کد خبر: ۴۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۶
وقتی تلگرام و اینستاگرام به باتلاق قربانیان تبدیل می شود
تجارت آنلاین: باور کردنی نیست اما گاهی فقط یک جمله زندگی یک دختر جوان را از دنیای معصوم خانه به باتلاق سواستفاده و تجاوز می کشاند. جمله ای ساده مثل "استخدام زنان علاقمند به مدلینگ" و یا "ثبت نام دختران جوان برای آموزش مدلینگ با تضمین شغل" ...
دختران ایرانی در تله
تجارت آنلاین: "استخدام مدل در تلگرام" ، "استخدام استایلیست و مدل خانم" ، "ثبت نام دختران جوان برای آموزش مدلینگ با تضمین شغل" ،  "یک مجموعه تولید وپخش مانتو لوکس استایلیست جهت تنخور گرفتن مدلها و مدل خانم استخدام مینماید" و ....
حتمن شما هم با این گونه آگهی ها در فضای مجازی برخورد داشته اید. مدلینگ در ایران طی سالهای اخیر یک حرفه زیر زمینی و به تبع آن بدون نظارت و ناشناخته بوده است و هر روزه صفحات روزنامه ها پر است از پرونده های که سوزه همه آنها زنان و دختران جوانی است که با سودای شهرت و ثروت فریب اگهی های مدلینگ را خورده اند. هر چند انتشار این سرنوشتهای تلخ نتوانسته است از تب تند مدل شدن در بین دختران و حتی پسران جوان و نوجوان بکاهد و شبکه های مجازی و به ویژه اینستاگرام این روزها پر است از عکس های بی شماری که مدلهای آماتور ایرانی از خود به نمایش می گذارند.
میل به خودنمایی و مشهور شدن یک‌شبه در جوانان گاهی اوقات باعث می‌شود در دام‌های مختلف گرفتار شوند و رویای معروف شدن را با خود به جایی نا مشخص از گوشه ذهن ببرند که در آینده چیزی جز پشیمانی جایگزینش نمی‌شود.
صاحبان مشاغل غیرمجاز نیز از همین میل به قدرت استفاده می‌کنند و جوانان خام را با خود در اقدامات مجرمانه همراه می‌کنند.
یکی از همین مشاغل غیر مجاز در ایران مدلینگ است. در سال‌های اخیر شاهد رشد روزافزون مدلینگ زیرزمینی بودیم که در آن کاری خلاف عرف و اخلاق جامعه انجام می‌گیرد و جوانان زیادی نیز درگیر این مشاغل می‌شوند و زندگی‌شان تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. چندی قبل مستند شوک در رسانه ملی در یکی از برنامه های خود به این مساله پرداخت و پای صحبت چند نفر از به دام افتادگان تله مدلینگ در ایران نشست.

*عضو مدلینگ
دختر جوان به‌طور اتفاقی با اعضای گروه مدلینگ و مدیر آن آشنا شد. مدیر مدلینگ که خانم شیک‌پوش و جوانی بود از همان ابتدای کار با دیدن دختر جوان به بهانه‌های مختلف از ظاهر او تعریف کرد و به او گفت که به درد مدلینگ می‌خورد و بیننده‌های عکس که اکثرا خانم‌های خریدار لباس هستند با دیدن او به عنوان مدل توجهشان جلب خواهد شد و با انگیزه بیشتری عکس‌ها را نگاه می‌کنند.
دختر جوان در ادامه در مورد اولین روز برخورد با گروه مدلینگ گفت: خانم مدیر آنقدر از من و شغل مدلینگ تعریف کرد که نا خودآگاه دلم خواست یکی از اعضای گروه باشم و از حقوق و مزایای آن استفاده کنم. به من قول حقوق خوب دادند و من هم بدم نیامد در جوانی از چنین حقوقی استفاده کنم.
عضو مدلینگ همچنین گفت: من با شرط این‌که عکس‌ها را فقط خانم‌ها نگاه می‌کنند و کاری غیر از عرف و اخلاق در آنجا صورت نگیرد، قبول کردم و به محل مدلینگ رفتم. همان روز اول تا وارد ساختمان شدم چند مرد و زن را دیدم که خیلی صمیمی کنار هم کار می‌کردند. ابتدا فکر کردم اعضای یک خانواده‌اند، اما بعد که پرسیدم گفتند خانواده نیستیم، اما همه مثل خواهر و برادر هستیم. بعد هم یک لباس کمی باز به من دادند تا پرو کنم. به مدیر آنجا گفتم سختم است با وجود عکاس مرد، این لباس‌ها را بپوشم ولی خانم مدیر خندید و گفت او به این چیز‌ها فکر نمی‌کند و برایش مهم نیست. از صبح تا شب از کلی خانم مثل من عکس می‌اندازد و عادت دارد. مثل برادرت به او نگاه کن تا کارت راحت‌تر شود. دختر جوان با حرف‌های مدیر متقاعد شد و جلو دوربین رفت. مدتی به همین حال گذشت و دختر جوان همراه چند مدل دیگر برای مدلینگ کار می‌کرد و تصورش این بود که عکس‌هایش فقط در آرشیو نگهداری می‌شود، اما بعد از مدتی متوجه شد تمام عکس‌هایش در کانال‌های مختلف تلگرامی دست به دست می‌شود و برای فروش اجناس تبلیغ می‌کند. عکس‌ها نه‌تنها در دسترس خانم‌ها بود بلکه آقایان و هر کسی که در تلگرام بود این عکس‌ها را می‌دید.

*عکاس مدلینگ
مرد جوان که به عنوان عکاس در مدلینگ کار می‌کرد، در مورد فضای کار در این گروه گفت: من در این گروه فقط عکس می‌گرفتم. عکس‌ها را آرشیو می‌کردم و بعد از ادیت و درست کردن عکس‌ها، آنها را برای مدیر ارسال می‌کردم. حقوقم را می‌گرفتم و کارم را می‌کردم. در آنجا دیگر حق آب و گل داشتیم. همه مثل خواهر و برادر و اعضای یک خانواده بودیم. خیلی اوقات روی حساب رفاقت کار می‌کردیم. فضای آنجا خیلی با جاهای دیگر که کار می‌کردم، متفاوت بود. عکس‌ها هم قرار بود فقط در اختیار بانوان قرار بگیرد، اما بعد از مدتی همه عکس‌ها را به عنوان نمونه کار برندها در مغازه‌های مختلف و تلگرام پخش کردند تا سفارش بگیرند.

*مدیر مدلینگ

در ادامه برنامه خانم جوانی حضور پیدا کرد که عنوان مدیر مدلینگ را همراه خود یدک می‌کشید. این زن جوان در مورد انتخاب مدل گفت: در دنیا این حرفه یک صنعت است و از آن استفاده‌های زیادی می‌کنند، اما در ایران به‌دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد ما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. من برای انتخاب مدل‌هایم از همین مورد استفاده و سعی می‌کردم مدلینگ را مانند یک رویا در سرشان بپرورانم. آنها را با فکر معروف و پولدار شدن تحریک و ازآنها در کار استفاده می‌کردم.
وی همچنین ادامه داد: سعی می‌کردم سراغ خانم‌هایی بروم که تیپ و چهره‌ای خاص و میل به خودنمایی داشتند. کسانی که عطش دیده‌شدن دارند، از چهره‌شان مشخص است و من هم از همین چهره‌شناسی استفاده می‌کردم. در این راه یکی از دلایل موفقیت دوستی با اعضای مدلینگ بود. من سعی می‌کردم همه اعضای گروه را مانند یک خانواده دور هم جمع کنم تا هم حرمت‌ها و رودربایستی‌ها ریخته شود و هم نوعی فرهنگ متفاوت برایشان ایجاد کنم که به کار علاقه‌مندتر شوند.
مدیر گروه درباره انتشار عکس‌ها گفت: عکس‌هایی را که بابتشان پول داده بودم تا تبلیغ کار و برند باشند منتشر کردم. با انتشار عکس برای گروه‌های محدود به چند خانم نمی‌توانستم تبلیغ خوبی برای فروش برند داشته باشم و من باید کار تبلیغ را از این محدوده فراتر می‌بردم و این کار را هم کردم.
مدلینگ متاسفانه در کشور ما هم در برخی اوقات به صورت زیرزمینی توسعه و نشر پیدا کرده است. آنها از میل به شهرت و قدرت در روابط اجتماعی افراد سوءاستفاده کردند و بنا به دلایل مختلف مانند نیاز مالی افراد و نیاز به توجه و احترام افراد را به سوی خود جلب می‌کنند که اغلب آنها از بانوان محترم هستند و آنها را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند.
چون این کار قانونمند شکل نمی‌گیرد عموما سوءاستفاده‌های فرهنگی و اجتماعی در این کار دیده می‌شود. میل به ستاره شدن به شکل غیرقانونی باعث می‌شود افراد در دام این گروه‌ها بیفتند و کار غیراخلاقی و غیرقانونی انجام بدهند

*گزارش نیویورک پست از مدلینگ زیر زمینی در ایران

 تب مدل شدن ایرانی ها با افزایش روزافزون صفحات مدلهای ایرانی در اینستاگرام حالا به رسانه های خارجی نیز کشیده شده است و در تازه ترین این موارد نیویورک پست به انتشار گزارشی از چرخه غیرمجاز مدلینگ در ایران و فعالیت مدلها در زیرزمین های تهران دست زده است.
وب سایت روزنامه آمریکایی نیویورک پست به نقل از ساندی تایمز در گزارشی به بررسی پدیده " مدلینگ زیر زمینی" در ایران پرداخته و به سراغ صبا دختر 25 ساله تهرانی رفته است . این نشریه می نویسد: صبا دختر 25 ساله تهرانی عضو گروهی از زنان مدل ایران بود که در شوهای زیر زمینی فعالیت می کرد.
او در سپتامبر 2015 برای نخستین بار در شویی مربوط به لباس های عروس و داماد در تهران به عنوان یک مدل عروس فعالیت کرد. این نخستین شویی بود که پس از انقلاب سال 1979 در ایران برگزار می شد.
او درباره این تجربه خود به "ساندی تایمز" لندن گفته است:" این تجربه بسیار عالی و هیجان برانگیز بود. متاسفانه این شو تعطیل شد و این اولین و آخرین شوی رسمی لباس در ایران بود."
ساندی تایمز لندن گزارش داد بعد از برگزاری آن شو، مدل ها و طراحان و عکاسان برای ادای توضیح به دادگاه فراخوانده شدند. آنها از اقدام خود اظهار پشیمانی کرده و یک آژانس مدلینگ نیز بسته شد.
هم اکنون فعالیت مدلینگ در ایران به صورت زیر زمینی و در منازل خصوصی انجام می شود و تصاویر آن در کانال های خصوصی در فضای مجازی منتشر می شود. وبلاگ هایی که به کار مدلینگ اشتغال دارند دو گونه تصاویر دارند یکی تصاویر با حجاب رسمی و دیگری تصاویر خصوصی از مدل ها که بدون حجاب هستند.
صبا پس از واقعه سپتامبر 2015 به گفته خودش از کار "مدلینگ" بیرون آمده است . او این شغل را خطرناک توصیف می کند.
به گفته این دختر تهرانی ریسک این کار به درآمد روزانه حدود 100 دلاری آن نمی ارزد. او تصمیم گرفته است ادامه فعالیت مدلینگ خود را در پاریس پی بگیرد.

*آینده زنان و دختران مدل در ایران
دختران و پسرانی مثل صبا این روزها در ایران کم نیستند. کسانی که از یکسو با هزاران آگهی وسوسه کننده در خصوص جذب مدل مواجه اند و از سویی دیگر با مسایل و مشکلات فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی و فاقد نظارت و مجوز این مراکز دست و پنجه نرم می کنند.
این دوراهی با وجود هشدارهای پلیس فتا و تلاش این ارگان برای حفظ و حراست از امنیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هنوز هم دارد قربانی می گیرد و هر روز بیش از دیروز طعمه های خود را در باتلاق فرو می برد.
باتلاقی که با یک آگهی ساده طعمه هایش را به دام می اندازد .. یک آگهی کوچک مانند " به یک خانم جوان برای فعالیت در بخش مدلینگ نیازمندیم!"



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار