کد خبر: ۴۹۸۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
با آمادگی کره جنوبی، ایتالیا و آلمان رقم خورد؛
معاون وزیر راه و شهرسازی از همکاری با متخصصان سه کشور آلمان، ایتالیا و کره جنوبی برای ایجاد شهرهای جدید خبر داد و گفت: به دنبال شهرسازی محله محور هستیم و شهر را تنها مسکن‌سازی نمی‌دانیم.
صف سرمایه گذاران خارجی در صنعت ساختمان ایران
معاون وزیر راه و شهرسازی از همکاری با متخصصان سه کشور آلمان، ایتالیا و کره جنوبی برای ایجاد شهرهای جدید خبر داد و گفت: به دنبال شهرسازی محله محور هستیم و شهر را تنها مسکن‌سازی نمی‌دانیم. در این راستا با دانشگاه‌ها و شرکت‌های معتبر کره جنوبی، آلمان و ایتالیا وارد همکاری شده‌ایم.
محسن نریمان افزود: کره جنوبی‌ها برای سرمایه‌گذاری در شهر جدید خوارزمی و ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در شهر جدید تیس و همچنین آلمان نیز در کمک به عملیات فنی، محله‌سازی، ساختمان‌سازی، مسائل زیست محیطی و استفاده بهینه از مصرف انرژی اعلام آمادگی كرده‌اند.
نریمان در ادامه نشست خبری خود از افتتاح ۲۰ هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید طی هفته دولت خبر داد و گفت: با توجه به آمار موجود، از نظر ما مسکن مهر در شهرهایی که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و پروژه‌ها به دلیل برخی معارضات  قانونی و عدم اقبال مردم در تکمیل آورده‌ها به تأخیر افتاده را تکمیل شده تلقی می‌کنیم.
محسن نریمان اعلام کرد: خوشبختانه شرکت عمران شهرهای جدید طی هفته دولت در ۱۹ شهر جدید زیر مجموعه خود در سراسر کشور شاهد تحویل حدود ۲۰ هزار واحد مسکن مهر و خدمات روبنایی و زیربنایی خواهد بود که از این طریق برای حدودا ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در کشور سرپناه ایجاد خواهد شد.
نریمان در ادامه با تأکید براینکه با افتتاحات هفته دولت پرونده مسکن مهر در اغلب شهرهای جدید بسته خواهد شد گفت: با توجه به آمار موجود، از نظر ما مسکن مهر در شهرهایی که بالای ۹۰ دصد پیشرفت فیزیکی دارند و پروژه‌ها به دلیل برخی معارضات فانونی و عدم اقبال مردم در تکمیل آورده‌ها به تأخیر افتاده را تکمیل شده تلقی می‌کنیم.

*دولت یازدهم بیش از ۹۰۰ هزار واحد به متقاضیان تحویل داد
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید باتأکید براینکه دولت یازدهم بر خلاف دو دولت گذشته بیش از ۹۰۰ هزار واحد را طی ۴ سال به متقاضیان تحویل داد گفت: هم اکنون تعداد ۱۰۰ هزار واحد دارای متقاضی مؤثر باقیمانده که در تلاش برای تکمیل آن ها نیز هستیم.
وی با اشاره به اخذ تصمیمات اشتباه برای اجرای پروژه مسکن مهر در دولت نهم و دهم اظهار داشت: پیش از این بنده در مجلس حضور داشتم و همواره یکی از خواسته‌های مسئولان این بود که با ایجاد شهر جدید و انتقال جمعیت به یک نقطه دیگر در مجلس موافقت شود اما مسئولان و نمایندگان همواره درباره این سیاست محتاطانه عمل می‌کردند اما در دولت نهم و دهم یک شبه صد هزار واحد مسکن مهر در شهر پردیس از شهرهای حومه تهران تصویب شد که همین پروژه جمعیت این شهر حومه‌ای را به ۵۰۰ هزار نفر رساند یعنی یک شبه یک کلان شهر دیگر در مجاورت تهران ایجاد شد.
نریمان ادامه داد: همچنین ۹۵ هزار واحد مسکن مهر در شهر پردیس تصویب شد یعنی یک کلان شهر ۵۰۰ هزار نفری دیگر هم در مجاورت تهران شکل گرفت. این در حالی است که در تمام دنیا ایجاد شهرهای جدید با جمعیت‌های کمتر از ۱۰۰ هزار نفر است.
وی با اشاره به بحث کیفیت پروژه‌های مسکن مهر اظهار داشت: بار مالی ناشی از طرح‌های زیربنایی و روبنایی باعث شد که اجرای این پروژه در دولت‌های گذشته به صورت دقیق انجام نشود اما در این دولت تا زمانی که خدمات زیربنایی و روبنایی و امکانات یک واحد به صورت کامل ساخته نشد آن واحد را به متقاضی تحویل ندادیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هر چند که سیاست‌های دولت گذشته در برنامه ریزی جانمایی و اجرای مسکن مهر اشتباه بود اما تعهدات دولت پیشین را به جان پذیرفتیم و انجام دادیم.
نریمان با بیان اینکه یکی از خدمات زیربنایی برای ساکنان مسکن مهر و شهرهای جدیدی برخورداری از مترو است، گفت: خوشبختانه متروی مسکن مهر هشتگرد تا شش ماه دیگر به افتتاح می‌شود همچنین متروی شهر پرند تا شهر آفتاب پیشرفت فیزیکی داشته و ادامه پروژه در دست اجرا است. در حال انجام طرح‌های مطالعاتی برای اتصال پردیس به تهران از طریق مترو هستیم.

*اجرای سیاست‌های شهرسازی ریل پایه در شهرهای جدید
وی تاکید کرد: سیاست‌های شهرسازی ریل پایه در شهرهای جدید در حال اجرا است و تمام این شهرها بر اساس حمل و نقل ریلی طراحی شده‌اند در تلاش هستیم شهر صدرا را هم با قطار حومه‌ای به شیراز متصل کنیم.
نریمان ادامه داد: اجرای پروژه قطار حومه‌ای در شیرین شهر در خوزستان، بینالود در خراسان رضوی و اندیشه در تهران در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در این باره تأکید کرد: تلاش داریم تا نسل نوی شهرهای جدید را با رویکردی غیردولتی ساخته و با توجه به سودزا بودن این پروژه‌ها، عملیات اجرایی شهرهای مذکور را از همان ابتدا با کمک بخش خصوصی احداث کنیم.
نریمان از همکاری با متخصصان سه کشور آلمان، ایتالیا و کره جنوبی برای ایجاد شهرهای جدید خبر داد و گفت: به دنبال شهرسازی محله محور هستیم و شهر را تنها مسکن‌سازی نمی‌دانیم. در این راستا با دانشگاه‌ها و شرکت‌های معتبر کره جنوبی، آلمان و ایتالیا وارد همکاری شده‌ایم.
وی افزود: کره جنوبی‌ها برای سرمایه‌گذاری در شهر جدید خوارزمی و ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در شهر جدید تیس و همچنین آلمان نیز در کمک به عملیات فنی، محله‌سازی، ساختمان‌سازی، مسائل زیست محیطی و استفاده بهینه از مصرف انرژی اعلام آمادگی كرده‌اند.
اين مقام مسئول هماهنگی‌هایی را با هبیتات در ساخت مسکن و استفاده از آخرین روش‌های تولید مسکن در جهان پیش برده و تلاش در اجرای آن به خصوص در نسل نوی شهرهای دید در سواحل مکران و منطقه چابهار نیز داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان اجرای پروژه‌های زیربنایی و روبنایی با منابع دولتی وجود ندارد، گفت:‌ هزینه اجرای طرح‌ها تا حدی بالا است که به عنوان مثال برای تنها رفع بخشی از مشکلات پردیس درخواست ۱۰۰۰ میلیارد تومان وام از بانک مسکن کردیم. برخی کارشناسان رقم هزینه‌های برآورد شده برای اتمام پروژه‌ها را ۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌اند که از نظر من این رقم نیز رو به فزونی است.

*باید از سرمایه گذاری خارجی استقبال کرد
در همین رابطه یک کارشناس اقتصاد مسکن و بازار سرمایه به تجارت گفت: حضور کشورها و شرکت های خارجی نه تنها در صنعت ساختمان، بلکه در سایر فعالیت ها و زمینه های اقتصادی مغتنم است و باید از آن استقبال کرد.
دکتر سلمان خادم المله افزود: در حال حاضر سود تسهیلا بانکی برای انبوه سازان بین 10 تا 14 درصد است و این میزان سود برای سازنده داخلی جذاب نیست و به همین دلیل سرمایه گذاری لازم در بخش مسکن صورت نمی گیرد و همین مسئله موجب رکود در این بخش شده است. وی تاکید کرد: باید از سرمایه گذاری خارجی در صنعتی مثل ساخت و ساز که به ملاحظات امنیتی چندانی نیاز ندارد استقبال کرد و دست سرمایه گذاران را فشرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار