کد خبر: ۴۹۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران:
با مصوبه هیات پذیرش بورس کالای ایران، امکان ورود اشخاص حقیقی در خرید محصولات پتروشیمی که در بورس کالا با مازاد عرضه روبه رو هستند، فراهم شد.
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در گفت و گو با «پایگاه خبری بورس کالای ایران» عنوان کرد: در راستای بهبود روند معاملات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس کالای ایران، افزایش شفافیت معاملاتی، عرضه منظم و تعادل هر چه بیشتر عرضه و تقاضا، برخی محدودیت هایی که از سال ۱۳۸۹ تاکنون برای خریداران و مصرف کنندگان خرد حقیقی جهت خرید محصولات و فرآورده های عرضه شده در این بازار اعمال شده بود، به تدریج با توجه به شرایط بازار حذف خواهد شد.

حامد سلطانی نژاد اظهار کرد: با توجه به اینکه در خصوص برخی کالاها در بورس کالا مازاد عرضه وجود دارد، با مصوبه هیات پذیرش بورس کالای ایران تصمیم بر این شد تا خریداران حقیقی محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی که اطلاعاتشان در سایت بهین یاب ثبت نشده و سهمیه ای برای آنها لحاظ نمی شود، ولی مصرف کننده محصولات عرضه شده در بورس کالا هستند نیز بتوانند از کانال رینگ پتروشیمی بورس کالا نیاز مصرفی خود را تامین کنند.

سلطانی نژاد افزود: در گام اول در عرضه هایی که در روزهای غیر بهین یابی انجام می شود خریداران حقیقی می توانند اقدام به ثبت سفارش و خرید محصول نمایند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه گفت: افزون بر این موارد، مقرر شده در مورد کالاهایی مثل گوگرد و برخی فرآورده های نفتی نیز محدودیت های خرید برداشته شده و امکان حضور حقیقی ها به عنوان متقاضیان این کالاها فراهم شود.

وی با بیان اینکه تاکنون مجوز حضور خریداران در تالار پتروشیمی، تایید آنها در سامانه بهین یاب بود، گفت: این امر به دلیل رسیدن مواد اولیه به مصرف کنندگان مورد تایید بوده است، اما در این بین اشخاص حقیقی امکان حضور در معاملات تالار پتروشیمی را پیدا نمی کردند که این امر بر روند کشف واقعی قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضای آزادانه بی تاثیر نبود. به این ترتیب با توجه به شرایط بازار و براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، مقرر شد تا امکان حضور حقیقی ها در معاملات محصولات پتروشیمی برای خرید آن دسته از کالاهایی که با مازاد عرضه مواجه هستیم، فراهم شود.

وی افزود: برداشته شدن این محدودیت از معاملات بورس کالا در شرایطی است که طی ماه های گذشته نیز شاهد رفع برخی محدودیت های دیگر از جمله حذف یا افزایش سقف قیمت، افزایش سقف سهمیه خرید محصولات براساس شرایط بازار و ... بوده ایم تا روند معاملات بورس کالا روز به روز به سمت خروج از هر گونه محدودیت و آزادی کامل ولی تحت نظارت حرکت کند.

به گفته مدیر عامل بورس کالای ایران، حذف این قبیل محدودیت ها در بازار پتروشیمی در راستای همکاری و تعامل هر چه بیشتر این مجموعه با فعالان صنعت پتروشیمی است تا با کمک به این صنعت و فعالان آن، اقتصاد کشور نیز به سمت شفافیت هر چه بیشتر حرکت کند.

سلطانی نژاد اظهار داشت: جلوگیری از نوسانات کاذب قیمت محصولات با ایجاد شفافیت و روابط منطقی میان عرضه و تقاضا، استقرار یک سیستم قیمت گذاری شفاف و اجرایی و ناظر بر حسن انجام تعهدات طرفین، شکل گیری سیستم یکپارچه جمع آوری اطلاعات و آمار به منظور پردازش و تحلیل آمارهای تولید، واردات، صادرات و مصرف در جهت اطلاع رسانی به بازار، هماهنگی میان بخش های تولیدی و بازرگانی و در آخر امکان مدیریت ریسک از جمله نیازمندی های بازار کالای کشور به خصوص بازار محصولات پتروشیمی است که همه این موارد به ذات در کارکردهای بورس کالا نهفته است.

سلطانی نژاد تعامل بورس کالا و پتروشیمی ها را برای توسعه رینگ داخلی و صادراتی مثبت ارزیابی کرد و در خصوص آثار ناشی از حذف محدودیت های معاملاتی خریداران حقیقی در این حوزه گفت: هر چند وجود برخی محدودیت ها طی سال های اخیر به ویژه در خصوص حضور خریداران حقیقی در بازار محصولات پتروشیمی اعمال شد، اما در حال حاضر و طبق هماهنگی های به عمل آمده، زمینه های لازم برای حذف آن محدودیت ها برداشته شد تا ضمن برقراری شفافیت هر چه بیشتر، خریداران نیز بتوانند بدون وجود محدودیت، نیازهای مصرفی خود را از این طریق تامین کنند که به دنبال آن عرضه و تقاضا نیز در این بازار به سمت تعادل بیشتر حرکت خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: