایتی مردم از خودروهای قدیمی رفع خواهد شد. با قرارداد رنو و قراردادهای دیگر خودروسازان که در حال انجام است، مردم از خوردوهای با‌کیفیت‌تری بهره‌مند می‌شوند. با افزایش کیفیت خودرو و به تبع آن صادرات، رونق بیشتری در صنعت خودرو شکل می‌گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار