کد خبر: ۴۹۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
فرزانه رجایی ضمن بیان اقدامات بانک خاورمیانه در مبارزه با پول‌شویی، گفت: توصیه‌های ۴۰گانه FATF متضمن استانداردهای بین‌المللی در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم است که بر اساس صلاح‌دید نهادهای مربوطه، برخی از الزاماتش در کشور پیاده‌سازی می‌شود.
فرزانه رجایی سلماسی، مدیر مبارزه با پول‌شویی و تطبیق قوانین بانک خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار عیارآنلاین، به بیان اقدامات این بانک در خصوص مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم پرداخت. 
رجایی در رابطه با اجرای الزامات بین‌المللی مبارزه با پول‌شویی در بانک خاورمیانه، گفت: در حال حاضر، ما تمامی دستورالعمل‌هایی که بانک مرکزی در این خصوص اعمال کرده است، همچون شناسایی مشتریان، تشخیص و گزارش معاملات مشکوک، دسته‌بندی مشتریان به لحاظ ریسک پول‌شویی و شناسایی مضاعف مشتریان پر ریسک را پیاده‌سازی کرده‌ایم و بدین منظور از توصیه‌های گروه اقدام مالی (FATF) و رهنمودهای بازل و وولسفبرگ استفاده نموده‌ایم. از دیگر اقدامات مهم، بهبود فرایندها، ارتقای سیستم‌ها، فرهنگ‌سازی و آموزش کلیه کارکنان در حوزه مبارزه با پول‌شویی بوده است. 
همچنین در سال گذشته، از مؤسسه KPMG (یکی از چهار شرکت بزرگ حسابرسی بین‌المللی) دعوت کردیم تا  اقدامات انجام‌شده را ارزیابی نماید که نتیجه ارزیابی بسیار مثبت بود و به گفته آن‌ها، اقدامات انجام‌شده و آنچه پیاده‌سازی نموده‌ایم، در سطح بین‌المللی قابل‌پذیرش است.
وی در پاسخ به این سؤال که  چه زیرساخت‌های نرم‌افزاری برای اجرای دستورالعمل‌های فوق در بانک خاورمیانه به کار گرفته شده است، بیان داشت: ما چند نرم‌افزار داریم؛ یکی نرم‌افزار مبارزه با پول‌شویی که بیشتر برای تشخیص معاملات مشکوک است و قواعد بانک مرکزی در آن پیاده‌سازی شده است و یکی، دو قاعده هوشمندتر که خودمان اضافه کردیم که می‌تواند تغییر رفتار مشتری را در تراکنش‌هایش تشخیص دهد. همچنین بر روی این نرم‌افزار قابلیتی داریم برای دسته‌بندی مشتریان که بر اساس ریسک پول‌شویی و شاخص‌هایی مانند نوع کسب‌وکار و سابقه مشتری، آن‌ها را دسته‌بندی می‌کند. برای مشتریان پر ریسک اقدام کنترلی شناسایی مضاعف بوده که شامل فرایندهایی مانند نظارت مستمر و درخواست مدارک و اطلاعات بیشتر است. نرم‌افزار دیگری که داریم، سامانه‌ای برای تحریم‌ها است که کلیه مشتریان و ذینفع نهایی آن‌ها و همچنین سایر ذینفعان در آن چک می‌شوند.
رجایی سلماسی در رابطه با وضعیت همکاری بانک خاورمیانه با بانک‌های خارجی اظهار داشت: ارتباط خوب و رو به توسعه‌ای با برخی از بانک‌های اروپایی داریم و با توجه به اینکه آن‌ها متوجه می‌شوند ما سیاست‌ها و روال‌های بین‌المللی مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را  داریم و بر اساس آن چیزی که بانک مرکزی ابلاغ کرده است، آن‌ها را پیاده‌سازی کرده‌ایم، قطعاً تمایل بیشتری پیدا می‌کنند که با ما ارتباط داشته باشند.
مدیر مبارزه با پول‌شویی و تطبیق قوانین بانک خاورمیانه در خصوص میزان رضایت بانک‌های خارجی از این بانک گفت: در حال حاضر، بسیار از بانک‌های خارجی با بانک خاورمیانه آشنا بوده از عملکرد این بانک رضایت دارند. هم‌اکنون بسیاری از بانک‌های ایرانی دستورالعمل‌های مبارزه با پول‌شویی را رعایت می‌نمایند و موضوع مهم پیاده‌سازی مؤثر و همچنین اثبات و اطلاع‌رسانی درست آن است. در نشستی که در برلین داشتیم، این موضوع مشهود بود و بانک‌ها و فعالین کسب‌وکار آلمانی پس‌ازآنکه متوجه شدند بسیاری از الزامات موردنظر آن‌ها در برخی بانک‌های ایرانی پیاده شده است، تمایل بیشتری برای برقراری ارتباط نشان دادند. به‌طورکلی، اگر کلیه بانک‌ها و نهادهای ذی‌ربط ایرانی الزامات را به‌صورت مؤثر پیاده کرده و اطلاع‌رسانی درستی به نهادهای خارجی صورت گیرد، تأثیر به‌سزایی در بهبود روابط بهتر خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، یکی از دلایل مهمی که ایران در ارزیابی مؤسسه بازل در خصوص ریسک پول‌شویی رتبه آخر را کسب کرده و کشوری با ریسک بالا تلقی شده است، عدم اطلاع‌رسانی کافی در مورد قوانین و مقررات موجود و فقدان ارتباط کافی و مؤثر با نهادهای بین‌المللی است.
رجایی پیرامون ارتباط اقدامات انجام‌شده و توصیه‌های گروه اقدام مالی (FATF) عنوان داشت: توصیه‌های ۴۰گانه FATF متضمن استانداردهای بین‌المللی در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم است که بر اساس صلاح‌دید نهادهای مربوطه، برخی از الزاماتش در کشور پیاده‌سازی می‌شود. سازوکارهای اجراشده در بانک خاورمیانه هم با توجه به دستورالعمل‌های بانک مرکزی تقریباً نزدیک به همین استاندارد است.

نام:
ایمیل:
* نظر: