کد خبر: ۴۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱
نمایندگان مجلس در گفتگو با «تجارت آنلاین» تاکید کردند:
تجارت آنلاین: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو به مدیریت جدید با ایده‌های جدید نیاز دارد، گفت: با توجه به اینکه آقای بیطرف در گذشته توانسته به خوبی وزارت نیرو را مدیریت کند، انتخاب ایشان می‌تواند بار دیگر تاثیرات خود را بر جای بگذارد.
آینده روشن صنعت آب و برق با مدیریت «بیطرف»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو به مدیریت جدید با ایده‌های جدید نیاز دارد، گفت: با توجه به اینکه آقای بیطرف در گذشته توانسته به خوبی وزارت نیرو را مدیریت کند، انتخاب ایشان می‌تواند بار دیگر تاثیرات خود را بر جای بگذارد.
رمضانعلی سبحانی‌فر در گفتگو با تجارت با تاکید بر اینکه امروزه در دو بخش آب و برق با چالش‌های جدی رو به رو هستیم، گفت: وزیر جدید باید برای حل این دو مشکل چاره‌اندیشی کند و اگر بخواهیم با همین روال ادامه کار بدهیم، با مشکلات بسیاری رو به رو خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه کشورمان در معرض خشکسالی قرار دارد، گفت: اگر هرچه سریع‌تر برای تامین آب مورد نیاز کشورمان اقدامی نشود، خشکسالی تمام بخش‌های کشور را خواهد گرفت و از توان اقتصادی کشور در بخش کشاورزی کاسته خواهد شد.
نماینده سبزوار با اعلام اینکه باید برای تامین آب مورد نیاز کشور به ساخت سد بپردازیم، گفت: باید از سدهای موجود به درستی بهره‌برداری کنیم و آنجا که نیاز به ساخت سد داریم، نهایت درایت را به کار گیریم.
وی با تاکید بر اینکه باید از بیرون رفت آب از کشورمان جلوگیری کنیم، گفت: امروزه بخش قابل توجهی از آب‌های کشورمان در مسیر رودها جریان می‌یابد و به دریاها می‌ریزد در حالی که باید با ساخت سد و انتقال آب‌ها به بخش‌های مورد نیاز، جلوی این هدررفت را بگیریم.
سبحانی‌فر با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از همسایگان ما مانع ورود آب‌های جاری به کشورمان شده‌اند، گفت: وزیر بعدی باید با جدیت باید راهکاری بیاندیشد تا ادامه مسیر آب‌های جاری به کشورمان ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به تجربه بیطرف در بخش آب و استفاده از این توانایی گفت: دوران آزمون و خطا به سر آمده و نباید وقت خودمان را در این بخش حساس برای پیدا کردن مدیران کارآمد تلف کنیم یا مدیریت را به کسانی بسپاریم که مشخص نیست چه توانمندی‌هایی دارند. به همین دلیل تاکید ما بر این است که آقای بیطرف به عنوان وزیر معرفی شود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی مشکل دیگر را در بخش برق دانست و گفت: در برنامه ششم متعهد شده‌ایم که 50 هزار مگاوات برق تولید داشته باشیم و چنین برنامه‌ریزی گسترده با افراد بی‌تجربه امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به شبکه آب و برق معیوب کشورمان گفت: باید برای این معضل چاره‌اندیشی شود. قرار نیست آب و برق از شبکه معیوب خارج شود و هزینه آن را مردم بدهند. بنابراین انتظار داریم آقای بیطرف در اولین فرصت نسبت به آن چاره‌اندیشی شود.
سبحانی‌فر با تاکید براینکه آقای بیطرف مدیری با تجربه، متعهد و متخصص است، گفت: ایشان درد صنعت آب و برق را می‌شناسد و بهترین گزینه برای درمان است به همین دلیل بر حمایت از ایشان تاکید داریم.
وی از اقبال خوب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به بیطرف برای وزارت نیرو خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که آقای بیطرف با رای قابل توجهی از مجلس شورای اسلامی، بار دیگر کرسی وزارت نیرو را بر عهده بگیرد.  
از سوی دیگر شهاب‌الدین بیمقدار با تاکید بر اینکه وزارت نیرو یکی از حساس‌ترین وزارتخانه‌های کشور است، گفت: باید فردی برای این وزارتخانه به کار گرفته شود که تجربه و تخصص لازم را داشته باشد که آقای بیطرف می‌تواند بهترین گزینه باشد.
نماینده تبریز با اعلام اینکه بیطرف از مدیران کم‌حاشیه، دست‌پاک و توانمند در جمهوری اسلامی است، گفت:‌ ایشان در دوران اصلاحات به عنوان وزیر نیرو، زمینه‌ساز توسعه زیرساخت‌ها را فراهم کرد و تحول در صنعت آب و برق را کلید زد.
وی با اشاره به اینکه از مزیت‌های برجسته بیطرف برای سکان داری وزارت نیرو، داشتن پشتوانه 8 سال تجربه در صنعت آب و برق بوده است، گفت: درواقع بیطرف آمیزه‌ای از تخصص و تعهد است و به شایستگی می‌تواند با تدبیر و درایت لازم، مشکلات و چالش‌های بخش آب و برق را برطرف کند.
بی‌مقدار با تاکید بر اینکه بیطرف توانمندی لازم را در جهت استفاده از فرصت‌های کشور در زمینه انرژی‌های پاک نظیر برق خورشیدی و بادی دارد، گفت: انرژی‌های پاک در ایران زمینه و بستر مطلوبی دارد که بیطرف در گذشته توانست ازاین فرصت به خوبی استفاده کند.
نماینده تبریز از نگاه مثبت مجلس شورای اسلامی به بیطرف خبر داد و گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس با رای  قاطع خود این شانس را برای کشور فراهم کنند تا از توانایی‌های این مدیر تحول‌گرا برخوردار شویم.

*کارنامه «بیطرف» در زمان صدارتش در وزارت نیرو
عملکرد بیطرف در دو دوره تصدی وزارت نیرو، گویای واقعیت‌های ملموسی از پیشرفت در عرصه صنعت آب و برق کشور است که با گذشت حدود دو دهه از آن، همچنان از این موفقیت‌ها به نیکی یاد می‌شود. با نگاهی گذرا به عملکرد صنعت برق در این سال‌ها می‌توان از روند توسعه‌ای این صنعت آگاه شد.
بررسی ها نشان می‌دهد که طی این مدت (۸۴ - ۷۶) ظرفیت تولید برق کشور از ۲۳۲۵۷ مگاوات به ۴۱۰۳۲ مگاوات (با رشد متوسط سالانه ۴/۷ درصد)، طول خطوط انتقال و فوق توزیع از ۳۵۴۸۱ به ۵۳۷۶۷ کیلومتر مدار (۳/۵ درصد) و ظرفیت ترانس‌های توزیع از ۴۰۸۳۶ به ۶۲۹۵۴ مگاولت آمپر (۶/۵ درصد) افزایش یافته است.
همچنین طول خطوط فشار متوسط و توزیع از ۱۸۱۲۵۰ به ۲۴۹۵۹۶ کیلومتر (۱/۴ درصد)، تعداد مشترکان از ۱۳ میلیون و ۵۵۰ هزار مشترک به ۱۹ میلیون و ۶۵۲ هزار مشترک (۸/۴ درصد)، روستاهای برقدار شده از ۳۸۲۹۵ به ۵۲۳۵۰ روستا (۴ درصد) افزایش یافت.
بررسی ها درعین حال نشانگر آن است که بسیاری از طرح‌های آب و برق که در سال‌های بعد نیز به بهره‌برداری رسید، در دوران بیطرف شروع به احداث شده یا برای احداث آن برنامه ریزی شده بود.

*نگاهی به سوابق علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی نیرو
حبیب‌الله بیطرف در سال ۱۳۳۵ در شهر یزد متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را نیز در همین شهر و تحصیلات دانشگاهی را تا مقطع فوق لیسانس، در رشته مهندسی راه و ساختمان در دانشکده فنی دانشگاه تهران به پایان رساند.
وی تا پیش از انقلاب اسلامی، از فعالان حرکت‌های سیاسی دانشجویان مسلمان دانشگاه‌ها و از مؤسسان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران به شمار می‌رفت.
بیطرف پس از انقلاب فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۵۸ با مشارکت در راه‌اندازی جهاد سازندگی ادامه داد. وی از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۶۸ استاندار یزد بود.
بیطرف از ابتدای سال ۱۳۶۹ تا پایان سال ۱۳۷۳ به مدت پنج سال در سمت معاونت آموزشی وزارت نیرو (به وزارت بیژن زنگنه) فعالیت داشت و همزمان به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه در مراکز آموزش عالی نیز تدریس میکرد. وی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ به عنوان مجری طرح‌های سد و نیروگاه کارون ۳ و کارون ۴، در وزارت نیرو مشغول به کار بود.
بیطرف سابقه مدیریتی چهار ساله در سمت استانداری یزد، پنج سال در سمت معاونت وزیر نیرو و هشت سال نیز وزیر نیرو در دولت‌های هفتم و هشتم را در کارنامه خود دارد. در حوزه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی نیز می‌توان به تدریس و عضویت در هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران، عضویت در هیات امنا دانشگاه یزد، عضویت در کمیته برنامه‌ریزی آموزش‌های علمی-کاربردی وزارت مسکن و شهرسازی و هشت سال مشاور پژوهشگاه نیرو اشاره نمود. از سوابق اجرایی بیطرف می‌توان به اجرای پروژه‌های بزرگ ملی مانند طرح احداث سد و نیروگاه آبی کارون ۳، اجرای ضوابط و مقررات نظام فنی و اجرایی کشور در حوزه مدیریت پروژه‌های دولتی، همچنین حضور ۲ دوره در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و عضویت کنونی در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و ساختمان اشاره کرد.
راه‌اندازی مرکز تحقیقات آب جهاد سازندگی ۱۳۶۵-۱۳۶۴، استاندار یزد ۱۳۶۸-۱۳۶۵، عضوهیات علمی دانشگاه تهران از ۱۳۶۸ تاکنون، معاون آموزشی وزارت نیرو ۱۳۷۳-۱۳۶۹، رییس هیات مدیره سازمان سازندگی و آموزش ۱۳۷۳-۱۳۷۰، مجری طرح‌های کارون ۳ و ۴ در سال‌های ۱۳۷۶-۱۳۷۳، عضو هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ۱۳۷۶-۱۳۷۳، وزیر نیرو ۱۳۸۴-۱۳۷۶، عضو هیات علمی پژوهشگاه نیرو ۱۳۸۴ تاکنون، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ و معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت از سال ۱۳۹۵ تاکنون از دیگر سوابق مهندس بیطرف به شمار می‌رود.
همچنین بیطرف در دوران مدیریتش در وزارت نیرو در بخش آب اقداماتی انجام داده داده که می‌توان به افزایش جمعیت زیر پوشش و ظرفیت تامین آب اشاره کرد.
عملکرد وی در دوره تصدی وزارت نیرو در بخش آب گویای اقدامات متعددی است که می‌توان به افزایش ۲.۹ درصدی جمعیت تحت پوشش آب شرب بهداشتی طی سال‌های مدیریت وی اشاره کرد. علاوه بر این باید گفت که در سال ۱۳۷۶ تعداد جمعیت زیر پوشش کل کشور ۳۵ میلیون نفر بوده که در ابتدای سال ۱۳۸۴ به ۴۴.۲ درصد افزایش یافته است.
همچنین تعداد شهرهای زیر پوشش از ۵۹۰ شهر به ۷۷۱ شهر افزایش یافته که این گویای اضافه شدن ۱۸۱ شهر برخوردار از نعمت آب شرب شهری است. در خصوص ظرفیت تامین آب نیز باید گفت که در سال ۱۳۷۶، ۴۸۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت تامین آب در کشور وجود داشت، در حالی که در ابتدای سال ۱۳۸۴ این عدد به ۷۷۰۰ میلیون مترمکعب ارتقاء پیدا کرد و این عدد گویای این است که در عملکرد هشت ساله بیطرف ۲۹۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تامین آب کشور اضافه شده است.

*اعلام حمایت فراکسیون اهل سنت از وزیر پیشنهادی نیرو
رحیمی جهان‌آبادی گفت: فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با وزیر پیشنهادی نیرو داشت، از وی اعلام حمایت کرده و انتظار برطرف شدن ابعاد ملی و منطقه‌ای ضعف‌ها را دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: