کد خبر: ۴۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
در یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی مطرح شد؛
نحوه انتقال 400 میلیون یورو پول سازمان حج و زیارت توسط بابک زنجانی و اینکه پشتوانه و معرف او چه کسی بود در یازدهمین جلسه رسیدگی دادگاه مطرح شد.
پشتوانه بابک زنجانی چه کسی بود؟!
یازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده 2 متهم نفتی(همدستان بابک زنجانی) به نام‌های مهدی شمس(متهم ردیف دوم) و حمید فلاح هروی(متهم ردیف سوم) در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه با قرائت آیاتی از قران کریم آغاز شد.
قاضی مقیسه در ابتدای جلسه به بیان اتهامات متهم ردیف سوم این پرونده که از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و گفت:حمید فلاح هروی، متهم به فساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و مشارکت عامدانه و عالمانه نسبت به تشکیل شبکه کلاهبرداری و پولشویی و مشارکت در کلاهبرداری از شرکت نفت و شرکت اچ کی به مبلغ 1 میلیارد و 200 میلیون یورو و کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی با استفاده از 5 فقره چک به مبلغ 444 میلیارد 2524 میلیون ین ژاپن و استفاده از عواید حاصل از جرم به مبلغ 148 میلیارد یورو پول متهم است.
قاضی مقیسه بر طبق ماده 354 قانون آیین دادرسی کیفری به حاضران در جلسه از باب حفظ نظم دادگاه تذکر داد.
قاضی در ادامه از متهم ردیف سوم در خواست کرد تا در جایگاه قرار بگیرد و برابر با کیفر خواست از خود دفاع کند.
 فلاح هروی متهم ردیف سوم با قرار گیری در جایگاه دفاعی گفت: من کسی را به غیر از مهدی شمس به زنجانی معرفی نکردم در آن زمان بابک زنجانی شرکت هواپیمایی قشم ایر را از سپاه خریداری کرد و به دنبال گسترش ناوگان آن بود که از من پرسید آیا شخصی را برای این کار می‌شناسی که بنده شمس را معرفی کردم.
وی ادامه داد: شمس هم اقرار کرده بنده وی را در سال 88 برای خریداری هواپیما به زنجانی معرفی کردم و این موضوع ارتباطی با فروش نفت ندارد، من حتی یک بار هم سوار هواپیمای خریداری شده نشدم و علم غیب هم نداشتم که قرار است این ماجرا اتفاق بیفتد و هیچ کس دیگری را نمی‌توانید در پرونده پیدا کنید که من معرفی کرده باشم.
قاضی مقیسه گفت: ما نگفتیم که شما سوار هواپیما شده اید، بلکه گفتیم این معرفی ساده نبوده و باعث غارت اموال شده است و نکته مهم ارتباط تنگاتنگ شما با زنجانی و شمس بوده که نفت را تحویل گرفتید و پول آن را تحویل ندادید، شما یک شبکه سازمان‌یافته تشکیل دادید و ایادی داشتید که هنوز پول نفت در دست آنها است و نظام باید این پول را از حلقوم آنها بیرون بیاورد.
فلاح هروی در دفاع از خود گفت: در اواخر سال 89 زنجانی فعالیت زیادی در امور بانکی داشت که از من درخواست کمک کرد و بنده به وی گفتم از این امور سردر نمی‌آورم به همین دلیل وی را به مسئولان وقت اقتصادی وزارت اطلاعات معرفی کردم آنها هم گفتند ما به زندانی بودن گذشته زنجانی کاری نداریم زیرا مجازات خود را طی کرده است و از من خواستند دیگر به موارد بعدی کاری نداشته باشم و خودم را کنار بکشم.

*درخواست وزارت اطلاعات از زنجانی برای گسترش ناوگان هوایی
وی افزود: مسئولان وزارت اطلاعات از زنجانی خواسته بودند که برای گسترش ناوگان هوایی اروپایی کاری انجام دهند به همین دلیل  جلسه‌ای در دفتر هواپیمایی تشکیل شد.
قاضی مقیسه گفت: آنها از تخلفات زنجانی اطلاع نداشتند و نمی‌دانستند که لوازم آرایش می‌فروشند و در زندان بوده چون شما به آنها نگفتید.
فلاح هروی پاسخ داد: امیرالمومنین علی(ع) گفته اگر دیدید کسی گناهی کرده به رویش نیاورید شاید شب توبه کرده باشد.

*قاضی مقیسه:30 میلیارد اموال غارت شده بیت المال را در این 3 سال پس ندادید

قاضی پاسخ داد: امیرالمومنین علی (ع) به برادرش عقیل اجازه دست‌اندازی به بیت‌المال نداده بود، اما هزار میلیارد اموال زنجانی در اختیار شماست و آن را در دبی هزینه کردید حالا دم از سخن امیرالمومنین می‌زنید، در این سه سال گفته شد 30 میلیارد اموال غارت شده بیت‌المال را پس دهید اما ندادید.
فلاح هروی پاسخ داد: شما اجازه ندادید.
قاضی گفت: الان این کار را انجام دهید.
فلاح هروی با بیان اینکه بحث مالی بر اساس اسناد است، گفت:  شما قول دادید اسناد حسابرسی شود اما این کار انجام نشده است و کل اموال دست ما 14 میلیارد و 600 میلیون است که من حاضر نیستم حتی یک ریال مال حرام وارد زندگیم شود.
قاضی پرونده نفتی گفت: وکالت دهید اموال برگردانده شود، شما در کیش ویلا دارید ماشین‌ها هم وجود دارند.
فلاح هروی گفت: من سی سال سابقه کار دارم و می‌دانم باید فقط افراد را به سازمان‌های بزرگتر معرفی کنم و خودم را کنار بکشم.
قاضی پاسخ داد: اما خودتان را کنار نکشیدید.
فلاح هروی ادامه داد: یک فنی در بین ما وجود دارد که وقتی گفته می‌شود خودت را کنار بکش یعنی دیگر سوال و فضولی نکن.
فلاح هروی گفت: جای دیگری هم که من زنجانی را معرفی کردم از طریق یک واسطه  سازمان حج و زیارت بود.
قاضی پاسخ داد: فعلا وارد بحث سازمان حج و زیارت نشوید پرونده‌ای که تشکیل شده به دلیل نفوذ بالای شما در نهادهای امنیتی و اقتصادی است، نقطه حرکت اول بابک زنجانی به دلیل معرفی شما بود وگرنه بابک زنجانی عددی نبود.
متهم ردیف سوم پاسخ داد: اشکال معرفی افراد چیست که شما آن را مطرح می‌کنید.

*قاضی مقیسه: تشکیلات سازمان یافته شما باعث غارت نفت شد
قاضی بیان کرد: بحث این است که شما یک فرد متهم را آدم خوبی معرفی کردید، مسئله فروش نفت است، ما می‌گوییم تشکیلات سازمان یافته شما باعث غارت نفت شده است.
هروی پاسخ داد: این برداشت شما است.
وی ادامه داد: در وزارت اطلاعات افراد بزرگتری حضور دارند که دارای تشکیلات هستند و بهتر از هر کسی می‌دانند کار درست چیست؟ آنها زنجانی را بعد از زندانی شدن از حقوق شهروندی مانند تجارت محروم نکردند و گفتند محکومیت وی مهم نیست، من هم فقط یک مشاور هستم و برای دادن مشاوره باید اطلاعات داشته باشم، به عنوان مثال باید بدانم که برای فروش گندم چه مشکلاتی وجود دارد که آنها را به مقامات مسئول اطلاع دهم.
قاضی پرونده نفتی تصریح کرد: اصلا بحث مشاوره نیست شما عضو هیئت مدیره شرکت‌های زنجانی بودید.
متهم ردیف سوم گفت: در بحث معرفی زنجانی توسط من به سازمان حج و زیارت دبیر ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که از دوستان نزدیک بنده است از من خواست برای جا به جایی پول حج به عربستان شخصی را معرفی کنم که زنجانی را معرفی کردم.
وی افزود: به دلیل اینکه عربستان مشکلات زیادی را برای انتقال پول حج ایجاد می‌کرد مشکلاتی برای حجاج در عربستان ایجاد شده بود و اجازه نمی‌داد ارز از طریق حسابهای بعثه رهبری منتقل شود، از جمله مشکلات ایجاد شده برای حجاج ندادن چادرها در عرفات به دلیل نرسیدن پول بود که در آن ایام زنجانی توانست 400 میلیون یورو پول حج را انتقال دهد.
قاضی بیان کرد: بابک زنجانی چه کاره است که شما وی را به سازمان حج و زیارت معرفی کردید؟ شما و زنجانی عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی بودید.
فلاح هروی تاکید کرد: دروغ است،دروغ است، به والله دروغ است، من یک دقیقه هم در این ستاد نبودم فقط کافی است یک بار تماس بگیرید و سوال کنید.
وی افزود: در این ستاد یک سری موارد بر خلاف قوانین و مقررات رایج کشور بر اساس شرایط تصویب می‌شود که در این ستاد، رئیس جمهور هم حضور دارد. دبیر ستاد تدابیر ویژه که معاون اطلاعات سپاه هم بود از من خواست شخصی را برای انتقال ارز به عربستان معرفی کنم و به من گفت که دستور خاص برای انتقال پول از این طریق گرفته است و از بنده سوال کرد که آیا زنجانی می‌تواند این کار را انجام دهد که من گفتم باید بررسی کنم که سرانجام 400 میلیون یورو توسط زنجانی منتقل شد و من کاره‌ای نبودم.
قاضی مقیسه پاسخ داد: بابک زنجانی یک قدم هم بدون شما برنمی‌داشت.
فلاح هروی گفت: بابک خودش گفته که تا کنون 17 میلیارد یورو را جا به جا کرده قبل از آشنایی با من 400، 500 میلیون یورو برای قرارگاه خاتم کار کرده است که اصلا نمی‌دانم قرارگاه خاتم کجا است؟ و یک قدم هم در آنجا نگذاشتم.
قاضی مقیسه گفت: به حاشیه نپردازید کیفرخواست شما ربطی به کارهایتان در سازمان حج و خرید هواپیما ندارد، بنابراین در رابطه با 1 میلیارد و 200 میلیون یورو، غارت ده کشتی نفت و خرید 138 شرکت از سازمان تأمین اجتماعی صحبت کنید.
فلاح هروی پاسخ داد: بنده قصد دفاع دارم، اگر کیفرخواست برای شما مهم است در اینجا دفاع بنده معنی ندارد، یک مورد نمی‌توانید پیدا کنید که در فروش بانک نقشی داشته باشم. در رابطه با نفت نیز  وزیر نفت من را از نزدیک ندیده و نمی‌شناسد.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: مگر نه این است که 30 درصد سهام هلدینگ و سورینت متعلق به شما است.
فلاح پاسخ داد: دروغ است، دروغ است، دروغ است، یک سهم از 1000 سهم متعلق به من است.
قاضی مقیسه به اظهارات بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: بابک زنجانی در بندهای 89 تا 93 پرونده و در تاریخ 2/9/93 در پاسخ به سؤالات بازپرس مبنی بر اینکه با توجه به اسکن بودن امضاها، آیا آقای فلاح هروی ذیل مصوبات را امضا کرده است؟ و اطلاعی از اسکن امضاها داشته است یا خیر؟ بیان کرده که اس‌سی‌تی بنکرز سه عضو هیئت مدیره داشته که نفر سوم آن فلاح هروی بوده است، بنابراین حتی اگر فلاح هروی مصوبات را امضا نمی‌کرد با دو امضای بنده سندیت داشته است.
رئیس دادگاه ادامه داد: بابک زنجانی اظهار کرده است (من و  فلاح هروی به دلیل سفر از شرکت دور بودیم، بنابراین مصوبات به‌صورت ایمیل دریافت می‌شد و هرکس آن را امضا و دوباره ارسال می‌کرد. مصوبات از ایمیل ایشان (فلاح هروی) امضا و دریافت شده است پس مسئله سوء استفاده در اینجا مطرح نیست از طرفی ایشان عضو هیئت مدیره ISO و اس‌سی‌تی‌ بنکرز بوده است و فلاح هروی به‌جز شرکت‌های هلدینگ در چندین شرکت مربوط به سرمایه‌گذاری غدیر عضو هیئت مدیره و فرد حرفه‌ای در خصوص شرکت‌داری است.
فلاح هروی پاسخ داد:بابک زنجانی یک دروغی گفته و شما آن را قبول می‌کنید، من اینها را از آقای نجفی شنیدم.
قاضی مقیسه گفت: شما با بابک زنجانی مأنوس و شریک بوده‌اید، حرمت و شأن دادگاه را رعایت کنید.
نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: آیا این اظهارات سند محسوب نمی‌شود؟ چرا می‌گویید اینها را از آقای نجفی شنیدم؟ چرا این اظهارات را به من نسبت می‌دهید؟
فلاح هروی پاسخ داد: من این مطلب را به طنز مطرح کردم، من آقای نجفی را غیر از این دادگاه در جای دیگری ندیده بودم اما مگر نمی‌گویید که اسناد را بنده از طریق ایمیل دریافت کردم. یک نمونه از ایمیل را نشان دهید.

*شکایت فلاح هروی از جاعل امضایش
قاضی مقیسه گفت: آیا برای ادعای جعلی بودن اسکن امضاهایتان شکایت کرده‌اید؟
متهم پاسخ داد: بله شکایت کرده‌ام.
قاضی مقیسه گفت: شما  برای غارت بیت‌المال و خرید هتل و خانه‌ای در انگلیس برای دخترتان در سفر بودید وقتی برای امضا نداشتید، وکیل شما که شوهرخواهرتان است برای فرار از این قضیه شکایتی مبنی بر جعل بعد از بازداشت شما و بعد از کیفرخواست مطرح کرده است و این شکایت در زمان شراکت شما با بابک زنجانی مطرح نشده است.
مهرشاد،وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده با اجازه قاضی در جایگاه حاضر شد و گفت: نسبت فامیلی بنده ربطی به دادگاه ندارد.
قاضی مقیسه گفت: علت بی‌نظمی شما این است که خود را منتسب به فلاح هروی می‌دانید، در حالی‌که وکلای دیگر که در این جلسه حضور دارند یک بار بی‌نظمی نکردند.
مهرشاد وکیل فلاح هروی گفت: پس از صدور کیفرخواست و در زمان تحقیقات موکلم، از بازپرس تقاضای کارشناسی امضاها را کردند و دادخواست آن را به بازپرس ارائه کردیم.
قاضی مقیسه گفت: چرا قبل از کیفرخواست شکایت نکردید، شکایت خود را در کدام مجتمع مطرح کردید؟
مهرشاد پاسخ داد: بنده علم غیب ندارم و بعد از آن متوجه شدم، 3 جا این شکایت را مطرح کردم. نزد آقای پسندیده، قاضی صلواتی و وزارت نفت این مسئله مطرح شد و شماره پرونده آن 940021 است.
فلاح هروی برای ادامه دفاعیات در جایگاه حاضر شد و در مورد موضوع خرید شرکت از سازمان تأمین اجتماعی گفت: من از منابع آقای زنجانی خبر نداشتم.
قاضی مقیسه از نماینده تأمین اجتماعی خواست تا در رابطه با اصل موضوع توضیح دهد و بگوید که چگونه بدون پول درمورد 138 شرکت قرارداد بسته شده است.
نماینده سازمان تأمین اجتماعی گفت: هیچ مدرک یا سندی در خصوص اظهارات فلاح هروی در سازمان تأمین اجتماعی وجود ندارد. در تاریخ 27/9/91 آقای فلاح هروی و بابک زنجانی تفاهم‌نامه‌ای به شماره 911000/ 9153 با موضوع خرید شرکت‌های تأمین اجتماعی به مبلغ 4 میلیارد یورو امضا کردند.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: آیا قبول دارید که امضا کرده‌اید؟
فلاح هروی پاسخ داد: بله قبول دارم.
قاضی مقیسه گفت: شما شخصاً جهت معامله 138 شرکت تأمین اجتماعی جلسه داشتید و شرکت‌های سودآور را شناسایی و به بابک زنجانی معرفی کردید. شما چه‌کاره بوده‌اید که هم شناسایی شرکت‌ها، امضای قرارداد خرید شرکت‌ها، جلسات و دریافت چک‌ها توسط شما بوده است؟
فلاح بیان کرد: آقای قاضی اجازه دهید که من به دفاعیات خود بپردازم. بنده حدود سه تا چهار سال است که تحت فشار هستم و آمده ام تا از خود دفاع کنم.
قاضی مقیسه گفت: شما تحت فشار نبودید بلکه درحال مجازات بوده‌اید، لطفا دادگاه را به تمسخر نگیرید و نگویید که زنجانی بدون هیچ دلیلی دست من را گرفت و به جلسات برد.
فلاح گفت: اجازه دهید که حرف من کامل شود و بعد بگویید که کذب است، اگر کذب است پس من بنشینم و دیگر دفاع نکنم.
وی بیان کرد: من برای اینکه متوجه شوم آقای زنجانی پول نقدی برای خرید شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی دارد یا نه از معاون اقتصادی وزارت اطلاعات استعلام گرفتم و  براساس سابقه‌ای که داشتم موظف بودم که هر اتفاقی  برای من می افتد را اطلاع دهم.
قاضی مقیسه گفت: مسئولان امنیتی را شریک جرم خود نکنید و مسئولیت جرم خودرا به گردن دیگران نیندازید.
فلاح بیان کرد: من وظیفه داشتم که از مسئولان استعلام بگیرم که اگر زنجانی چنین پول نقدی دارد پای قرارداد بنشیند از این رو معاون اقتصادی وزارت اطلاعات تایید کرد که زنجانی چنین مبلغی دارد و امکان خرید شرکت‌های تأمین اجتماعی وجود دارد.
قاضی مقیسه تصریح کرد: برای من که حجت تمام شده است اما شما بگویید که چکاره بودید که رفتید برای خرید شرکتهای سازمان تامین اجتماعی اقدام کردید؟ مگر شما نماینده وزارت اطلاعات یا سازمان تامین اجتماعی یا بابک بودید؟
فلاح بیان کرد: من با توجه به تجربه وتحصیلاتم کارشناس اقتصادی بودم و دراین زمینه چندین مشاوره اقتصادی داده‌ام.
قاضی مقیسه اظهار کرد: کجای دنیا کارشناس می‌رود و پای قراردادها را امضا می‌کند؟ کجا کارشناس می‌رود و چک معامله را تحویل بگیرد؟
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: جرات داشته باش و بگو که من عضو هیئت مدیره هلدینگ بوده‌ام.
فلاح گفت: بله من عضو بوده‌ام اما سهم من یک درصد و فقط امانی بوده است از این رو اینکه گفته شده است من 30 درصد سهام شرکت هلدینگ را داشته‌ام را قبول ندارم. شما دوست دارید که هر چه می گویید را من قبول کنم.
در ادامه نجفی نماینده دادستان به دفاع از کیفرخواست پرداخت وگفت: آقای هروی کاملا مطلع بوده‌ است که بانک FIIB اصلا منشأ مالی ندارد و هیئت مدیره آن صوری بوده است. این فرد برای امضای تفاهم نامه با سازمان 4 مرتبه در جلسات حضور پیدا کرده است و به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت هلدینگ معرفی شده است.
نجفی عنوان کرد: این فرد مدعی بوده که در خارج از کشور دارای بانک است و به دلیل شرایط تحریمی قصد خرید اموال غیر منقول سازمان را دارند.
وی خطاب به متهم گفت: آقای فلاح خوب است بدانید که ما به هیچ کس بدهکار نیستیم واگر می‌ترسیدیم که نمی‌آمدیم جان خود را بگذاریم و دراین پرونده‌ها قلم بزنیم.
وی بیان کرد: شما در اظهارات خود گفته‌اید که من یک تیم 20 نفره از اعضای یک شرکت را جمع کردم و حدود چند روز وقت گذاشتیم و در شرکتهای سازمان حضور پیدا کردیم که ببینیم کدام شرکت‌ها سودآور هستند.
نجفی درباره اخذ چک‌های سازمان تامین اجتماعی هم توضیح داد و گفت: فلاح ادعا دارد که زنجانی از دبی به او زنگ زده و گفته است که ما چون وجه شرکتها را به حساب سازمان ریخته‌ایم شما بروید یک چک تضمینی از سازمان بگیرید چون وقت انتقال شرکت‌ها زمانبر است. با اینکه آقای "م" از آدم‌های مهم زنجانی بود اما مسئولان تامین اجتماعی چک را به "م" نمی‌دهند و می‌گویند چک تضمین را فقط به فلاح هروی می دهیم این نشان می‌دهد که فلاح سمت داشته است.
نجفی گفت: براساس گزارشات سازمان اطلاعات سپاه فلاح از عوامل اصلی معرفی زنجانی به بانکها و دستگاه‌ها بوده است. البته لازم است که آقای فلاح توضیح دهند که علت انفصال او چه بوده است.
نجفی افزود: این گزارش می‌گوید فلاح دارای تجارب زیادی بوده و زنجانی را به مسئولان معرفی کرده است.
نجفی در ادامه گفت: وقتی قرار می‌شود که پول به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود این اتفاق نمی‌افتد و مسئولان سازمان متوجه جعلی بودن این پرداخت می شوند، در این خصوص زنجانی می گوید از طریق مؤسسه توسعه پول شما را می‌دهم یعنی فلاح با اینکه متوجه شده بود که زنجانی پولی به حساب سازمان تامین اجتماعی نریخته است و به نوعی جعل را انجام داده است اما باز هم با او همکاری کرده است.
فلاح در دفاع از خود گفت: متاسفانه شما حرف‌های همه را می‌شنوید اما حرف‌های من شنیدنی نیست. باید بگویم اینکه گفته شده است که من زنجانی را به بانک مرکزی معرفی کرده ام کذب محض است. همچنین اینکه گفته شده است که من از اعتبارات نفتی زنجانی اطلاع داشته‌ام نیز صحت ندارد. من درباره نقد بودن پول زنجانی برای خرید شرکت‌های تامین اجتماعی شک داشتم  لذا از معاون اقتصادی وزارت اطلاعات استعلام گرفتم که گفتند زنجانی چنین پولی را دارد از این رو  پس از اطلاع از این موضوع بنده پایتفاهم نامه را امضا کردم.
متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی ادامه داد: این تفاهم نامه با قرارداد متفاوت است و به نوعی تفاهم برای خرید شرکت‌ها بوده است. در این تفاهم نامه قرار شد که زنجانی پول شرکت‌ها را به حساب سازمان بریزد و سهام شرکتها به زنجانی منتقل شود. من دراینجا اعتراض کردم که این تفاهم نامه قانونی نیست چون باید تمام شرکتها یک به یک واگذار شوند. همچنین من نسبت به برخی از شرکت‌ها اعتراض داشتم و به زنجانی گفتم که برخی از این شرکت‌ها زیان ده هستند البته 138 شرکت نبود بلکه برای برخی‌ میزانی از سهام آنها خریداری می‌شد مثلا سه درصد از گاوداری یا سه درصد از یک شرکت دیگر خریداری می شد.
وی افزود: بنده نسبت به امضای تفاهم نامه استنکاف کردم اما مسئولان وقت تامین اجتماعی گفتند چندین نفر این تفاهم نامه را امضا کردند شما هم امضا کن.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: مگر شما نمی‌دانید که امضا تعهد آوراست،براساس متن تفاهم نامه شما رئیس هیئت مدیره شرکت سورینت بوده‌اید.
وی گفت: چون خرید این شرکت ها سه تا پنج ماه طول می‌کشید و چون زنجانی درخارج از کشور بود من صرفاً آن تفاهم نامه را امضا کردم که بگوییم قصد خرید داریم.
وی افزود: براساس کیفرخواست، من به دستور زنجانی چکهای تضمین را از مسئولان وقت تامین اجتماعی تحویل گرفته بودم.
فلاح بیان کرد: من جریان‌ را گفتم به چه شکل تیم ما وارد دفتر مرتضوی شد.
قاضی مقیسه گفت: بله ما هم متوجه شدیم زنجانی دست شما را گرفت و برد.
فلاح گفت: آقای قاضی لطفا اجازه دهید من صحبت کنم سه سال است که در عذاب هستم.
قاضی مقیسه بیان کرد: مرتضوی اقرار کرده که شما چهار بار در جلسات حضور داشتید.
فلاح پاسخ داد: چون من از منابع مالی بابک زنجانی اطلاع نداشتم به معاون اقتصادی وزارت اطلاعات مراجعه کردم.
قاضی گفت: کذب محض است شما شریک زنجانی بودید.
متهم ردیف سوم پاسخ داد: اگر کذب است من بنشینم و دیگر صحبت نکنم بنده می‌گویم برای اینکه مطمئن شوم زنجانی پول دارد جلسه‌ای با معاون اقتصادی وزارت اطلاعات گذاشتم و در رابطه با قرارداد خرید 138 شرکت تامین اجتماعی سوال کردم که ایشان گفتند منابع مالی زنجانی حتی بیشتر از ارزش این شرکت‌ها است و این کار به نفع سازمان تامین اجتماعی است.
قاضی سوال کرد: معاون اقتصادی وزارت اطلاعات چه ارتباطی با این قرارداد دارد؟
فلاح جواب داد: تنها کسی که می‌دانست این فرد بود، چون من سی سال در وزارت اطلاعات کار کردم و می دانم که باید تمام کارها را  به آنها اطلاع بدهم و تمام بچه‌ها این گونه تربیت شدند.
قاضی گفت: شما اگر شریک زنجانی نبودید چرا رفتید بررسی کنید چه نفعی برای‌ شما داشت؟
فلاح پاسخ داد: چون می‌دانستم بچه‌های وزارتخانه چه رشادت‌هایی انجام دادند و منع اطلاعاتی من آنجا بود، و در مورد تمام کارهایم از آنها سوال می‌کردم.
قاضی گفت: شما دیگر در وزارت اطلاعات نیستید.
فلاح بیان کرد: شما یک جا می‌گویید من در وزارت اطلاعات هستم و جای دیگر می‌گویید نیستید.
من از معاون اقتصادی وزارت اطلاعات سوال کردم و ایشان گفتند این قرارداد به نفع سازمان تامین اجتماعی است و منابع به کشور بازمی‌گردد.
قاضی مقیسه گفت: شما چه کاره بودید نماینده تامین اجتماعی و یا شریک زنجانی. اگر هیچ کدام نیستید چه احتیاج بود قرارداد را بررسی کنید.
فلاح هروی پاسخ داد: زمانی که یک شرکت خریداری می‌شود نیاز به کارشناسی دارد من برای خیلی از شرکت‌ها کار کارشناسی انجام دادم.
قاضی خطاب به فلاح هروی گفت: آقای فلاح دهانت را باز کن و حرف بزن شما چه کاره بودید که چک‌های ضمانتی را دریافت و قرارداد را امضا کردید. شهامت چیز خوبی است شما اقرار کنید که عضو هیئت مدیره هلدینگ سورینت بودید که غارت اموال از آنجا شروع شد پس سی درصد سهامدار بودید.
نماینده دادستان گفت: خود فلاح اقرار کرده که بانک fiib وجود خارجی ندارد و در جلد هشتاد صفحه 65 گفته تمام شرکت‌ها در داخل بوده و خارج از کشور شعبه‌ای نداشته. فلاح آدم حرفه‌ای در شرکتداری است و می‌داند کدام شرکت‌ها سودده و کدام زیان‌ده است.
وی افزود: مرتضوی در جلد 106 پرونده بیان کرده با فلاح هروی چهار جلسه به عنوان هیئت مدیره هلدینگ برگزار شد و فلاح ادعا می‌کرد دارای شرکت مهمی در خارج از کشور است همچنین وی مدعی بود بانکی خارج از کشور دارد که به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل شده به همین دلیل می‌خواهد اموال غیرمنقولی را در داخل کشور خریداری کند.
نماینده دادستان بیان کرد: همچنین زنجانی اقرار کرده به دلیل بدهی از تامین اجتماعی می‌خواهد شرکت‌هایی را خریداری کند اما باید سوال کرد کدام بدهی و چون هروی به امور شرکتداری آشنا است تصمیم گرفته شد اطلاعات 138 شرکت را از طریق بورس و مجامع استخراج کند.
وی با بیان اینکه در اینجا هروی اقرار کرده تیمی 20 نفره در غدیر تهیه می‌کند و به بررسی سوددهی شرکت‌ها می‌پردازد،ادامه داد:فلاح اقرار کرده مرتضوی قراردادی را آورده مانند اینکه می‌خواهد یک ماشین بفروشد و گفته چون ما چند نفر زیر قرارداد از طرف تامین اجتماعی امضا می‌کنیم اما از طرف شما فقط زنجانی قرارداد را امضا کرده پس لازم است هروی هم قرارداد را امضا کند.
نماینده دادستان گفت: در گزارش اطلاعات سپاه آمده است فلاح هروی از اعضای منفصله وزارت اطلاعات است که با بابک زنجانی آشنایی دارد و به دلیل اینکه فلاح هروی آشنا به امور اقتصادی بین‌الملل است زنجانی از وی درخواست می‌کند شرکت هایی را به صورت صوری در خارج از کشور تاسیس کند و عنوان کنند که این شرکت‌ها قابلیت انتقال پول به خارج از کشور را دارد.
نجفی ادامه داد: زنجانی وقتی نمی‌تواند پول تامین اجتماعی را پس دهد و مسئولان این سازمان متوجه می شوند کار دیگری انجام می‌دهد و می‌گوید پول را می‌تواند به حسابی در موسسه توسعه واریز کند زیرا این موسسه تحریم نیست.
فلاح پاسخ داد: بنده یک بار دیگر می‌گویم که نقشی در معرفی زنجانی به بانک مرکزی نداشتم.

*امضای قرارداد خرید 138 شرکت به مبلغ 4 میلیارد یورو
قاضی پاسخ داد: شما به عنوان رئیس هلدینگ سورینت امضای قرارداد خرید 138 شرکت را با تامین اجتماعی به مبلغ 4 میلیارد یورو امضا کردید.
هروی گفت: من آن زمان از امضا استنکاف کردم زیرا این تفاهم‌نامه اشکالات زیادی داشت و بر اساس قانون باید برای هر شرکت یک قرارداد نوشته می‌شد که پروسه‌ای سه ماهه داشت که در آن زمان زنجانی به مسافرت رفت.
قاضی گفت: برای این تفاهم‌نامه صوری و غارت اموال 5 فقره چک گرفتید.
فلاح بیان کرد: در این میان زنجانی به مسافرت رفت و از طرف آن شرکت تحت تعقیب قرار گرفت که با کمک وزارت اطلاعات به کشور بازگردانده شد.
وی افزود: من به درخواست زنجانی به دفتر مرتضوی رفتم تا چک ضمانت را دریافت کنم اما مرتضوی از من خواست که درخواستی دست‌نویس بنویسم تا روی آن دستور دهد به جای یک چک، 5 چک صادر شود که این مورد از قبل بین زنجانی و مرتضوی توافق شده بود و من فقط آن را اجرا کردم.
قاضی گفت: اگر شما کاره‌ای نبودید پس 5 فقره چک را دریافت کردید.
فلاح هروی گفت: هیچ نقشی در کارهای اجرایی نداشتم.
قاضی بیان کرد: این که درخواست دریافت 5 فقره چک بدهیم و کار کارشناسی شرکت‌ها را انجام دهید کار عملیاتی نیست؟
فلاح پاسخ داد: زنجانی و مرتضوی با هم توافق کرده بودند که به جای یک فقره، 5 فقره چک دریافت کنند در این جا من به مرتضوی اعتماد کردم زیرا وی را یک قاضی و دادستان می‌دانستم.
قاضی گفت: شما شبانه رفتید و چک‌ها را دریافت کردید شبکه سازمان‌یافته ای بودید که شب و روز نداشتید شما چک به شماره 843.591351 را به 5 فقره چک تبدیل کردید.
هروی گفت: من فقط چک‌ها را دریافت کردم و حتی مبلغ آنها را ندیدم و بلافاصله به دستور زنجانی آنها را تحویل میرکاظمی دادم.
قاضی گفت: بله چک‌ها را گرفتید و بابت بدهی به شرکت نفت دادید شما چک ضمانت اول را که مبلغ 442 میلیارد یورو بود را پس دادید و جای آن 5 چک به مبلغ 444 میلیارد یورو گرفتید این دو میلیارد اضافه را چه کار کردید.
فلاح پاسخ داد: من مبلغ چک‌ها را نخواندم.
قاضی گفت: شما از موضع قدرت و به عنوان رئیس هلدینگ سورینت قرارداد را امضا کردید اگر دفاعی دارید ادامه دهید وگرنه ختم دادگاه را اعلام می‌کنم.
فلاح پاسخ داد: دفاعیات من هنوز مانده است.

*قاضی مقیسه:وقت دادگاه جزء بیت المال است
قاضی گفت: ما یک جلسه به شما اجازه ملاقات با وکیل‌تان را دادیم که وی به شما توصیه کرد تا می‌توانید دادگاه را کش دهید، تمام وقت دادگاه جزو بیت‌المال است. فلاح پاسخ داد: آقای قاضی شما 5 برابر من صحبت کردید.
قاضی گفت: لطفا دفاعیات خود را جمع‌بندی کنید تا جلسه بعد جلسه آخر دادگاه باشد. در اینجا قاضی ختم جلسه را اعلام و گفت: جلسه بعدی 24 مرداد تشکیل می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار