کد خبر: ۴۹۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
در حمله تروریستی اسپانیا 13 نفر کشته و 80 نفر زخمی شدند
تجارت آنلاین: یک خودرو با زیر گرفتن بیش از یکصد عابر پیاده در یکی از خیابان‌های مرکزی و پرازدحام بارسلون اسپانیا، بار دیگر وحشت و اضطراب را در اروپا زنده کرد.
بارسلونا در آتش و خون
تجارت آنلاین: یک خودرو با زیر گرفتن بیش از یکصد عابر پیاده در یکی از خیابان‌های مرکزی و پرازدحام بارسلون اسپانیا، بار دیگر وحشت و اضطراب را در اروپا زنده کرد.
پلیس کاتالونیا اعلام کرد راننده یک خودروی ون سفید رنگ پس از آنکه رهگذران و گردشگران خارجی را در خیابان رامبلا بارسلون زیر گرفته از خودرو خارج و سپس متواری شد.
به گفته مقامات محلی اسپانیا این اقدام با انگیزه تروریستی انجام شده است.
کارلس پوجدمون، رئیس دولت خودمختار کاتالونیا گفت: ما این اقدام تروریستی را که منجر به کشته شدن ۱۳ نفر و زخمی شدن بیش از یکصد نفر شده است به شدت محکوم می‌کنیم.
این در حالی است که حال ۱۰ نفر از مصدومان این واقعه وخیم گزارش شده است.
تحقیقات نیروهای پلیس و امنیتی برای روشن شدن جزئیات این واقعه تروریستی همچنان ادامه دارد.
پلیس اسپانیا می‌گوید حداقل پنج مظنون دارای کمربند انفجاری که قصد تکرار حمله مرگبار بارسلون را داشتند، در شهر ساحلی کمبریلز کشته است.
پلیس در کمبریلز، واقع در ۱۲۰ کیلومتری جنوب بارسلون، به مردم هشدار داده است که به خیابان‌ها نروند. گزارش‌ها از شنیده شدن صدای شلیک گلوله در نزدیکی بندر این شهر حکایت دارد.
گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و گفته است که سربازان دولت اسلامی آن را انجام داده‌اند.
طبق گزارش‌ها راننده خودرو بعد از آن که به سرعت به جمعیت کوبید، پیاده شد و فرار کرد. ماموران امنیتی در حال جستجو برای پیدا کردن این فرد هستند.
بنا به گزارش‌ها دو مظنون در این رابطه بازداشت شده‌اند. رویترز می‌گوید یک مظنون دیگر طی درگیری مسلحانه با پلیس در حومه بارسلون کشته شد.
پلیس اسپانیا تصویر مظنونی به نام دریس اوکبیر (زاده مراکش) را منتشر کرده است. با مدارک این جوان که ظاهرا سابقه کیفری و زندان داشته، خودرویی که به مردم کوبید اجاره شده بود.
بنا بر آخرین گزارش‌ها، دریس اوکبیر به پلیس گفته است که در این واقعه نقشی نداشته و مدارکی که برای اجاره خودروی فیات سفیدی از آن استفاده شده بود، از وی به سرقت رفته است.
بلوار رامبلا از پر ازدحام ترین مناطق بارسلون است و در سراسر روز و در طول شب مملو از شهروندان، جمعیت گردشگر و هنرمندان خیابانی است و مغازه و رستوران‌های فراوانی در آن قرار دارند.
پلیس ایالت کاتالونیا اعلام کرد که با انجام یک عملیات امنیتی در «کامبریلس» در جنوب شهر«بارسلونا» از وقوع یک عملیات تروریستی دیگر جلوگیری کرد.
پلیس کاتالونیا تأکید کرد که در این عملیات چهار تروریست که به خود جلیقه های انفجاری بسته بودند کشته شدند.
پلیس تصریح کرد که اوضاع در شهر کامبریلس پس از کشتن چهار تروریست و زخمی شدن پنجمین نفر که وی نیز در اثر همین جراحت جان خود را از دست داد، تحت کنترل است.
پلیس در ادامه تأکید کرد که عملیات در کامبریلس ادامه دارد ولی اوضاع تحت کنترل است و شهروندان باید احتیاط پیشه کنند.
پلیس اسپانیا همچنین از زخمی شدن 6غیرنظامی و یک پلیس در عملیات امنیتی که در کامبریلس انجام شد، خبر داد.
شبکه تلویزیونی اسکای نیوز همچنین گزارش داد که قربانیان حادثه تروریستی در بارسلونای اسپانیا از 18 ملیت هستند.
سازمان دفاع مدنی اسپانیا اعلام کرد که قربانیان از این کشورها هستند: فرانسه،آلمان، اسپانیا، هلند، آرژانتین، ونزوئلا، بلژیک، استرالیا، مجارستان، پرو، ایرلند، یونان، کوبا، مقدونیه، چین، ایتالیا، رومانی و الجزایر.
وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که 26 شهروند فرانسوی از جمله زخمی های حمله تروریستی بارسلونا هستند که حال 11 نفر از آنها وخیم است.
در همین حال،به گزارش دیلی میل، گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله با خودروی ون به جمعیت حاضر در میدانی در بارسلونای اسپانیا را بر عهده گرفت.
 
*واکنش های جهانی به حادثه بارسلون

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد خانواده سلطنتی اسپانیا در توئیتی نوشت: آنها قاتل هستند؛ جانیانی که نمی توانند ما را بترسانند. همه اسپانیا بارسلون است.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هم در پیامی در کانال تلگرام به پادشاه اسپانیا تسلیت گفت. وی نوشت: ما قاطعانه این حمله سبعانه و خودخواهانه را محکوم می کنیم.
واتیکان هم در پیامی اعلام کرد: پاپ رهبر کاتولیک های جهان برای قربانیان این حمله دعا می کند و با همه مردم اسپانیا به خصوص زخمی ها و خانواده های قربانیان ابراز همدردی می کند.
«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در توئیتی نوشت: همه فکر من و همبستگی فرانسه با قربانیان این حمله تراژیک در بارسلون است. ما متحد و مصمم می مانیم.
«آن ایدالگو» شهردار پاریس هم در توئیتی خطاب به مردم بارسلونا اعلام کرد: پاریسی ها کنار شما هستند. بارسلون و پاریس در عشق و شکیبایی سهیم هستند.
دفتر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان این حملات را تکان دهنده خواند. «اشتفن زایبرت» سخنگوی مرکل توئیت کرد: با اندوهی عمیق به قربانیان این حمله تکان دهنده در بارسلون فکر می کنیم و با مردم اسپانیا ابراز همبستگی و دوستی می کنیم.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم در توئیتی نوشت: ایالات متحده حمله تروریستی بارسلون را محکوم می کند و هر کمکی را که لازم باشد انجام می دهد. قوی و محکم باشید. دوستتان داریم.
«مایک پنس» معاون ترامپ نیز گفت: صحنه های اخیر کشتار و بی نظمی حال همه ما را بد کرده است.
«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا توئیت کرد: من و میشل به قربانیان و خانواده هایشان فکر می کنیم. آمریکایی ها همیشه با دوستان اسپانیایی خود می مانند.
تیم فوتبال بارسلونا نیز اعلام کرد که «عمیقا غمگین» شده است. «لیونل مسی» بازیکن این تیم هم در شبکه های اجتماعی نوشت: بسیاری از ما می خواهیم که در دنیایی مملو از صلح و بدون نفرت زندگی کنیم؛ جایی که احترام و شکیبایی اساس همزیستی است.
کشورهای عربستان، امارات متحده عربی، قطر و کویت نیز امروز جمعه حملات تروریستی در اسپانیا که منجر به کشته و زخمی شدن ده ها بی گناه شد را محکوم کردند.
«حزب الله» لبنان نیز با صدور بیانیه ای «جنایت هولناکی» که گروه تروریستی داعش در شهر بارسلونای اسپانیا مرتکب شد را به شدت محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است که این جنایت جدید نشانه دیگری برای رویکرد مجرمانه است که داعش در اذهان عناصرش می کارد.
حزب الله هدف قرار دادن غیرنظامیان بی گناه را بخشی از برنامه شیطانی دانست که تروریست ها برای تخریب چهره دین مبین اسلام انجام می دهند.
در این بیانیه آمده است که با گسترش حملات تروریستی، تلاش برای از بین بردنش و محاصره افکار ویرانگرش باید ماموریت همه انسان های شریف و آزاده شود.
حزب الله لبنان در این بیانیه خواستار فشار بر قدرت های منطقه ای و بین المللی شد که همه نوع حمایتی از داعش انجام می دهند تا دست از این رویکرد انسان ستیزشان بردارند.
در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت اقدامات تروریستی و ضد انسانی شب گذشته در بارسلونای اسپانیا با دولت، ملت و خانواده قربانیان و مجروحان این جنایت هولناک ابراز همدردی کرد.
«بهرام قاسمی» خاطر نشان کرد: پس از شکست های میدانی و پی در پی تروریست های افراطی در منطقه،  گسترش عملیات کور تروریستی در اقصی نقاط جهان در دستور کار این جانیان قرار دارد و کشتار مردم عادی و بیگناه از اهداف  شوم  آنان است.
وی با تاکید بر این واقعیت که «تروریسم افسار گسیخته کنونی به معضلی جهانی تبدیل شده است» افزود:  امروز  تروریسم کور داعشی همه مرزهای جغرافیایی و عقیدتی را در نوردیده و اکنون  جهان و همه مردم  در سراسر گیتی از خاورمیانه تا آفریقا و از شرق دور تا اروپا هدف اقدامات پلید و ضد بشری آنان است.
وی در پایان با تاکید بر این نکته که «معضلات جهانی راه حلی جهانی دارند»، افزود: امروزه هیچ کشوری حتی حامیان آشکار و نهان تروریست ها نمی توانند از این خطر و بلای نکبت بار جهانی احساس امنیت کنند. به نظر می رسد  زمان آن فرا رسیده است که همه کشورهای صلح طلب و آنانی که مبارزه با تروریسم را در معنای واقعی خود در سر لوحه کار خود دارند، مسئولانه و باورمند، اتحادی جهانی علیه خشونت، ناامنی و ترور تشکیل دهند و فارغ از هرگونه اختلاف نظرهای ممکن، اولویت نخست خود را صادقانه و با اراده ای راسخ به تلاش برای مبارزه و ریشه کنی با این سوداگران مرگ و نفرت و بزرگترین خطر برای امنیت بین المللی اختصاص دهند و در این راه و مبارزه مقدس، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان تروریسم که همواره در خط مقدم مبارزه با افراط گرایی و ترور قرار داشته و هزینه های فراوانی نیز تاکنون پرداخت کرده است،  آماده کمک و همکاری با جامعه جهانی است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار