کد خبر: ۴۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
انتقاد دبیر انجمن خودروسازان از نظام بانکی
تجارت آنلاین: طي سال‌هاي گذشته تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت تمام‌شده تولید قطعات خودرو تبديل به مساله‌ای شده است که بی‌شک می‌تواند هزینه تولید و متعاقب آن قیمت نهایی خودرو را در بازار تغییر دهد.
مطالبات خودروسازان چالش بزرگ صنعت
گروه صنعت، معدن و تجارت: طي سال‌هاي گذشته تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت تمام‌شده تولید قطعات خودرو تبديل به مساله‌ای شده است که بی‌شک می‌تواند هزینه تولید و متعاقب آن قیمت نهایی خودرو را در بازار تغییر دهد. این در حالی است که به‌نظر بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه، نبود قدرت خرید کافی یکی از مهم‌ترین عواملی است که در دوره‌های مختلف باعث می‌شود استقبال مردم از خرید تولیدات خودروسازان کاهش یابد. طي سال‌هاي گذشته دولت طرح‌های حمایتی مختلفی را برای ایجاد رونق در این بخش و تقویت این قدرت خرید و به فروش رفتن محصولات داخلی به اجرا درآورد. حالا با توجه به اینکه تغییرات و نوسانات اخیر نرخ ارز به شکل مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند باعث افزایش قیمت خودرو شود و باز هم فروش محصولات را با قیمتی که بالا رفته، با مشکل مواجه کند. شاید یکی از راه‌هایی که از آن طریق بتوان این فرایند را تا حدی کنترل کرد، حمایت از قطعه‌سازان و کمک به آنها باشد.
در همين حال دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است قطعه‌سازان برای دستیابی به شروط مورد نظر در قراردادهای جدید از توان کافی برخوردار نیستند بنابراین برای حضور در چرخه تولید محصولات جدید خودرویی باید سرمایه‌گذاری جدیدی برای نوسازی و به روزرسانی خطوط تولید و ماشین‌آلات نمایند. احمد نعمت‌بخش در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت: در شرایطی که بخش زیادی از ماشین‌آلات قطعه‌سازان فرسوده گردیده هرگونه حضور و همکاری موفق قطعه‌سازان در قراردادهای خودرویی مستلزم اختصاص 3 میلیارد یورو تسهیلات ارزی و 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی جهت نوسازی ماشين‌آلات به واحدهای قطعه سازی است تا قطعه‌سازان براساس قراردادها منعقد شده در حوزه خودروسازی بتوانند به سهم تعیین شده در داخلی‌سازی محصولات جدید دست یابند. وی گفت: امروز برای توسعه صنعت خودرو و قطعه‌سازی باید 3 میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی جهت تسهیلات ارزی و 10 هزار میلیارد از محل تسهیلات بانک‌ها به این صنایع اختصاص یابد  البته در این راستا لازم است تا سرمایه بانک ها نیز افزایش یابد تا امکان نوسازی در این بخش‌ها فراهم شود. نعمت‌بخش با اشاره به اهمیت صنعت خودرو به‌عنوان یکی از از صنایع پیشتاز و محرک بیش از 60 تا 70 صنعت در کشور، تصریح کرد: باید تسهیلات ویژه‌ای برای نوسازی صنعت قطعه‌سازی اختصاص یابد تا براساس قراردادهای جدید، 40 درصد داخلی‌سازی اولیه خودروها محقق شود و کیفیت قطعات تولیدی به نحوی باشد که امکان صادرات برای شرکای خارجی فراهم گردد.

*بدعهدي در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان
بهره بانکی و فریز شدن سرمایه دو عامل مهم در آشفتگی مالی امروز صنعت خودروسازی است عوامل كه به گفته آرش محبي‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو در گفتگو با خبرنگار «تجارت» تنها راه برون رفت از این بحران، آزاد شدن بخشی از سرمایه ۱۰ هزار میلیاردی فریز شده در بانک‌هاست. محبی‌نژاد در ادامه اين گفتگو با اشاره به سرمایه 10 هزار میلیاردی فریز شده در بانک‌ها گفت: این مبلغ سرمایه در گردش خودروسازی بنا به توصیه دولتمردان فریز شده، البته کل طلب ما بیش از این میزان است، این مبلغ اصل طلب بدون سود بانکی است که با توجه به بهره بانکی عملا جریمه آن بر دوش قطعه سازان افتاده است. او اضافه كرد: متاسفانه سرمایه‌گذاری ثابت برای توسعه زیرساخت‌ها در این عرصه بسیار مهم است که کمتر به آن توجه شده است.
محبی‌نژاد همچنين مشکل اصلی خودروسازان را در دو مورد جستجو کرد و گفت: در حال حاضر خودروسازان دچار کمبود منابع مالی هستند که بخشی به دلیل فریز شدن سرمایه و بخش دیگری هم به دلیل بهره بانکی است که رشد آن روزانه است. مدیران صنعت خودروسازی ما به دلیل بحران مالی دچار آشفتگی شده‌اند. او با رد قانون مصوب 4 ماهه برای دریافت بدهی‌های بانکی گفت: قانونی برای وصول مطالبات در مدت 4 ماه وجود ندارد، این درحالیست که تا پیش از این قطعه‌سازان در مدت یک ماه بدهی خود را وصول می‌کردند اما با وقوع بحران نقدینگی شرایط بازار ملتهب شد و شد آن چیزی که امروز می‌بینید.
دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو با انتقاد از اینکه چرا خودروسازان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند افزود: در حال حاضر گردش نقدینگی در صنعت خودروسازی دچار اختلال است که برای خروج از این بحران باید بخشی از این مبالغ مالی که در بانکها فریز شده است به چرخه تولید بازگردد. او با اشاره به عوامل موثر در بازار صنعت خودروسازی گفت: نرخ ارز، تورم، تعرفه واردات و بهره بانکی عوامل تاثیر گذار در صنعت خودرو است، حال زمانی که خودروسازان با نرخ بهره بالا روبرو هستند چطور می توانند به رقابت با رقبای خارجی فکر کنند.

*قيمت‌گذاري خودرو موجب انباشت بدهي شد
اين فعال صنعت قطعه‌سازي در ادامه ریشه مشکل کنونی خودروسازان را سیاست‌گذاری اقتصادی و مالی دولت دهم یاد کرد و گفت: بحث قیمت‌گذاری خودرو که در دولت دهم بنیان گذاری شد، نتیجه‌ای جز بدهی 6500 میلیارد تومانی خودروسازان به بانک‌ها نداشت. محبي‌نژاد مشکل دیگر را عدم رشد دانش فنی در صنعت خودروسازی عنوان کرد و افزود: عدم سرمایه‌گذاری در خرید دانش فنی در تمامی سطوح موجب شده تا با استانداردهای روز فاصله داشته باشیم، متاسفانه ما در تمامی صنایع نگاهمان را تنها به امروز دوخته‌ایم و برای آینده هیچ برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. او گفت: زمانی که ماشین‌آلات و دانش فنی به روز نشود به دنبال آن هزینه‌های تولید بالا می‌رود در نتیجه صنعت برای جبران کاهش نقدینگی به سراغ خرید ماشین‌آلات دست دوم حرکت می‌کند که نتیجه‌ای جز رشد هزینه‌های تولید ندارد. عضو انجمن خودروسازان افزود: نداشتن دانش فنی و غرور اضافی ریشه اصلی بدهکاری‌های امروز است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار