کد خبر: ۴۹۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
در دیدار رئیس و اعضای اتاق مشترک ایران و افغانستان با محمد اشرف غنی، ضمن اشاره به ضرورت اتاق مشترک افغانستان و ایران در کابل، برقراری تعرفه‌های تجارت ترجیحی بین دو کشور، همکاری در زمینه گردشگری سلامت، حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک و اعزام و پذیرش هیات های تجاری، مورد تأکید قرار گرفت.
رئیس و اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، که برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایران به تهران سفر کرده بود دیدار و در مورد زمینه‌های توسعه همکاری بین بخش‌های خصوصی دو طرف گفت‌وگو کردند. 
علا میرمحمدصادقی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در این دیدار که در کاخ سعدآباد برگزار شد با تأکید بر وجود امنیت اقتصادی و اجتماعی در ایران، تقویت همکاری اتاق‌های استانی دو طرف با هدایت اتاق‌های ملی دو کشور و همچنین فعال شدن اتاق مشترک بازرگانی افغانستان و ایران در کابل را خواستار شد.
وی تأکید کرد: برقراری تعرفه‌های ترجیحی بین دو کشور و تبادل هیات‌های تجاری بر توسعه همکاری‌های دوجانبه اقتصادی بسیار اثرگذار است.
مظفر علیخانی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان نیز ضرورت زمینه‌سازی برای حضور بیشتر صادرکنندگان ایرانی خدمات فنی و مهندسی در حوزه‌های برق، مخابرات و صنعت احداث در افغانستان را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: دو کشور همچنین می‌توانند در حوزه‌های گردشگری سلامت، گردشگری سیاحتی و زیارتی، ترانزیت، همکاری‌های بانکی مانند اعتبارات اسنادی، صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها و انتقال پول، برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌ها با یکدیگر همکاری کنند.
بر اساس اظهارات وی، حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک، به ویژه در چابهار، دوغارون، سرخس و بیرجند از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تسهیل در فرایند صدور ویزا نیز می‌تواند در ارتقای سطح تعاملات دو کشور اثرگذار باشد.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان از آمادگی این اتاق برای آموزش نیروهای اتاق افغانستان در خصوص رژیم حقوقی تیر و کارنه‌تیر برای توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی، خبر داد و تصریح کرد: تکمیل قطعات 3 و 4 راه‌آهن خاف - هرات برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بسیار مهم است. همچنین دو کشور باید در راستای افزایش تعداد گمرک‌ها، افزایش ساعات کاری آنها و افزایش تعداد کارکنان برنامه‌ریزی کنند.
صادرات افغانستان به ایران تسهیل شود
اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان تجارت بین ایران و افغانستان را نامتعادل خواند و از واردات 3 میلیارد دلاری افغانستان از ایران به ازای صادرات اندک این کشور به ایران سخن گفت. وی یادآور شد: این تجارت باید متعادل شود تا امکان پشتیبانی از آن هم ممکن باشد. صادرات افغانستان به ایران باید تسهیل شود و شرایط ترانزیتی نیز بهبود پیدا کند.
وی افزود: برخی تجار اقدام به صادرات کالاهای بی‌کیفیت به بازار افغانستان کرده‌اند که این موضوع بازار این کشور را خراب کرده و از طرفی وجود مافیا و فساد اداری در دو طرف مرز مانع رشد تجارت قانونی و همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور شده است.
به اعتقاد رئیس‌جمهور افغانستان زمینه‌سازی در حوزه ترانزیت برای رشد صادرات این کشور اهمیت بالایی دارد.
غنی با اشاره به اجرای برخی پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی با کیفیت پایین از سوی برخی پیمانکاران ایرانی، نبود نظارت کافی از سوی دستگاه‌های ناظر در کشور افغانستان را به عنوان یکی از دلایل ان برشمرد و گفت: باید سازوکاری اتخاذ شود که کیفیت سازه‌ها حفظ شده و این مشارکت برای دو طرف منفعت داشته باشد.
وی همچنین به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی در افغانستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه در برخی از این همکاری‌ها، طرف افغانی از میان سیاستمداران انتخاب شده و نه بخش خصوصی واقعی افغانستان؛ این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز فساد گسترده شود. بر این اساس توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران ایرانی با سرمایه‌گذاران اصیل و بخش خصوصی واقعی افغان وارد مذاکره و مشارکت شوند.
اشرف غنی در ادامه از برنامه افغانستان برای اتصال 9 شبکه جداگانه برق این کشور به یک شبکه ملی با سرمایه‌گذاری 6 میلیارد دلاری به عنوان یکی از پروژه های جاری اشاره کرد و افزود: جامعه افغانستان جوان و جویای کار است. اشتغال صنعتی و خدماتی نیز به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بنابراین از جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی استقبال می‌کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: